Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >
Postimees 160 Juubeli puhul loe seda lugu tasuta!

Postimees MM-rallil: lumesadu hoiab Tänakut Rootsis tippkonkurentsis

KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
DMACKi lahtise mustriga talverehv. | FOTO: Peep Pahv
Michelini tihedama mustriga rehv. | FOTO: Peep Pahv

Mida rohkem lund sajab, seda kasulikum Ott Tänakule ja Raigo Mõlderile. Rootsi MM-ralli avapäeval peamiselt Norra teedel talvistes oludes sõidetud kuue kiiruskatse järel sekundite mängus üldarvestuses 4. kohal asunud eestlased võivad täna loota edu vaid siis, kui ilmataat otsustab ka  järgmiste kiiruskatsete raja valge vaibaga katta.

Eile õhtul liikusid uudised, et Hagforsi ümbruses – just seal sõidetakse laupäevased kiiruskatsed – on mõnes kohas sadanud maha juba kümmekond sentimeetrit lund. «Lumi aitab meil kindlasti konkurentsis püsida,» tunnistas Tänak. «Meil on kasutada väga lahtise mustriga rehv, mis sobibki lumisele teele – jääle seevastu mitte nii väga. Selge on ka see, et kruusal sõites me kaotame.»

Maakeeli seletades on Tänaku kasutuses oleva DMACKi rehvi muster lund suunavate kanalite laiuse tõttu väga hõre. See aga tähendab, et jäisel teel haakub pinnasega korraga vähem rehvinaelu kui konkurentide käsutuses olevatel rehvidel. Samas on kruusased teed kõigi naastrehvide jaoks hukatuslikud.

Eile alustatigi rallit sisuliselt jää- ja lumevaba kiiruskatsega ning see kulutas rehvid kiiresti kasutamiskõlbmatuks. Kuna järgmised kiiruskatsed sõideti jääl ja lumel, lubasid korraldajad vahepeal lisa-rehvivahetuse. Vastasel korral muutunuks sõit väga ohtlikuks.

«Kruusal sõites murduvad rehvimustri servad ära. Lisaks lähevad rehvid soojaks ning pidevalt töös olevad naelad hakkavad oma pesas loksuma ja vajuvad külili. Nii pole neist aga mingit kasu,» selgitas Mõlder probleemi. Isegi jääl sõites kuumeneb rehv nii palju, et kiiruskatse finišisse jõudes on rõhk selles tunduvalt tõusnud.

Kui aga lund tulebki piisavalt, ei saa rallimehed minna rajale kuigi kerge südamega. Kiiruslegendi koostati ju hoopis teistsugustes oludes ning tänastel ja ka pühapäevastel kiiruskatsetel polnud siis lumeraasugi. Pigem oli tegemist korraliku porimülkaga.

«Legendis pole võimalik enam midagi muuta – tuleb sõita selle järgi, mis kirjas, ning loota, et ohtlikes olukordades õnnestub auto teel hoida,» nentis Mõlder. «Lume alla me ju ei näe. Võimalikud jäised kohad on legendis kirjas, kuid milline on tee tegelikult, ei tea keegi.»

Kuuldavasti suutsid korraldajad enne teede külmumist osal kiiruskatsetel legendi kirjutamisest tekkinud roopad siluda. Kõikjal seda aga teha ei jõutud ning suure tõenäosusega ootab rallimehi täna hulk üllatusi. «Legendi kirjutades kasutasime kitsamaid rehve, nüüd laiemaid…» lausus Mõlder muiates.

Ralli avapäeva järel juhib valitsev maailmameister Sebastien Ogier. Tema selja taga käib aga vägev heitlus ning üks peategelasi on ka Tänak. Hayden Paddon kaotab prantslasele 26,9, Mads Östberg 33,7, Tänak 34,8, Daniel Sordo 38,2 ja Andreas Mikkelsen 42 sekundit. Ässadest jäi avapäeval sõit pooleli Jari-Matti Latvalal ja katkestamise hetkel teisel kohal asunud Kris Meeke’il.

Tänak oli eriti heas hoos kiiruskatsete teistkordsel läbimisel. «Meie jaoks oli positiivne, et lund hakkas sadama, see aitas kaasa. Kuigi näiteks viimasel kiiruskatsel oli lumi nii kerge, et kruusasel pinnasel polnud naeltel ikkagi millegi sisse minna,» rääkis Tänak. «Tervikuna oli aga päeva lõpp positiivne üllatus – kartsin teisel ringil hullemat, kuid läks hästi.»

Tänak nentis, et üldseis on põnev, kuid tunnistas samas, et tal endal pole enam tagataskust kaarte välja tõmmata. Trumbid olevat ikkagi konkurentide käes. «Andsime endast kõik, maha ei jäänud midagi. Laupäeval peame lihtsalt püsima konkurentsis ja vaatama, mida teised teevad. Pikk ralli on veel ees,» lausus ta. «Auto sobib meile väga hästi ja see on kiire sõidu jaoks tugev pluss.»

Kuigi Tänak pidas pauside ajal oma tiimi inseneriga pikki jutuajamisi, töötas tema käsutuses olnud Ford Fiesta laitmatult. Ainsa probleemina lakkas teisel ringil töötamast esikana soojendus ning aken kippus uduseks. Tänak püüdis probleemi lahendada küljeakent irvakile jättes, kuid see tõi ninna liialt jäist õhku. Eestlaste kiirusele see probleem mõju ei avaldanud.

WRC2 arvestuses asub Sander Pärn avapäeva järel 9. kohal. Oma klassi liidrile Elfin Evansile kaotab ta 1.47,7, esikolmiku kohast lahutab teda pisut üle minuti.

Tagasi üles