Tänak: esmalt tuleb leida rütm, seejärel tõsta kiirust

Peep Pahv
, sporditoimetuse juhataja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Algaval hooajal tuleb autoralli MM-sarjas kihutaval Ott Tänakul ilmselt päris tihti kaamerate ees seista ja oma tegemistest aru anda.
Algaval hooajal tuleb autoralli MM-sarjas kihutaval Ott Tänakul ilmselt päris tihti kaamerate ees seista ja oma tegemistest aru anda. Foto: Toomas Huik

Järgmisele nädalale mõteldes tekib Ott Tänaku hinge magus ärevus. Ei, ta ei oota pikisilmi reede õhtut, et nagu miljonid inimesed naelutada end teleri ette vaatama Sotši taliolümpia avamist – 26-aastane saarlane müttab samal ajal hoopis Rootsi linnakese Karl­stadi ümbruse lumistel teedel. Pärast 15 kuud kestnud pausi sõidab ta taas WRC-auto roolis MM-rallil.

Tegelikult ei jää Tänakul ootusärevuses mõnulemiseks kuigi palju aega, sest nagu ta tunnistab, on hooaja avalöögini jäänud päevade jooksul piisavalt tegemist, niisama mõtlemisele aega ei jää. Eeloleval nädalavahetusel saab ta ühe päeva jooksul oma võistlusautot testida. See on ka ainus kord, kui tal õnnestub enne tippseltskonda naasmist WRC-autoga kaasnevaid sõiduvõtteid meenutada.

«Kõigest üks testipäev pole kindlasti ideaalne lahendus, kuid meie võimaluste juures on seegi hea. Meie asi on võtta sellest maksimum,» tõdes Tänak. «Testisõidu pikkus pole piiratud, kuid arvestades seda, et peame sama autoga sõitma ka võistlusel, pole mõtet proovimiseks lõputult kihutada.»

Vanad kogemused aitavad

Möödunud hooajal hoidis Tänak kätt soojas N-rühma masinaga kodustel rallidel kihutades. Arvestades seda, et märksa uuemaid autosid kasutanud konkurentidega võideldes pidi ta kihutama maksimumi piiril, sai ta nende sõitudega kätte vähemalt mingigi treeningu. Päevinäinud N-rühma Subaru ja tänapäeva tipptehnoloogiast pungil Fordi WRC-masin erinevad teineteisest siiski nagu öö ja päev. Erinevad on ka kiireks sõiduks vajalikud võtted.

«Õnneks olen varem WRC-autoga sõitnud, seega väga palju avastamist mind ees ei oota. Kõige tähtsam on leida hea enesetunne ja kindlus,» rääkis Tänak. «Testisõidul kulubki esimene pool päeva ilmselt autoga taaskohanemiseks ja mingigi tunde ning arusaama tekkimiseks. Üht-teist oskan siiski juba ette oodata.»

Testisõidu jooksul tuleb Tänakul seadistada auto enda jaoks sobivaks. Ta ei pea kõike päris üksi otsustama, vaid saab kasutada ka Fordi esindusmeeskonnaks oleva M-Spordi tiimi inimeste kogemusi.    

Mäletatavasti kihutas Tänak M-Spordi värvides ka oma viimasel MM-hooajal 2012. aastal. Esialgsete plaanide järgi näeb tänavu uue võimaluse saanud Eesti parimat rallisõitjat tippmeeskonnas vähemalt kolmel MM-rallil. Lisaks Rootsile ka Portugali ja Sardiinia teedel. Kogu masina tehniline ettevalmistus on selle meeskonna poolt ning tegevust koordineerivad M-Spordi insenerid.

Tänaku sõnul pole M-Spordi juht Malcolm Wilson talle Rootsi ralliks selgeid eesmärke püstitanud. «Need peame endale ise seadma. Niisama loksumine ja ralli lõpuni sõitmine meid tuleviku jaoks edasi ei aita, seega peame nägema palju vaeva hea lõpptulemuse nimel,» selgitas Tänak, kes peab tänavust hooaega kasutama hüppelauana tippsarja naasmiseks. «Esimene eesmärk ongi hea tunde ja rütmi saavutamine, seejärel tahame hakata kiirust kasvatama. Täpsemalt peame otsustama juba ralli käigus ja seejuures jälgima, kuidas enesetunne lubab sõita.»

Jõulude eel MM-sarja naasmise plaani avalikustades rääkis Tänak, et vajab võistluste ajal enda kõrvale inimest, kellega asju arutada. Tema esimestel MM-aastatel oli selleks inimeseks Markko Märtin. Pärast tunamullust ebaõnnestunud hooaega õpilase ja mentori suhted jahenesid, kuid uue võimaluse saamisel on Märtinil taas väga suur osa. Kui suureks kujuneb Eesti seni enim tiitleid võitnud rallimehe roll algaval hooajal, pole veel päris selge. Seni oskas Tänak vaid ütelda, et kindlasti püütakse Märtini kogemusi maksimaalselt ära kasutada.

Samal ajal, kui Tänakul on MM-rallidel osalemiseks juba piisavalt kogemusi, astub tema kaardilugeja Raigo Mõlder justkui uude maailma. Tänak on korduvalt kinnitanud, et usaldab paarimeest, kellega koos sõitis ka aastatel 2007–2009, täielikult. Nende aastate jooksul kasvatas ta Mõlderit kui kaardilugejat endale sobivaks paariliseks.

«Vahepealsetel aastatel on ta Georg Grossiga sõites end palju arendanud. Pealegi näen ju kõrvalt, kui palju on temas motivatsiooni ja töötahet,» kiitis Tänak Mõlderit. «Nädalavahetusel tegime oma N-rühma Subaruga testi, kus läbisime 150 km ja saime taastada omavahelist koostööd. Kindlasti on tal WRC-sarjas palju uut ning kohanemine võtab aega.»

Erinevad autod

Tänaku ja Mõlderi kohanemisvõime pannakse tänavu korduvalt proovile. Pärast Rootsi MM-rallit peavad nad kohanema R5-masinaga, et sõita Mehhikos WRC2 arvestuses, seejärel istutakse Portugalis taas WRC-autosse, Argentiina­s on sõiduvahendiks uuesti R5 ja Sardiinias WRC. Lisaks autode erinevusele tuleb kohaneda ka rehvidega – WRC2 arvestuses sõidab Tänak D-Maci tiimis, mis eeldab ka selle firma rehvide kasutamist.

«Autod on väga erinevad ja seega nõuavad erinevaid sõidustiile,» tõdes Tänak. 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles