Eestlased jõuavad taas Dakari rallile

Kadi Parts
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toomas Triisa (keskel) viib üle üheksa aasta Eesti lipu taas ühele maailma raskeimale võidusõidule ehk Dakari rallile.
Toomas Triisa (keskel) viib üle üheksa aasta Eesti lipu taas ühele maailma raskeimale võidusõidule ehk Dakari rallile. Foto: Mihkel Maripuu

Toomas Triisa ja Mart Meeru lähevad üle üheksa aasta esimeste eestlastena maailma üheks raskemaks võidusõiduks peetavale Dakari rallile.

«Kui nägin esimest korda rallile võetavat toidukotti, pulbreid ja kreeme, siis mõtlesin küll, mis värvi ma pärast olen. Tuleb salaja vist leivapäts ikka kaasa võtta,» naeris Toomas Triisa, kes on üks kahest Eesti tsiklimehest, keda ootab jaanuaris ees üheks maailma kõige raskemaks võidusõiduks peetav Dakari ralli.

Kolmes Lõuna-Ameerika riigis sõidetav Dakari ralli saab olema Triisale ja teisele eestlasele Mart Meerule tõeliseks proovikiviks. Ees ootab 13 päeva ja 8734 km, temperatuurivahe võib kõikuda vahemikus –5 kuni +49 kraadi ning kui kõige madalam punkt asub 200 meetrit merepinnast allpool, siis kõrgmäestikus tuleb sõita 5500 meetri kõrgusel. Tundub, et sellise ettevõtmise jaoks peab olema veidike hull –  või hoopis suur unistaja.

«Olen motospordiga tegelenud alates kaheksandast eluaastast ja käinud ära kõikidel muudel võistlustel alates Eesti meistrivõistlustest ja Rahvuste karikast kuni enduro MM-sarjani. Dakari ralli on juba lapsepõlvest alates olnud mu suur unistus,» selgitas Triisa oma motivatsiooni.

Mainekale võistlusele pääsemiseks ei piisa ainult suurest tahtmisest, sest näiteks 2014. aasta rallil soovis osaleda üle 400 mootorratturi, ent kutse said vaid 200. Triisa ja Meeru pidid Dakari võidusõidule pääsemiseks läbima kolm kvalifikatsioonirallit ning pärast edukaid esitusi oligi koht stardiprotokollis olemas.

Numbrite 117 ja 133 all sõitvad Meeru ja Triisa stardivad maratonklassis, samas kui maailma reitingute põhjal 20 parimat alustavad eliitklassis. «Maratonklassis ei tohi võistluste jooksul mootorit vahetada. Stardime sealt ja edasi oleneb tulemustest. Kui vaja, siis vahetame mootorit ja lähme eliitklassi üle, sest suurem osa võistlejaid just seda teebki,» selgitas Triisa olukorda, kus võib juhtuda, et maratonklassis kõrgetele kohtadele sõitmise asemel tuleb ümber lülituda maailma parimate tsiklimeeste klassi, kus häid kohti noppida on palju keerulisem.

Esialgu on kõrgeid kohti loota ennatlik ka seetõttu, et rinda tuleb pista Dakari ralli omapäraga: esiteks tuleb sõita kõrgmäestikus. «Oleme teinud spetsiaalseid trenne ja võib öelda, et 5000 meetri peal ei saa lihtne olema, aga oleme selleks valmis,» rääkis Triisa.

Kõrgmäestikus sõitmisega on seotud ka võistluse teine eripära ehk kaks maratonkatset – kui üldiselt vaatavad mehaanikud iga päeva lõpus sõitjate tsiklid üle, siis maratonkatsete ajal tehniline meeskond kaasa ei sõida ning võistlejad peavad laagris hakkama saama vaid oma ja kaassõitjate jõul.

Dakari kolmas iseärasus on keerulistes kõrbetingimustes navigeerimine, mis on suuresti sõitjate enda ülesanne. «Masinatel on küll GPS-seade, aga see hakkab tööle iga 100 km tagant, kui tuleb läbida kontrollpunktid, ning GPS hakkab reageerima alles 80 meetrit enne neid punkte. Kogu võidusõit toimub kaardi järgi ja seda pead ise liigutama,» rääkis Triisa.

«Kuna sageli tehakse kaartidesse muudatusi – kui ilmastikuolud on rada muutnud –, siis saab järgmise päeva kaardid kätte alles eelmisel õhtul. Iga võistleja peab need ise ette valmistama ja kuna kõik on prantsuse keeles, siis see teeb asja meie jaoks natuke huvitavamaks,» lisas Triisa muheledes.

Keeruliste olude tõttu ei taha Triisa üleliia kõrgeid eesmärke seada ning seetõttu on esmane siht võistlus lõpuni sõita. Küll vaatab Triisa aga tulevikku ja arvab, et 2014. aasta võidusõit ei pruugi jääda viimaseks. «Öeldakse, et kui Dakaril korra ära käid, siis tahad veel ja veel minna. Praegu ma ei oska ennustada, aga tundub, et tunneli lõpus paistab selline valgus, et tahaks kunagi ka eliitgrupis kõrgetele kohtadele sõita,» rääkis Triisa.

2014. aasta Dakari ralli algab 5. ning lõppeb 18. jaanuaril, viimati sõitsid eestlased sel mainekal võidusõidul aastal 2005.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles