Dakar täitis mitu unistust

Kristjan Jaak Kangur
, spordireporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Nani Romast sai kolmas mees, kes võitnud Dakari nii mootorratastel kui ka autodel.
Nani Romast sai kolmas mees, kes võitnud Dakari nii mootorratastel kui ka autodel. Foto: Reuters/ScanPix

Eesti tsiklimehed Toomas Triisa ja Mart Meeru lõpetasid Lõuna-Ameerikas peetud Dakari maratonralli debütantide kohta väga edukalt.

Olen motospordiga tegelenud alates kaheksandast eluaastast ja käinud ära kõikidel muudel võistlustel alates Eesti meistrivõistlustest ja Rahvuste karikast kuni enduuro MM-sarjani. Dakari ralli on juba lapsepõlvest alates olnud mu suur unistus,» lausus Toomas Triisa detsembris enne Lõuna-Ameerika poole teele asumist. Laupäeval sai tema ja Mart Meeru suur unistus täidetud – Eesti mehed tõusid Tšiili sadamalinnas Valparaisos lõpupoodiumile, seljataga 8734 kilomeetrit ränkrasket Dakari rallit.

«Ei suuda seda kuidagi sõnadesse panna. Üks suur elu­unistus sai just läbi,» lausus Triisa vahetult enne poodiumile sõitmist ja pühkis silmanurka tikkuvat pisarat. Pärast 2005. aastal vastavalt 64. ja 90. kohaga lõpetanud Taivo Luige ja Andres Rätseppa saavutust on Triisa ja Meeru esimesed eestlased, kes selle ränkraske võistluse edukalt läbi teinud.

Nõudliku kvalifikatsiooniprotsessi läbinud eestlased näitasid seejuures korraldajatele, et neile tasus panustada. Kui Dakari puhul on alati märkimisväärne saavutus juba ainuüksi ralli lõpetamine – 4. jaanuaril alustas võistlust 174 mootorratturit, kellest suutis lõpuni jõuda vaid 78 –, siis eestlased mahtusid eraldi peetavas esmaosalejate arvelduses koguni esikümnesse. Meeru lõpetas seitsmendana ja Triisa üheksandana, üldarvestuses said mehed vastavalt 40. ja 52. koha.

«No nüüd pole enam seda unistust ju, ainult mälestused,» muigas Meeru vastuseks küsimusele, kas suur unistus on täidetud. «Ei oskagi praegu tunnetest rääkida – võib-olla paari päeva pärast. Milline oli kõige raskem hetk? Päeva lõpuks oli alati mootorratas ka raske!»

Triisa seevastu oskas täpselt öelda, millisel momendil kõige mustemad mõtted pähe tükkisid, sest ralli viiendal katsel kaotas ta ratta tehnilise rikke tõttu tunde, jõudes õhtuks laagrisse vaid tänu oma tehnilisel taibule ja konkurentide abile. «Tegelikult minu jaoks kaks korda selle päeva jooksul ralli juba lõppes. Täna olla siin – see on uskumatu,» sõnas ta poodiumile astumise eel.

«Arvan, et ilma siin viibinud Eesti pundita ja kõikide heade sõpradeta Eestis poleks nii kaugele jõudnudki,» lisas Triisa. «Nagu ütlesin – üks Dakar tehtud! Aga üksi on seda asja võimatu ära teha, see on nüüd kindel. Siin on vaja palju õnne ja kaasaelajaid. Eriti suur tänu Martin Graumannile, kes pole meie tsikleid remontides vist kaks nädalat magada saanud!» muigas Triisa, edastades tänusõnad tiimi mehaanikule.

Kokkuvõttes krooniti mootorratastel neljandat korda võitjaks Marc Coma KTMil, kelle võit sai selgeks eelviimasel päeval, kui tema suurim konkurent Joan Barreda kukkus ja palju aega kaotas. Teisena lõpetas ralli Coma tiimikaaslane Jordi Viladoms ja kolmandana Olivier Pain Yamahal.

Üldarvestuse võitja selgus aga skandaalsel moel, kui Mini meeskond otsustas kaks päeva enne ralli lõppu kolmikvõidu kindlustamiseks oma sõitjate kohad külmutada. Eelviimasel katsel vihaselt senisest liidrist Nani Romast möödunud 11-kordne Dakari võitja Stephane Peterhansel täitis viimasel katsel siiski meeskonna käsku, peatudes demonstratiivselt paarkümmend kilomeetrit enne ralli lõppu ja lubades Roma endast mööda. Kolmanda koha sai Nassir Al-Attiyah.

Kümme aastat tagasi tsiklitel võidutsenud ja nüüd üheksandal katsel viimaks autode klassis triumfeerinud Roma tunnistas ka ise, et tiimi käsk oli Peterhanseli suhtes solvav, kuid ei jätnud mõistagi seepärast võidu üle rõõmustamata. «Unistus täitus – tunnen rõõmu, aga ühtlasi ka kergendust,» sõnas koos kaardilugeja Michel Périniga võiduni jõudnud hispaanlane, kes tõusis kolmandaks meheks, kelle auhinnakapis on võit nii autodel kui ka ratastel – kaks ülejäänut on Peterhansel ja Hubert Auriol.

Viimaste katsete farssi kõrvale jättes oli Mini meeskond tänavuse ralli ülivõimas valitseja – 13 katsest võideti 11, ralli lõpetasid kõik 11 alustanud autot ja seitse neist lõpetas esikümnes. Ühtlasi on tiimile tegu kolmanda järjestikuse üldvõiduga.

Ogier kerkis Monte Carlos taas valitsejaks

Monte Carlos peetud autoralli MM-sarja tänavune avaetapp tõi küll kaasa kuhjaga põnevust ja lisas võiduihalejate hulka uusi nägusid, ent lõpuks edestas tiitlikaitsja Sebastien Ogier lähimaid konkurente ikka enam kui minutiga. Samas võinuks tema jaoks kõik lõppeda juba esimese kiiruskatse esimeses kurvis. «Tuleb tunnistada, et õnne meil oli,» nentis prantslane ka ise. «Esimeses kurvis oli teel lund, mistõttu libisesime vastu kivimüüri. Õnneks olime talvel auto vedrustust ja roolisüsteemi tugevdanud. Polnud paha mõte!» muigas Ogier, kes suutis erinevalt konkurentidest edaspidi suuri vigu vältida.

Juba kahe ja poole nädala pärast jõuab MM-karussell Rootsi talveteedele, kus hooaja avastardi teeb ka Ott Tänak. Seejuures istub Tänak sama Ford Fiesti roolis, millega Bryan Bouffier sõitis Monte Carlos välja üllatusliku teise koha. Kolmanda koha punktid noppis Kris Meeke Citroënil.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles