«FIFA» soundtrack kui jalgpallimuusika kujundaja

Copy
FIFA 20 videomängu esikaas.
FIFA 20 videomängu esikaas. Foto: EA SPORTS FIFA

Mida teeb üks jalgpallifänn, kui ta on tükiks ajaks koduseinte vahele jäänud ja ühtegi jalgpallimängu ei toimu? Vutinälga tuleb ju kuidagi leevendada. Võib mürki võtta, et peale jalgpalliteemaliste raamatute, filmide ja sarjade leiab päevas oma koha ka «FIFA» videomäng.

Muusika ja jalgpall on teineteisega ilmselt aegade algusest saati põimunud olnud. Võib öelda, et selles võtmes ei saa jalgpallile vastu ükski teine pallimänguala: fännilaulud kaiguvad üle staadioni kogu mängu vältel, enne seda loovad õige meeleolu rahvushümnid või näiteks ka Meistrite liiga tunnusmeloodia. Viimase paarikümne aasta jooksul on sellesse valemisse lisandunud aga veel üks küllaltki üllatav tegur: «FIFA» soundtrack ehk need laulud, mis on lisatud «FIFA» mängudesse.

Ei ole liialdus väita, et lühend FIFA seostub tänapäeval rohkematele inimestele eelkõige just videomänguga, mitte ülemaailmse jalgpalliliiduga. Igal aastal ostetakse üle maailma paarkümmend miljonit uut «FIFA» mängu, mis tähendab, et seal kõlavad laulud jõuavad automaatselt miljonitesse kodudesse. Paljud mängurid veedavad seejärel klaviatuuri või puldi taga sadu, kui mitte tuhandeid tunde.

Oluline on märkida, et «FIFAs» kõlavad laulud vaid siis, kui mängija menüüs ringi kondab või uut mängu laadib. Sellest hoolimata on «FIFA» soundtrack igal aastal paljudele jalgpallisõpradele tõeline maiuspala: neid lugusid osatakse peast kaasa laulda isegi kümme või viisteist aastat hiljem, artiste mäletatakse ja neile elatakse kaasa. Seal kõlanud laulud leiavad sageli kiirelt tee ka jalgpallistaadionitele: paljud mängus tuntuks saanud lood on areenidel tihtipeale mängueelsetes pleilistides. Kuna suur osa «FIFAs» kõlavast muusikast ei jõua raadioeetrisse või edetabelitesse, on need laulud mänguritele justkui salakeel: kas tead seda laulu? Kui jah, järelikult mängid «FIFAt»! Mõned lood on aga saanud staadionitel sedavõrd omaks, et neid seostavad jalgpalliga isegi sellised fännid, kes videomänge ei mängi.

«Mitte ükski teine meedium ei võimalda uutel artistidel saada niivõrd kiiret, laiaulatuslikku ja ülemaailmset tuntust,» on varasemates intervjuudes öelnud Steve Schnur. Schnur töötab «FIFAt» välja andvas Electronic Artsis (EA) muusikaosakonna juhina ning vastutab seega iga noodi eest, mis mängus kõlab.

Valem mitmetahuline ja keeruline

Arvestades seda, et «FIFAs» kasutatakse eelkõige laule, mis ei ole suurtele massidele tuntud, on lausa imetlusväärne, et Schnur suudab oma tiimiga aastast aastasse valikutega täppi panna. Alates 2000. aastate algusest, kui Schnuri sõnul hakati laulude valikut põhjalikult läbi mõtlema, on mängudesse jõudnud väga erinevaid žanre artistidelt üle maailma – saksakeelsest räpist Ladina-Ameerika hiphopini välja. Kõiki neid lugusid seob aga justkui mingi ühine joon, mida on kirjeldada väga keeruline. Laulud on üldiselt parajalt rütmikad, et tekitada mõnusat elevust, samas on oluline ka see, et nad oleksid ajakohased. Soundtrack’i koostades usaldavad EA töötajad palju oma sisetunnet, üritades samal ajal ennustada suunda, kuhu muusikamaailm järgmise aasta jooksul liigub.

