/nginx/o/2014/07/16/3208843t1h9271.jpg)
Kuigi Rally Estonia esimene kiiruskatse sõidetakse alles homme, alustavad Euroopa meistrivõistluste arvestuses sõitvad rallimehed võistlust juba täna. Tartu ja Otepää ümbruse teedel peetava kihutamise 16 eeldatavalt parimat sõitjat heitlevad kvalifikatsioonikatsel positsiooni eest homses stardijärjekorras. Seega saab kell 14 Otepää vahetus läheduses asuval lõigul näha juba tõsist kihutamist.
Eesti rallisõprade jaoks vähetuntud kvalifikatsioonikatset kasutatakse ka mõnel MMi rallil, kuid ERC-sarja kuuluvatel võistlustel on see võistlussarja korraldaja poolt nõutud. Eksivad aga need, kes arvavad, et tegemist on puhtalt sümboolse ettevõtmisega ning tegelikult pole tähtis, kas järgmisel hommikul minna rajale esimese või kümnenda autoga – Rally Estonia peakorraldaja ja endise tipprallimehe Urmo Aava sõnul avaldab stardijärjekord tulemusele väga suurt mõju.
«Neile sõitjatele, kes püüavad kohta esikümnes või isegi esiviisikus, on stardikoht väga oluline, eriti puudutab see kruusarallisid,» rääkis Aava. «Meie ralli ajaks lubatakse kuiva ilma ja sellisel juhul on esimesed viis masinat teistele justkui tee puhastajad ning parimad teeolud peaksid valitsema järgmise kümne auto piloodile. Kõige ideaalsemad tingimused peaksid olema aga kümnendana sõites.»
Aava selgitas, et kruusateedel pühivad esimesed masinad teelt libedust tekitava lahtise kruusa, kuid umbes 15 auto läbimise järel muutub tee juba pisut pehmemaks ja eelis hakkab kaduma. Tagapool startivad masinad peavad aga tihti leppima roobastes sõitmisega.
«Kõige ees teed puhastavad autod võivad kaotada 0,3 kuni 0,6 sekundit kilomeetri kohta. Arvestades seda, et esimesel päeval sõidetakse nelja kiiruskatset kahel korral, tuleb neil autodel teed puhastada umbes 60 kiiruskatsekilomeetrit. See aga tähendab umbes 36-sekundilist kaotust ning esikohalootuste luhtumist,» selgitas Aava ja lisas, et kiiretel teedel toimuval kihutamisel, kus vahed jäävad väikeseks, tähendab see juba väga suurt allajäämist.
Vihmase ilmaga on olukord pisut teine – siis saavad eelise päris ees startijad. Seega peavad kvalifikatsioonis osalevad piloodid olema stardipositsiooni valikul hästi teadlikud järgmise päeva ilmaprognoosist ja tundma ka kohalikke teeolusid.
Kvalifikatsioon kulgeb iseenesest väga lihtsa valemi järgi. Täna kell 13 algab 16 parima sõitja vabatreening, kus igal rallimehel on õigus läbida rada kaks korda. Kell 14 algab samas kvalifikatsioonisõit, kus on kasutada vaid üks võimalus. Stardijärjekord on vaba, kuid rajale tuleb minna ühe tunni jooksul. Pärast seda on sama rajalõik avatud «lihtsurelikele» võistlejatele testikatsena.
Stardijärjekorra valik on huviliste jaoks avalik ja see toimub täna kell 18 Tartu südalinnas asuvas rallipargis. Pärast seda antakse võistlusele ka pidulik start.
Kuidas aga 16 väljavalitu hulka pääseda? Esialgse stardinimekirja koostavad võistluse korraldajad, kes saadavad selle rahvusvahelise alaliidu FIA ja sarja promootori esindajatele kinnitamiseks. Viimased teevad vajadusel omapoolsed muudatused – näiteks seekord jäeti sellest seltskonnast välja Eesti üks kiiremaid rallimehi Egon Kaur.
Aava selgitas, et ERC-prioriteedi andmisel on eesõigus neil, kes osalevad terves sarjas, ülejäänud kohad antakse teistele eeldatavalt kiiretele sõitjatele. Kaurile võis saada saatuslikuks see, et ta tuleb rajale tavalise N-rühma masinaga.
«Prioriteetsete sõitjate hulgast väljajäämine tähendab seda, et ka esimese päeva tulemuste põhjal tehtav stardijärjestuse muutmine ei luba teda startima nendest sõitjatest ettepoole,» netis Aava. Ralli teisel päeval lähevad prioriteetsed sõitjad rajale vastupidi pööratud paremusjärjestuses.
Rally Estonia
Täna kell 14 algaval kvalifikatsioonikatsel osalevad 16 rallimeest
Ott Tänak Eesti Ford Fiesta R5
Esapekka Lappi Soome Škoda Fabia S2000
Karl Kruuda Eesti Peugeot 208 T16
Sepp Wiegand Saksamaa Škoda Fabia S2000
Martin Kangur Eesti Ford Fiesta S2000
Siim Plangi Eesti Pegeot 208 T16
Sebastien Chardonnet Prantsusmaa Citroën DS3 R5
Jean-Michel Raoux Prantsusmaa Peugeot 208 T16
Timmu Kõrge Eesti Ford Fiesta R5
Robert Consani Itaalia Peugeot 207 S2000
Jaromir Tarabus Tšehhi Škoda Fabia S2000
Kristjan Sohlberg Soome Ford Fiesta R5
Raul Jeets Eesti Ford Fiesta R5
Marco Tempestini Rumeenia Ford Fiesta R5
Aleksei Lukjanuk Venemaa Mitusbishi EvoX
Kaspar Koitla Eesti Mitsubishi EvoX R4