Eesti Olümpiakomitee presidendiks kandideeriv Tõnu Tõniste avalikustas oma tegevuskava aastateks 2016-2020. Postimees avaldab Tõniste pöördumise ja tegevuskava täismahus.
EOK presidendiks kandideeriv Tõniste avaldas oma tegevuskava (1)
Tõniste pöördumine ja tegevuskava:
Head EOK liikmed ning kõik, kes tunnevad huvi Eesti spordi käekäigu ja juhtimise vastu,
Esitan Teile järgnevalt ülevaate peamistest tegevustest, millega alustaksin valituks saades 15.
aprillil tööd.
Enne, kui süvenete, tahan öelda järgmist. Mulle ei ole kunagi meeldinud ajada ümmargust
juttu ega kuulutada iseenesestmõistetavat. Olen seisukohal, et edu aluseks on ühised
põhimõtted, mille põhjal tuleb läbi mõelda ja ellu viia konkreetsed tegevused. Ainult nii on
võimalik teha tegusid, millel on tulemused.
Seetõttu olen järgnevalt konkreetselt lahti kirjutanud probleemid, mis on minu hinnangul
Eesti spordijuhtimises kõige teravamad, ning konkreetsed tegevused, mida näen nende
lahendamiseks. Olen sõnastanud ka visiooni, kuhu nende tegevuste elluviimine Eesti spordi
võiks lähemas või kaugemas tulevikus juhtida. Näen, et just sellist analüütilist ja sihikindlat
konkreetsust on Eesti spordi juhtimises praegu kõige enam vaja.
Olen teadlikult jätnud siia kopeerimata punktid Eesti Olümpiakomitee põhikirja artiklist 8,
mis loetleb EOK ja seega ka presidendi põhiülesandeid, ning arengustrateegiast ”Eesti sport
2030”. Nende kahe alusdokumendi tundmine ja täitmine peab olema EOK presidendiametis
iseenesestmõistetav. Seega võib põhimõtteliselt hoopis öelda, et need kaks olulist dokumenti
moodustavad minu programmi ning alljärgnev on minu tegevuskava EOK presidendiametis
perioodil 2016-2020.
Juhtimispõhimõtted
Läbipaistev tervikpilt, mitte ühe ala põhine lähenemine
EOK president peab nägema Eesti spordi juhtimisel tervikpilti. EOK-d ei tohi juhtida ühe ala
või kitsa aladeringi huvidest või spetsiifikast lähtuvalt, vaid arvesse tuleb võtta
liikmesorganisatsioonide mitmekesisust ning erinevaid lähtekohti, vajadusi ja spetsiifikat.
”Üks suurus sobib kõigile” ei sobi enamasti kellelegi. EOK juhtimisel on oluline läbipaistvus
ja erapooletus ning otsuste selge põhjendatus.
Aktiivne suhtlus liikmetega
Tahan olla president, kes kuulab oma liikmete seisukohad ja mured ära, peab dialoogi ning
aitab kaasa lahenduste leidmisele. Ametisse valituna olen telefoni ja meili teel liikmetele alati
kättesaadav, loomulikult ka kontoris. Samuti pean oluliseks, et EOK president, asepresidendid
ja täitevkomitee liikmed osaleksid võimalikult palju iga ala või liikmesorganisatsiooni
olulisematel üritustel, et olla kursis liikmete käekäiguga ja elada kaasa Eestis toimuvatele
spordisündmustele.
Vastutus
EOK presidendi ametiga kaasneb vastutus – vastutus Eesti spordi ja liikumisharrastuse
käekäigu ja tulevikuväljavaadete eest ning Eesti spordi maine eest. Võtan seda vastutust
tõsiselt. Vastutuse väärikas kandmine eeldab palju tööd. Kavatsen ise teha pühendunult tööd
ning ootan sama ka oma asepresidentidelt ja täitevkomitee liikmetelt. Igal asepresidendil ja
täitevkomitee liikmel peab olema funktsioon ja vastutusala. Plaanin luua täitevkomitee juurde
ka komisjonid, mis tegelevad kindlate valdkondade arendamise, konkreetsete küsimuste või
probleemide lahendamisega.
