Kõrged nõudmised, reaalsus ja tulevik

Peep Pahv
, spordireporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Ott Tänaku ja Kuldar Siku tänavuse hooaja tipphetk oli Itaalia MM-ralli 3. koht.
Ott Tänaku ja Kuldar Siku tänavuse hooaja tipphetk oli Itaalia MM-ralli 3. koht. Foto: AFP/SCANPIX

Eesti parimal rallimehel Ott Tänakul on käes pingelised päevad. Ralliradadel on teod tehtud, nüüd tuleb võidelda järgmise aasta lepingu eest.

Kuigi emotsionaalses mõttes võib Ott Tänaku tänavust hooaega nimetada pettumuseks, näitavad kuivad arvud midagi muud. Kui palju on üldse neid rallimehi, kes oma esimesel WRC-hooajal jõuavad juhtida MM-rallit, võita seitse kiiruskatset, pääseda ühel võistlusel poodiumile ja olla asfaldikatsel kiiremad kuningas Sebastien Loebist endast … Lisades sellele loetelule MM-sarja kokkuvõttes saavutatud 8. koha, on raske pidada aastat täiesti ebaõnnestunuks.

Samas ei muuda miski olematuks ohtraid eksimusi, mida koos kaardilugeja Kuldar Sikuga sõitnud Tänak tänavu tegi. Neid võinuks vältida, kuid neid ei saanud välistada – katkestamised ja tehnika lõhkumine käivad paraku autoralli juurde.

Esimest korda poodiumil

Debüüthooajal seati Tänakule väga kõrged nõudmised ja nii mõnegi asjatundja hinnangul kruviti ootused põhjendamatult kõrgele. Ütles ju ka Tänaku tööandja M-Spordi meeskonna pealik Malcolm Wilson, et tiim ootas temalt läbi hooaja sellist sõitu nagu Itaalias ja Hispaania ralli kahel esimesel päeval. Järelikult ootas ta, et Tänak sõidaks kindla peale ja jõuaks rallidel finišisse, ent samas peaks ta võitlema ka kõrgete kohtade eest. Itaalias jõudiski ju eestlane karjääris esimest korda esikolmikusse.

Kuid nii väheste kogemustega mees ei saa olla ühekorraga kiire ja stabiilne. Mõistagi on võistluste lõpetamine ülimalt oluline, aga esmatähtis on siiski tõestada, et sa suudad sõita piisavalt kiiresti. Kuid just kiirus on Tänakul olemas, õigupoolest on kiirus isegi väga-väga hea. Kiiruskatsete võidud on ju selle ilmekaks tõestuseks.  

Tegelikult jätavad Wilsoni avaldused õhku palju küsimusi. Eriti kummaline oli tema intervjuu Delfile, kus ta keset Hispaania MM-rallit rääkis Tänaku sõitudes tekkinud pettumustest ja viitas, et tulevaks hooajaks ei pruugi eestlasel tiimis kohta olla. Arvestades aga sellega, et hooaeg on lõppenud, võis see olla üks võte, kuidas Tänaku hinda alla lüüa.

Teadupärast seob eestlast M-Spordiga viieaastane leping, millest järel veel kolm hooaega. Võib-olla soovib Wilson oma väljaütlemistega tekitada olukorra, mis võimaldab saada Tänakut järgmisteks hooaegadeks võimalikult odavalt. Wilson on tark mees ja orienteerub kiirustabelite rägastikus väga hästi. Nii väheste kogemuste juures sellist kiirust näitav mees peaks olema ka vaatamata senistele eksimustele ahvatlev kaup, sest sõitjate turul ringi vaadates pole valikud just eriti suured. Teisalt pole ka endale sõitjaid palkavaid tiime just ülemäära palju.

Kui Tänak mõnda «päris» tiimi ei mahu, jääb alati võimalus sõita rallit eratiimina, kuid see tähendaks võimekust koguda kulude katteks ise kopsakas summa. Postimehe andmetel tuleb ühe hooaja eest, mis sisaldab osalemist kõigil 13 MM-rallil, välja käia umbes 2,4 miljonit eurot. Eestist on sellise raha leidmine ilmselt ebareaalne. Rahvusvaheliste turgude jaoks pole aga Eesti oma väiksuse tõttu kuigi ahvatlev reklaamiväljund, seega pole ka piiri tagant rahastaja leidmine kuigi tõenäoline.

Üks variant on sõita ka säästlikuma programmi järgi ning osaleda näiteks viiel-kuuel paremini sobival MM-rallil. Lihtsa arvutuse kohaselt kulub ühele MM-rallile umbes 185 000 eurot, mille üksikuna kokkukraapimine polegi ehk nii võimatu, kuid samas tekib küsimus, kas sellel kõigel oleks sügavat mõtet.

Sõltub teistest liikumistest

Tänaku käekäik sõltub paljuski ka rallimaailma muudest liikumistest. Citroëni tiim lubas juba pühapäeva õhtul teatada, kellest saab soomlase Mikko Hirvoneni kõrval meeskonna teine piloot. Sõelale on jäänud kaks meest: suuremate kogemustega hispaanlane Daniel Sordo ja eestlastelegi hästi tuttav norralane Mads Østberg. Suure tõenäosusega on mõlemad ka Fordidega tegeleva M-Spordi vaateväljas.

Eestlase jaoks oleks ilmselt parem, kui Citroën valiks Østbergi. Sellisel juhul võiks M-Sport palgata Fordile esisõitjaks kindla ja kogenud, ent samas ka hea kiirusega Sordo ning tema kõrvale sobitada mõne noorema uljaspea. Tänak sobiks sinna rolli ideaalselt, kuid samas ei saa unustada ka venelast Jevgeni Novikovi, kes Wilsoni intervjuude põhjal justkui oleks eestlasest paremas kirjas.

Novikovi kiitmine ja Tänakule vastandamine viitab Wilsoni hetkeemotsioonidele. Kahe noore kihutaja võrdluses ei saa unustada fakti, et Novikov osales MM-sarjas juba kolmandat hooaega, Tänaku jaoks oli see aga debüüt. Kiiruses neil suurt vahet pole, Novikov on lihtsalt suutnud autot rohkem teel hoida. Kuid siin olidki ilmselt abiks eelmistel, rohkete autolõhkumistega vürtsitatud aastatel korjatud kogemused.

Oma esimese poodiumikohani jõudis Novikov alles tänavu ehk oma kolmandal WRC-hooajal. Tänak suutis seda juba oma debüüthooajal. Kiiruskatse võite on tal aga isegi nende aastate jooksul vähem kui Tänakul tänavu – neli. Positsioonide selgitamiseks olgu märgitud, et tihti Tänakuga võrreldav «noor ja uljas» Østberg lõpetas WRC-sarjas juba kuuenda hooaja. Oma esimese poodiumikohani jõudis ta aga alles mullu ning kiiruskatse võitegi on tal vaid kahe võrra rohkem kui Tänakul.

Neuville'il sarnased mured

Sarnaselt Tänakuga tänavu MMil debüteerinud Thierry Neuville võitis küll eestlasest mõne kiiruskatse rohkem, kuid ei mahtunud ühelgi rallil esikolmikusse. Hooaja kokkuvõttes edestas ta Tänakut vaid ühe punktiga. Kuuldavasti vaevasid Citroëni teises tiimis sõitnud 24-aastast prantslast Tänakuga sarnased probleemid. Kuidas klapitada kokku nõuded sõita kiiresti ja auto igal juhul finišisse tuua.

Suur küsimus on ka see, mis saab kogenud eksmaailmameistrist Petter Solbergist. Värvikas norralane kihutas vahepeal mitu aastat eratiimina, ent tänavu pääses taas Fordi palgale. Paraku pole ta oma esituste tõttu seal sugugi parimas kirjas. Tema meeskonda jätmist ei saa siiski päris välistada.  

M-Spordi võimalused endale sõitjaid leida sõltuvad paljuski sellest, milliseks jäävad nende suhted Fordi tehasega. Autotootja on ametlikult teatanud, et loobub ralliprojektist. M-Sport on aga omakorda kinnitanud, et soovib Ford Fiesta WRC-autot edasi arendada. Samas tundub aga ebareaalne, et üks eratiim suudaks oma raha eest tegeleda auto arendamisega ja võistelda selles tehase tuge nautivate Citroëni ja Volkswageniga.

Seepärast on autospordiringkondades spekuleeritud ka võimaluse üle, et seoses kõiksugu kulude kärpimiste ja koondamistega langetas Ford poliitiliselt korrektse otsuse ning teatas ralliprojekti lõpetamisest, kuid tegelikult jätkab ta M-Spordiga koostööd. Jah, summad on ilmselt väiksemad, kuid töö auto arendamisel jätkub.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles