Prantsusmaal Le Mansi kardirajal toimub sel nädalavahetusel kardispordi MM, kus stardis on ka mitmeid eestlasi.
Eesti karditalent sihib algaval MMil poodiumikohta
Üksiku võistlusena sõidetavad KZ-klassi maailmameistrivõistlused on rahvusvahelise autoliidu FIA kardikomitee CIK-FIA poolt kureeritava spordiala aasta tähtsündmus. Läbi ajaloo on kardispordi maailmameistriteks kroonitud teiste seas sellised hilisemad vormelimaailma superstaarid nagu Alain Prost, Jarno Trulli, Fernando Alonso, Charles Leclerc, Max Verstappen ja Lando Norris.
Maailma absoluutsesse tippu on aga kuulunud peaaegu kõik täna suures autospordis figureerivad võistlejad. Käikudega kartide ehk klassi KZ viimase kümne aasta säravaima nimega sõitjaks on muidugi tänane F1 valitsev maailmameister Max Verstappen, kes võidutses kardimaailma tippklassis aastal 2013.
Kardihooaja oodatuim võistlus võõrustab sel nädalavahetusel Le Mansi kardirajal enam kui 56 rahvuse 320 võistlejat 32 riigist üle maailma. Eestlasi tuleb tänavu klassis KZ2 rajal kolm: Markus Kajak, Siim Leedmaa ja Ken Oskar Algre. Kõik kolm astuvad kodumaise eratiimi AIX Racing Teami ridades vastu tehasetiimidele, kus ressurssi võidu peale heitlemiseks on loomulikult kordades enam.
FIA tiitlivõistlustega kaasa sõitvas Karting Academy Trophy sarjas on Eestit teist aastat järjepanu esindamas Mark Dubnitski. Ühtlasi austavad maailmameistrivõistlused ajalooliste kartide pärandit hoidvaid entusiaste ning seitsmendat korda ajaloos veerevad demonstratsioonsõiduks rajale 36 ajaloolist karti üle maailma. Eksklusiivses rivis on Eestist pärit karte koguni kaks, mille roolis Ülar Jeblakov ja Urmas Pajumets.
Kajakul eesmärgiks poodiumikoht
Eesti hetke selge esinumber Markus Kajak on rahvusvahelises konkurentsis nüüdseks vägagi karastunud. Tänavuse hooaja Euroopa meistrivõistlused kokkuvõttes kuuendana lõpetanud Kajak tõusis selle saavutusega läbi aegade üheks edukaimaks Eesti kardisõitjaks. Aastatega hoolega laotud vundament kõrgetasemelises kodumaises meistrisarjas üheskoos kogemustega maailma tippvõistlustelt on talle tänaseks andnud eeldused heidelda maailma parimate seas poodiumikoha eest.
«Treeningpäevad on siiani kulgenud töiselt. Oleme tiimiga teinud kõvasti tööd teinud, leidmaks ideaalseid seadistusi,» ütles Kajak neljapäeva õhtul pärast vabatreeninguid. «Võistlus tuleb tervikuna üsnagi huvitav, sest kvalifikatsiooni, seitsme eelsõidu ja Super Heati peale on ainult poolteist jooksu rehve kasutada. On selge, et kvalifikatsioonis tuleb kiirust näidata, et stardipositsioon oleks võimalikult ees. Pärast tuleb aga eelsõitudes targalt sõita, et rehv püsiks lõpuni värske.»
Eesmärgiks pole Eesti viimase kümnendi säravaimal tähel aga ei vähemat kui poodiumikoht. «Nagu pärast Cremonas sõidetud Euroopa meistrivõistluste viimast etappi öeldud sai, on MM-il eesmärgiks poodiumikoht. Teame tiimiga, et oleme selleks võimelised. Kuid nagu tippspordis ikka, peab iga viimne kui detail tulemuse saavutamiseks õnnestuma. Loomulikult teeme omalt poolt selleks kõik, et jõuda pühapäevaks välja poodiumile,» ütles Kajak lõpetuseks.
Leedmaa: ajasõit saab olema äärmiselt oluline
Mitmekordse kardispordi Eesti meistri Siim Leedmaa jaoks on tegemist teise osalemisega MM-l. Aastaid Eesti parimate sekka kuulunud ja läinud aastal Rootsis Kristianstadis oma MM-i debüüdi teinud Leedmaa panustab sarnaselt Kajakule ajasõidule.
«Trennipäevad on näidanud, et KZ2-klassi 126 sõitja konkurentsis loeb iga sajandik, eriti just ajasõidus. Seetõttu oleme trennide jooksul eriti palju rõhku pannud just ajasõidu simulatsioonidele ning loodan homme panna enda poolt kokku parima ringiaja, mis võimalik,» ütles Leedmaa pärast neljapäevaseid vabatreeninguid.