Poliitiline neutraalsus ja diplomaatia
Samuti on EOK presidendil võtmeroll initsiatiivi võtmisel ning protsesside juhtimisel
riigiinstitutsioonide, kohalike omavalitsuste, riigi- ja eraettevõtete esindajatega. Pean
oluliseks, et EOK president oleks neutraalne ja sõltumatu – pigem diplomaat kui
poliitikategija. Olen kindel, et selline neutraalsus aitab kaasa ka spordile vajalike poliitiliste
otsuste efektiivsemale ja läbipaistvamale saavutamisele.
LASTE JA NOORTE LIIKUMISHARRASTUSE EDENDAMINE:
Kehalise kasvatuse tundide kvaliteedi tõstmine koolide ja kohalike spordiklubide
koostöös
Laste ja noorte seas liikumisharrastuse edendamine aitab panna aluse terve inimese ning ka
tulevase tippsportlase kujundamisele. Võtmeks on koostöö koolidega, maakondlike
spordiliitude ja kohalike spordiklubidega.
Uute alade toomine kehalise kasvatuse tundidesse
Paljude laste ja noorte jaoks on tunniplaanis olevad kehalise kasvatuse tunnid esimeseks või
ainsaks kokkupuuteks spordiga. Noortes liikumishuvi tekitamiseks on vajalik esmajärjekorras
tõsta kehalise kasvatuse tundide kvaliteeti – traditsiooniliste põhialade kõrval mitmekesistada
tundides pakutavate alade valikut.
Mitmekesisem alade valik kehalise kasvatuse tundides aitab laiendada noorte spordialast
silmaringi, tekitada suurema tõenäosusega huvi liikumisharrastuse vastu ning kohalikel
klubidel leida trennidesse uusi lapsi, toetades seega ka kohalike spordiklubide tegevust. Pikas
perspektiivis aitab see kaasa ka tippsportlaste arvu ja taseme tõusmisele.
Sealjuures on piirkonniti mõistlik keskenduda erinevatele aladele, lähtuvalt kohalikest
traditsioonidest ja enimharrastatavatest spordialadest (sh nii olümpia- kui ka
mitteolümpiaalad) ning kohalike klubide huvist. Kehalise kasvatuse tundide kvaliteedi
tõstmine saab toimuda koostöös kohalike spordiklubide, maakondlike spordiliitude, kohalike
omavalitsuste ning Haridus- ja Teadusministeeriumiga.
Treeningtunnid koolis pärast õppepäeva lõppu
Täiendavalt või osana kehalise kasvatuse tundide mitmekesistamise kavast tuleb kaaluda ka
alg- ja põhikoolide õpilastele erinevate organiseeritud treeningtundide korraldamist koostöös
klubidega pärast koolipäeva lõppu. See võimaldab tagada tasakaalu vaimse (õppimine) ja
füüsilise (sport) vahel, efektiivistada ajakasutust päeva lõikes nii laste kui ka lapsevanemate
jaoks ning pakkuda täiendavat motivatsiooni liikumiseks (lapsed teevad koos sõpradega
meelsamini trenni).
Töö täiskasvanute liikumisharjumuse tõstmisel
Olen siin punktis keskendunud laste ja noorte liikumisharrastuse edendamisele, sest muutused
saavad alguse noortest, samuti määravad uued põlvkonnad ära Eesti ühiskonna edasise
käekäigu. Jätkata tuleb aga ka täiskasvanute liikumisharrastuse edendamist, sest sportlikel
eluviisidel on oluline roll rahva tervise tagamisel. Sellel on riigieelarvele suurusjärgu võrra
suurem mõju kui sellel rahal, mis hetkel läheb spordi rahastamiseks.
EOK peab selle teadmise viimisel otsustajateni võtma juhtrolli. Peame jõudma sinnani, et juba
aastaks 2020 tegeleks liikumisharrastusega vähemalt kaks korda nädalas 50% Eesti
elanikkonnast ning aastaks 2030 70%.
NOORTE SAAVUTUSSPORDI JÄTKUSUUTLIKKUSE TÕSTMINE:
Alapõhiste spordiakadeemiate süsteemi ja rahvusvaheliste treeningkeskuste rajamine
Üleminekuklass noorte seast täiskasvanute hulka (vanuses ca 16-23) on saavutusspordi jaoks
kõige valusam – tippu jõudmiseks peab treenima professionaalsete treenerite juhendamisel
järjest suurema mahuga, kuid enamikul alaliitudel ja klubidel pole piisavalt ressursse sportlasi
toetada, KOV pearahatoetus kaob, suurema toetuse pälvimiseks pole noor veel piisavalt tippu
jõudnud. Siit jääb tihti tippspordi finantseerimine sportlase vanemate ja juhutoetajate kanda.
Nii on tippspordist kujunemas jõukamatest peredest pärit noorte pärusmaa.
Piirkondlike spordiakadeemiate loomine
Selle vanuserühma hoidmiseks saavutusspordis on vajalik EOK eestvedamisel riikliku
süsteemi loomine, milles arendatakse piirkondlikke õppe- ja treenimiskeskusi. Parimad
noored koondatakse alade lõikes ühtsesse treeningsüsteemi parimate treenerite ja spetsialistide
käe alla – nö spordiakadeemiatesse. Sisuliselt tähendab see Audentese kontseptsiooni
edasiarendamist piirkondadesse, kus on vastavate alade traditsioonid, oskusteave, laiem
kandepind, optimaalsed tingimused. Nendesse keskustesse pääsevad parimad noored, kes
saavad treenida parimate treenerite käe all. Sealjuures on vajalik laiendada alade spektrit
võrreldes tänase Audentesega, kaasates nii täiendavaid olümpiaalasid kui ka
mitteolümpiaalasid. Riikliku toetuse alla mitte pääsejad saavad konkureerida tasulistele
kohtadele.
Spordiakadeemiate arendamine rahvusvaheliseks
Mõelda tuleb veel laiemalt – meie õppe- ja treeningkeskused tuleb arendada
rahvusvahelisteks. Eesti on väike ja konkurentsitase madal, seetõttu on vajalik teha koostööd
lähiriikidega, eeskätt Balti riikide ja Soomega. See võimaldab pakkuda meie sportlastele
treeningvõimalusi tihedama konkurentsi tingimustes ning samas tuua siia ka lisaressursse.
Sealjuures avab see võimalused ka Rahvusvahelise Olümpiakomitee toetustele.
Potentsiaal ka tulevaste treenerite ja sporditeadlaste kasvatamiseks
Spordiakadeemiate süsteem avab pikas perspektiivis Eesti spordi jaoks veel olulise täiendava
võimaluse – tihe koostöö ülikoolide kehakultuuri teaduskondadega aitab kaasa potentsiaalsete
tulevikutreenerite ja sporditeadlaste suunamisel akadeemilistele õpingutele.
Üleminekueas saavutussportlastele tuleb täiendavalt tagada:
- Spordiakadeemias treenimise ja tugisüsteemide kasutamise võimalus kuni 23-
aastaseks saamiseni;
- Süsteemne juurdepääs spordimeditsiinile ja taastusravile, sealhulgas
haigekassakindlustus,
- Võimalused välisvõistlustel osalemiseks ja laagripäevade arvu suurendamiseks;
- Tasuta kõrgharidusõppe võimaldamine pikendatud õppeaja puhul;
- Kaitseväe tegevteenistusse kaasatud sportlaste arvu suurendamine kuni kaks korda,
spordisüsteemi arenedes motiveeritud noorte arvu kasvades kuni kolm korda;
- Tööandjate tunnustamine sportlaste palkamisel ja neile paindlike töövõimaluste
pakkumisel.
SAAVUTUSSPORTLASTE TINGIMUSTE PARANDAMINE:
Rahastamise korrastamine, spordimeditsiini kättesaadavamaks muutmine ja võitlus
dopinguga
Sportlane peab saama keskenduda treeningutele ja sooritustele võistlustel. Süsteemi töö on
tagada sportlasele selleks vajalikud tingimused ja tugiteenused. See hõlmab nii tervist
(haigekassakindlustuse olemasolu, kiire ligipääs suuremates keskustes spordimeditsiini- ja
taastusteenustele, spordiarstide järelkasvu tagamine) kui ka ausa spordi eest seismist (sh
dopingu- ja kokkuleppemängude vastast võitlust).
Sportlase palk koos haigekassakindlustusega
Kui maailmatasemel tippsportlane on EOK kaudu suhteliselt hästi rahastatud, siis täna on siin
üks põhiprobleeme tippsportlase treeneri rahastamise süsteemi ja
taustajõudude/meditsiinivõimaluste finantseerimise puudulikkus. Saavutussportlastele, kes
võistlevad rahvusvahelistel tiitlivõistlustel kõrgemate kohtade eest, peab sisse viima sportlase
palga, mis sisaldaks ka haigekassakindlustust.
Olümpiaettevalmistuse rahastamise põhimõtete uuendamine
Olümpiaettevalmistuse rahastamisel tuleb kaotada aastakoefitsient ja jätta kõik 4 aastat võrdse
toetusmahuga, kuivõrd olümpiaedu ei tagata viimase kahe aasta tugeva tööga, vaid selleks on
tarvis vähemalt 4 aastat tipptasemel tööd. A-C taseme sportlase isiklikule treenerile tuleb
tagada sama suur palk nagu sportlasel, D tasemel määrata tulemuskriteerium, mis näitab
võimaliku kvalifitseerumise võimalust.
Spordimeditsiiniteenuste kättesaadavuse suurendamine
Spordimeditsiinis on vajalik saavutussportlaste kiiremaks ja efektiivsemaks teenindamiseks
eraldada tippsportlased laste ja noorte terviseuuringutest. Vajalik on rajada kaasaegsed
spordimeditsiini- ja taastuskeskused Tallinnas, Tartus ja Pärnus. Lisaks on vajalik juurde
koolitada spordimeditsiini haridusega spordiarste. Tervisekontrolli järjekordade
lühendamiseks saab seni sõlmida täiendavad lepingud arstikeskustega, kellel on suutlikkus
vastavat teenust osutada.
Dopinguvastase töö intensiivistamine
Võitluses puhta spordi eest tuleb jätkata ja laiendada SA Eesti Antidoping poolt tehtava
ennetustöö tegemist. Alaliitudele tuleb kohustuslikuks teha dopinguproovide võtmine,
pistelisi dopinguproove tuleb teha juba juunioride klassist alates. Proovide rahastamiseks on
mitmeid võimalusi, näiteks rahastatakse mingis osas litsentsitasudest ja/või stardimaksudest.
TREENERITE POSITSIOONI PARANDAMINE:
Koostöö koolidega, palk olümpiaettevalmisprogrammi pääsenud sportlase isiklikule
treenerile
Tean omast kogemusest, kui oluline roll on treeneril harmooniliselt arenenud inimese
kasvatamisel - treener on õpetaja. Treener väärib pedagoogidega samaväärset ühiskondlikku
staatust, tunnustust, sissetulekut, võttes arvesse kutsekvalifikatsiooni astet.
Treenerite pedagoogistaatus aitaks kaasa treenerina töötavate spetsialistide arvu ja
kvalifikatsiooni tõstmisele ning tooks treeneriametisse uusi talente. Suureneb sporti
harrastavate noorte arv ning kasvab rohkem ka tippsportlasi Kohalike spordiklubidega
koostöös saab treenereid kaasata koolide kehalise kasvatuse tundide
alapõhisesse läbiviimisesse, mis aitab kaasa harrastajate arvu suurendamisele ning laste ja
noorte liikumisharrastuse edendamisele.
EOK olümpiaettevalmistusprogrammis pääsenud sportlase isiklikule treenerile tuleb maksta
palka vastavalt sportlase tasemele programmis.
SPORDIJUHTIMISE TÕHUSTAMINE
Rahastamissüsteemi korrastamine ja läbipaistvamaks muutmine, erasponsorite
kaasamine
Rahastamisesse süsteemi loomine
Kui täna saavad spordiorganisatsioonid taotleda toetust neljast allikast (Kultuuriministeerium,
Kultuurkapital, Hasartmängumaksu Nõukogu ja Riigikogu katuserahad), on süsteem liiga
keeruline ja läbipaistmatu. Sellele on tähelepanu juhtinud ka Riigikontroll. Allikad tuleb viia
võimalikult ühtsesse süsteemi, mis käsitleks süsteemselt iga-aastast alade toetamist,
rahvusvaheliste võistluste toetamist, investeeringuid spordirajatistesse, projektide ja kohalike
spordivõistluste toetamist – süsteem on alati parem kui süsteemitus.
Aastaks 2020 kahekordistada erasektori toetused EOK-le
Sponsorraha selgete ja läbipaistvate jagamispõhimõtete puudumine peletab täna ka
erasponsoreid. Lisaks on erasponsorite, aga ka riigiettevõtete kaasamiseks vajalik EOK poolt
partnerlusprogrammi väljatöötamine koos turundusmeetmetega. Näen, et süsteemi
läbipaistvamaks muutmise ja partnerlusprogrammi väljatöötamisega on võimalik ainuüksi
erasektorist tulevaid sponsorsummasid nelja aasta jooksul kahekordistada. Loomulikult tuleb
riigiga läbi rääkida ka riigiettevõtete kasumist spordi toetamine, mis ootab jätkuvalt lahendust.
Public Private Partnership läbirääkimine
Samuti vajavad üle vaatamist erasektori ja riigi koostöövõimalused spordi arendamisel –
riigiga tuleb läbi rääkida private public partnership mudeli kasutuselevõtus kokku
leppimiseks, mille põhjal toetaks riik erasektori panust spordi rahastamisesse (näiteks, igale
EOK arvele laekuvale erasektori sponsorluseurole lisab riik omalt poolt ühe euro).
Suurvõistluste toetamise süsteemi loomine
Eestis korraldatavate suurvõistluste toetamiseks peab olema samuti kindel süsteem ja
konkreetsed kriteeriumid. Korraldajatele on vaja anda pikemaajaline kindlus eelarve
planeerimisel, samuti soodustab riigi või KOVi toetus erasponsorite leidmist.
Turunduse ja kommunikatsioonialase teadmise vahendamine liikmetele
Paljudele aladele valmistab muret turundus ning sponsorite leidmine ja hoidmine, samuti
meediasse pääsemine isegi tiitlivõistluste või suurürituste korral. Meediamaht on piiratud,
kuid ala või ürituse korraldajad saavad meediasse pääsemiseks ise palju ära teha läbi
professionaalsema meediasuhtluse (pressiteated, fotod, videod jne). Turundusele ja
partnerlussuhetele tuleb läheneda strateegiliselt, läbimõeldud partnerlusprogramm võimaldab
pakkuda sponsoritele väärtust ning tuua juurde uusi sponsoreid. EOK peab pakkuma oma
liikmesorganisatsioonidele vastavaid erialaseid koolitusi ja teadmist, kuidas suurendada tiheda
konkurentsi tingimustes oma ala või sündmuse atraktiivsust sponsoritele ja partneritele ning
tõsta meediakajastust.
Kokkuvõte
Olen seisukohal, et EOK presidendikandidaadil – nagu igaühel, kes kandideerib mõne
ettevõtte või organisatsiooni juhiks – peab olema plaan konkreetsetest suundadest ja
tegevustest, mida ta ametikohal ellu viima hakkab, ning EOK presidendikandidaat peab
suutma põhjendada, millist kasu ta juhina organisatsioonile ja Eesti spordile tervikuna toob.
Ülalkirjeldatud tegevused moodustavad minu peamise tegevuskava, mille elluviimise nimel
valituks saades tööle hakkan. Loomulikult nõuavad need veel põhjalikumat planeerimist ja
kõigi osapooltega läbirääkimist, et tehtav saaks võimalikult paljudele võimalikult
tulemusrikas ja jätkusuutlik. Minu plaanis sisaldub ka mitmeid pikema perspektiiviga
tegevusi, mida nelja-aastase ametiajaga tõenäoliselt lõpuni ellu viia polegi ajaliselt võimalik,
kuid alustada tuleb kohe. Eesti sport on kriitilises seisus ning peame olema konstruktiivsed ja
tulemusele orienteeritud mitte ainult spordis, vaid ka spordi juhtimises.
Tõnu Tõniste