«See on ülisuur proovikivi, aga kui kõik õnnestub, pakub see tohutut rahuolutunnet,» kinnitab Schnuri tiimis samuti laule selekteeriv Cybele Pettus. «Vaja on palju rasket tööd, aga ka kõhutunnet. Kuna alustame muusika valimisega peaaegu aasta enne seda, kui mäng välja tuleb, tuleb olla nii talendiavastaja kui ka Nostradamus.»

«Kindla aastanumbriga «FIFA» mäng tuleb välja sellele eelneva aasta sügisel,» lisab Schnur. «Meie peame aga kindlad olema, et laul, mille me välja valime, oleks relevantne ka veel aasta hiljem. Kuna mängu mängivad inimesed üle maailma, tuleb ka meil mõelda globaalselt. Üksikute laulude kõrval mõtlen väga palju soundtrack’ile tervikuna: see võiks kuulajale emotsionaalselt hästi mõjuda ja mängimise kõrvale sobida, samal ajal ei tohi see aga kiiresti ära tüüdata, sest mängu mängitakse aasta läbi.“

Schnur tunnetab väga hästi, kui suured hoovad tal senitundmatute artistide jaoks käes on – üks laul «FIFAs» võib mõnele esitajale tähendada kauaoodatud läbimurret. «Kasutasime kunagi mängus ühe Trinidadi artisti lugu ja järgmisel aastal esines ta MM-finaalturniiril. Tema lugusid ei olnud varem raadios mängitud, ta ei olnud tuntud – aga seal laulsid kümned tuhanded inimesed tema «FIFAs» olnud lugu kaasa.»

Samasuguseid näiteid võib tuua veelgi: Kings of Leon on praegu üks maailma tuntumaid rokkbände, ent kui nende pala «Red Morning Light» valiti «FIFA 04» tunnuslooks, olid neist kuulnud väga vähesed.

«Igal aastal on meil esitajaid, kelle suhtes oleme eriti elevil. Nii oli Kings of Leoniga, nii oli natuke hiljem ka näiteks Bloc Party, Scissor Sistersi, Robyni ja Years & Yearsiga. Aastate jooksul oleme laiemale publikule tutvustanud veel näiteks The Black Keysi, K’naani, MGMT-d, Lykke Lid, Franz Ferdinandi, Foster the People’it, Two Door Cinema Clubi ja Imagine Dragonsit,» lisab Schnur.

Kujundavad noorte muusikamaitset

Schnur teab väga hästi, et virtuaalse jalgpalli peamine sihtrühm on teismelised. Seepärast ei heitu ta eriti palju, kui sellest vanemad inimesed märgivad, kuidas «vanasti» olid «FIFA» laulud paremad kui tänapäeval. «Muusika mõjutab sind kõige rohkem, kui oled 13–20aastane. Kui mõtled sellele ajale: kui tähtis oli sulle muusika, kui sa ei pidanud veel arveid maksma? See võis olla sulle kõik.»

Seepärast ongi EA-le selline pealtnäha tühine asi nagu videomängu muusika valimine tegevus, millega kaasneb suur vastutus.«See on iga-aastane hiiglaslik võimalus tutvustada maailmale uusi, vähe tuntud või värskelt loodud bände, millesse me usume. Samuti on meil võimalus töötada juba kuulsate artistidega, et nende rahvusvaheline tuntus järgmisele tasemele tõsta,» selgitab Cybele Pettus. «Minu juurde on tulnud artistid ja produtsendid, lasknud mulle oma muusikat ja toonud mõne laulu välja, öeldes, et „see kõlab nagu «FIFA» laul». Mulle on see suurim võimalik kompliment!»

EA on jalgpallimuusika lippu kõrgel hoidnud järjepidevalt ja seda hindavad ka kriitikud. Guild of Music Supervisorsi iga-aastasel auhinnatseremoonial on parima videomängu soundtrack’i auhinda seni välja antud viiel korral: «FIFA» mängud on igal aastal pääsenud viie nominendi sekka ja kolmel korral auhinna ka võitnud.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles