:format(webp)/nginx/o/2025/06/10/16912225t1h8e11.jpg)
Eesti parim motoringrajasõitja Hannes Soomer sai nädalavahetusel võidurõõmu maitsta, kui tuli Belgias Spa-Francorchamps' ringrajal toimunud kestvussõitude MM-etapil (EWC) võitjaks Superstock-klassis. BMW tehasemeeskonna hingekirja kuuluv Soomer elab praegu laineharjal ning unistab, et ühel päeval saab temast maailmameister.
Postimees sai Viimsist pärit tsiklitaltsutaja kätte Jaapanis, kui ta oli nn kuulrongiga ehk bullet train'iga teel Tokyost Nagoyasse. Igati kohane transpordiviis Eesti võidukihutajale, keda tuntakse motomaailmas kui Baltic Bulletit ehk Baltikumi kuuli.
Teist aastat BMW palgal olev 27-aastase Soomeri kalender on väga tihe. Pärast Belgias toimunud võistlust jõudis ta läbi põigata Eestist, alustas siis teekonda Helsingi kaudu Jaapanisse, et osaleda Suzuka ringrajal BMW kutsel testisessioonil.
Kõik ei läinud aga plaanipäraselt. Lühike lend üle Soome lahe hilines ja nii ei jõudnud Soomer Helsingi-Osaka lennule, vaid pidi lendama Tokyosse. Seal istus ta ligi 300 km/h kihutavasse kiirrongi Shinkansen ehk nn kuulrongi ja võttis suuna Nagoyasse.
Siis jäi veel tunnike rongisõitu Suzukasse, kus ta jõudis end kohaliku aja järgi õhtutunnil sisse seada, et alustada vähem kui 10 tunni pärast kihutamist 5,8 km pikkusel ringrajal. «Esimesel päeval lubab paduvihma ja teisel kuiva rada. Ehk testimiseks on ideaalsed tingimused,» rääkis Soomer.
Võidutiim klopsiti kiirelt kokku
Aga enne kui läheme tõusva päikese maal toimuva juurde, teeme selgeks, milline Soomeri võistluskalender tänavu välja näeb. Tulemuse tegemise mõttes läheb tema põhiaur Saksamaa meistrivõistlustele (IDM), kuid samas kuulub ta BMW tehasemeeskonda EWC-sarjas.
Soomer on kõige võimsamate tsiklite Superbike-klassis BMW neljas sõitja ehk varumees. Spas toimunud kaheksa tunni kestvussõidu formaadis neljas sõitja rajale ei saa ning nii otsustati Soomerile anda võistluskogemus erameeskonnas ja aste madalamal Superstock-klassis.
Seal tuligi ta Champion-MRP-Tecmas meeskonnaga võitjaks, tiimikaaslasteks olid sakslane Jan Bühn ja argentiinlane Leandro Mercado. Soomeri sõnul komplekteeriti meeskond natuke rohkem kui kuuga.
«Meeskond oli kombinatsioon IDM-sarja sõitjatest ning sellisel kujul polnud see varem eksisteerinud. Nädala alguses otsisid kõik oma kohta, nagu ikka uue asjaga. Ma polnud Spa ringrajal kunagi varem sõitnud ja kuna tegemist on seitsmekilomeetrise rajaga ehk poole pikem kui tavapärased, siis võttis nüansside tundma õppimine aega,» selgitas Soomer kuivas ja vihmas toimunud võistlust.
Nüüd on Soomer oma EWC-karjääris noppinud kaks etapivõitu, esimene tuli mullu augustis Suzukas, samuti Superstock-klassis. Nüüd saab ta aga Jaapanis võistelda superbike'iga, kuid eratiimis. Nimelt on BMW laenanud eestlase välja nende toodangut kasutavale meeskonnale ja piltlikult öeldes hakkab Soomer augusti alguses tõusva päikese maal võitlema oma tehasemeeskonna tiimikaaslaste vastu.
«Kuna kaheksa tunni sõitudes nelja sõitjat vaja ei lähe, siis paigutas BMW mind oma klientmeeskonda. Eks ma üritan siis oma tiimikaaslastest mööda sõita. Ma usun, et mul on päris hea võimalus pigem eesotsas sõita. Eks testipäevad annavad natuke selgust, kas mõelda esikümnekohast või koguni esikolmikust,» arutles Soomer, kelle jaoks jätkub IDM-sari järgmisel nädalal Mosti ringrajal Saksamaal.
Surus tipptiimis oma tahtmise läbi
Miks on aga Soomer praegu, juuni alguses Suzukas, kuigi võidukihutamiseks läheb seal alles augustis? Põhjus seisnebki tihedas kalendris, sest kui Jaapanis toimuvad Suzuka võistluse ametlikud testid, tuleb Soomeril samal ajal võistelda IDM-sarjas.
Kui kestvussõidud jagunevad kaheksa ja 24 tunni võistlusteks, siis IDM on n-ö tavaline võidusõidusari, kus võistlused kestavad vähem kui pool tundi.
Mullu IDMis oma esimese sõiduvõidu saanud Soomer on enda erameeskonnast Enos Motorsport kolinud Masteroil Alpha Van Zon BMW tiimi, mis on BMW tehasemeeskond.
Soomeri sõnul oligi Eesti kapitalil põhinenud Enos Motorspordi eesmärk, et ta pääseks ühel päeval sõitma tipptiimi. Nüüd on ta selleni jõudnud, kuid see ei tähenda, et ta jätnuks oma lähimad abilised kodumaale.
«Inimesed on mu ümber samad. Marko Rohtlaan ja mehaanik Sander Einmann. Üks mehaanik tuli BMW poole pealt juurde. See oli minu tingimus, et saaksin oma inimestega tulla. Kuna me teame seda mootorratast, me oskame sellest kõik välja võtta, see on meie tugevus,» selgitas Soomer tausta. Kuna tipptiimi oma inimeste kaasa võtmine ei ole tavalähenemine, siis võttis kohanemine veidi aega.
«Algul oli ikka raske n-ö hübriidmeeskonda kokku sulandada. Aga pärast teist etappi on sündinud rahu, kõik käivad ühte jalga,» rääkis Soomer, kes sai mai alguses toimunud IDMi avaetapi sõitudes esimese ja teise koha ning oli järgmisel etapil neljas. IDMi punktiarvestuses on ta jätkuvalt liider, ühe punktiga jääb maha sakslane Lukas Tulovic (Ducati).
Just Itaalia mootorrattafirma toodangut peab ta tänavu oma suuremaks konkurendiks. «Ducati on sellel aastal ülitugev IDMis. Peame veel tegelema arendusega ja enda mootorrattast midagi leidma, et aasta lõpuni neile vastu saada. Aga muidu on aasta algus läinud hästi, kõige kehvem on neljas koht, mis eelmine aasta olnuks juba üle keskmise,» rääkis Soomer, kes võistleb sarjas kolmandat hooaega ning tänavu on ainus siht tulla meistriks.
«Tiimis on kaks põhisõitjat, keda koheldakse võrdselt – mina ja Mercado,» nimetas Soomer Argentina võidusõitja, kellega koos võideti nädalavahetusel Belgias toimunud MM-etapil. «Aasta jooksul selgub, kellel on parem šanss meistritiitlile sõita. Mootorrattad on meil täpselt samad ja nii ka jääb. Lihtsalt sõltubki sellest, et kumb garaažipool suudab rohkem masinast välja võtta. Lõpuks üks võidab ja teine mitte.»
Seljataha jäi vigastusterohke hooaeg
Mullu elas Soomer üle kaks rasket kukkumist, mis toimusid EWC 24 tunni sõitudel. Kevadel debüteeris ta mainekal Le Mansi võistlusel ning Superstock-klassi võit tundus realistlik. Need lootused purunesid, kui mootorratta juhtraud murdus, eestlane kukkus ja vigastas õlga. See tekitas võistluskalendrisse sunnitud pausi.
Septembris Paul Ricardi ringrajal toimunud 24 tunni sõidus debüteeris Soomer Superbike-klassis BMW tehasetiimis. Paraku kukkus ta liidrikohal sõites, vigastas teist õlga ning käis operatsioonilaual.
«Praegu on 24 tunni sõidud lõppenud kukkumistega. Oleks aeg nüüd üks ära lõpetada ja siis saame rääkida, kas minust saab EWCs tehasemeeskonna põhisõitja või mitte,» võttis Soomer eelmise hooaja madalpunktid lühidalt kokku.
Kõigele vaatamata astus Soomer enda sõnul mullu mitu sammu oma karjääris edasi. Milline distsipliin talle aga endale rohkem sobib, kas ööpäevased kestvussõidud või ratas-rattas võidukihutamine ja endast parima andmine 20 ringi jooksul?
«Minu jaoks ei ole mitte midagi nauditavamat kui see, et oled mootorrattast kõik välja võtnud. Kestvussõidud vahepeal lähevad selles suunas, et pead sõitma võib-olla sekund või poolteist aeglasemalt, kui tegelikult võiks. Seda selleks, et säästa ratast, enda energiat, et ööpäeva vastu pidada.
Ma naudin sprindisõite. Ei saa öelda, et rohkem kui kestvussõite. Aga seal saan tunde, kus tõesti mitte keegi teine ei suuda selle tsikliga kiiremini sõita kui mina. 24 tunni sõitu ma võrdlen rohkem Ironmaniga,» võrdles Soomer kahte ala.
Suur eesmärk: MM-tiitel
Soomer ei salga, et tema suur unistus on tulla ühel päeval maailmameistriks. See on tema käivitav jõud. Teist aastat BMW meeskonda kuuluv eestlane on praeguse seisuga oma karjääriga rahul ning ta usub, et tal on jätkuvalt võimalik lapsepõlveunistus ellu viia.
«Oma tiimi loomise plaan oligi, et saada tehasemeeskonda. See on nüüd BMWga liitumise järel õnnestunud. Minu suur eesmärk on endine: tulla maailmameistriks. Praegusel hetkel näen, et kõige reaalsem on tulla maailmameistriks kestvussõidu MM-sarjas (EWC).
Aga kui peaks tekkima mingi võimalus, kas superbike'ide MM-sarjas (WSBK) või kus iganes, siis sellega tegeleme samm-sammult. Praegu on minu esimene eesmärk võtta IDM-sarja üldvõit. See avab uksi ja annab referentsi juurde. Järgmisi plaane saab sättida siis, kui see eesmärk on täidetud. Praegu ma sellepärast ei muretse. Tunnen, et olen oma karjääris heas kohas.»