Lisaks suurepärasele kiirusele on Leedmaa suureks trumbiks vanusest tulenev võistluskogemus. Senised kümme hooaega kardispordis on Leedmaast teinud kardetud konkurendi igale Eesti võidusõitjale, sealhulgas Kajakule. Viimast tõestab mõni kuu tagasi Käina uuel kardirajal sõidetud Postimees Sport karikavõistluste teine etapp, kus paduvihmas peetud võidusõidul triumfeeris favoriit Kajaku ees just Leedmaa.
Algre: muutuvad rajaolud saavad määravaks
Sarnaselt Leedmaaga oma karjääri teisel MM-l võistlev Ken Oskar Algre peab eelootavate ajasõitude oluliseimaks faktoriks muutuvaid rajaolusid.
«Vabatreeningud ei ole lihtsad olnud. Rada muutub pidevalt ning ringiajad sellega koos. Päeva alguses tulid kõik head ajad ära ning ülejäänud päev proovisime neid küll püüda, kuid mida rohkem rehvi rajale jäi, seda raskemaks läks,» kirjeldas Algre Le Mansi kardiraja eripärasid. «Selliseid kõikumisi Eesti radadel üldiselt ei kohta.»
Tiimiga ette võetud muudatused kardi seadistuses peaksid aga reedeseks ajasõiduks probleemi leevendama. «Ajasõit on muidugi A ja O, sest need määravad stadikoha eelsõitudesse, mida võistlejate suure arvu tõttu on koguni seitse. Suur roll on rehvide säästmisel, mis võib lõpuks määrata palju.»
Dubnitskil võimalus üldarvestuses tõusta
FIA Karting Academy Trophy sarjas võistleva Mark Dubnitski senised võistlused Belgias ja Itaalias on andnud hulganisti kogemusi nii uutel radadel tipptasemel konkurentide vastu võistlemisel. Enne kolme-etapilise sarja viimast etappi üldarvestuse 14. kohta hoidva Dubnitski jaoks on aga Le Mansi näol taaskord tegemist talle uue võistlusrajaga. Sellest hoolimata on eesmärgiks punkte hankida ja oma hooaeg hea tulemusega lõpetada.
«Jälle uus rada minu jaoks, väga kiire ja tehniline. Mulle seega rada väga meeldib. Teeme tööd nii raami kui mootoriga ning kiiruslikult oleme hetkel õigel kursil,» ütles teisel vabatreeningul kiireimat aega näidanud Dubnitski.
Ilmaennustus lubab nädalavahetuseks väga vahelduvaid ilmaolusid. Kumba Dubnitski eelistaks? «Kuivaga on kiirus väga hea. Ei oska aga öelda, milliseks rada vihmastes oludes muutuda võib. Aga peame olema valmis, mis meil muud üle jääb,» võttis Dubnitski muhedalt eesootava kokku.
Ajaloolisi karte Eestist rajal kaks
Traditsiooniliselt austab FIA maailmameistrivõistluste käigus ajaloolisi karte ja nende eest hoolt kandjaid demonstratsioonsõitudega. Laupäeval veerevad rajale 36 karti, mis omavad kardispordi jaoks ajaloolist tähendust ning mille konditsioon on võistlusele pääsemiseks eelnevalt FIA kardikomisjoni poolt rangelt hinnatud. Eestist pääses Le Mansi osalema kaks võistlusmasinat, sõitjateks Ülar Jeblakov ja Urmas Pajumets.
Läbi aegade ühe parima Eesti kardisõitja, mitmekordse Eesti ja N. Liidu meistri Jeblakovi sõiduriistaks on Tallinnas Hobujaama tänaval omaaegses Autoremondi katsetehases nr 1 valmistatud ja tänaseks eriti haruldaseks saanud Estonia K5M. Tegemist on ühe esimese NLiidus toodetud seeriatoodangu kardiga, mis pärit 70ndate algusest. Omal ajal samuti Eesti kardispordi tippu kuulunud Pajumets toob rajale Leningradis valmistatud Patriot AKU 83 mudeli. Antud juhul on tegemist samuti Minski mootorit kasutava võistlusriistaga, mis oli N. Liidus omal ajal üks kõige levinumaid võistluskarte.
«On loomulikult suur au osaleda maailma parimate kardisõitjatega võistlusel ning tutvustada seda osa kardispordi pikast ajaloost, mida paljud enam ehk ei mäletagi,» ütleb neljandat korda suurel rahvusvahelisel võistlusel demonstratsioonvõistlusel osalev Pajumets.
Jeblakov lisab omalt poolt: «On märgilise tähendusega, et Eesti kardispordi 60. juubeliaastal saame tutvustada maailmale Eestit kui suurt kardiriiki. Kunagi tootsime karte, meil oli rohkelt kardisõitjaid ning see kõik on olnud põlvest-põlve aluseks sellele, et suudame täna konkureerida maailma tippude seas.»