:format(webp)/nginx/o/2025/05/29/16876715t1h7edc.jpg)
Sel nädalavahetusel keerleb F1-karussell Hispaanias Barcelonas, kus rahvusvaheline autoliit (FIA) on kehtestanud täiendavad reeglid vormelite esitiibadele. Kas ja palju see muudab tiimide jõuvahekorda?
Vastavalt seni kehtinud tehnilistele reeglitele võisid vormelite esitiibade painduvad detailid (ingl flex wings) aerodünaamilise koormuse all painduda maksimaalselt 15 millimeetrit. Alates Barcelona võistlusest on see 10 mm.
Nn aerodünaamiliste detailide elastsus on intriige tekitanud 90ndatest. Puht füüsiliselt on võimatu luua aerodünaamilisi komponente, mis surve jõul üldse ei liigu, seega ongi neile kehtestatud maksimaalne lävi.
Täna toimuvad FIA ametnike range kontrolli all vormelite tiivadetailide testimised, et need vastaksid uuele reeglile.
Kes võiksid uued reeglist enim võita või kaotada? On pakutud, et eelmise aasta keskpaigast domineerima hakanud McLaren võib kiirust kaotada, kuid mitte ülemäära. Meeskond ise on pidevalt andnud mõista, et tiibade läbipaindumine (ehk flex wing) pole olnud kiiruse leidmisel võluvits. Peamised konkurendid Red Bull ja Ferrari on aga olnud teist meelt.
«Oleme selle nimel töötanud juba terve igaviku. See võib kõigi jaoks mängu muuta, aga me ei tea uue regulatsiooni mõju iga meeskonna jaoks eraldi. Meie keskendume sellele, et eesmist tiiba paremini ära kasutada,» vahendas Ferrari tiimipealiku Frédéric Vasseuri eelmisel nädalal Monaco GP-l öeldut The Race.
Samas on uue reegliga võimalus neil, kes varem olid konkurentidest maas, mänguruumi võrdsustada. Mis aga tegelikkuses juhtub, seda on ekspertide sõnul raske öelda. Mõni meeskond ütlevad, et sellel on suur mõju.
Pealtnäha on tegemist väikese muutusega, kuid nagu varem sai mainitud, esitiiba ei saa täiesti jäigaks disainida ning pigem on küsimus, kui palju hakkab muutus mõjutama auto üldist käitumist, rehvide kulumist ja sooritusvõimet.
«See on regulatiivne muutus. Võib-olla ei mõjuta see üldse paremusjärjestust, kuid see on muutus ja see mõjutab kõiki meeskondi. Võib-olla on muutus minimaalne, kuid sel on mingi mõju,» ütles Red Bulli tiimipealik Christian Horner.