Tänakule on antud luba kihutada, kuid käsk püsida teel

Peep Pahv
, sporditoimetuse juhataja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Ott Tänak ja Kuldar Sikk.
Ott Tänak ja Kuldar Sikk. Foto: M-Sport

«Ma ei pea tagasi hoidma, võin sõita nii kiiresti kui tahan, aga seejuures pean püsima teel – see ongi selle aasta kooli idee. Iga kilomeeter annab juurde enesekindlust,» sõnastas Eesti parim rallimees Ott Tänak tänavuse hooaja eesmärgi ja kohustused.


Pidev areng peab viima lõpuks selleni, et 24-aastane rallimees suudab liikuda kiiruskatsetel maksimaalse hooga ja seejuures ka teel püsida. Kui kaua selleni jõudmine aega võtab, ei osanud aga Tänak ütelda.

«Inimesed on erinevad, seepärast on raske ennustada, kaua mul õppimise periood aega võtab. Loomulikult oleks väga lahe, kui see juhtuks kohe, kuid tegelikult tean, et tegemist on aeganõudva tööga,» jätkas ta oma mõttekäiku. «Pool rallit kulub tavaliselt õppimise peale ja teise poole saab siis sõita. Võidu peale mineku eesmärki meil pole.»

Tuttav auto

Eestlasest rallimees nentis, et võrreldes päris tippudega jäävad tema võistluseelsed testisõidud nappideks. Näiteks Mehhikos polnud tal üldse võimalust oludega tutvuda, märtsi lõpus sõidetava Portugali MM-ralli eel püüab ta aga oludega kohaneda ühel lühikese rajaga rallisprindil osaledes. Nurisemiseks polevat põhjust – rahul tuleb olla kas või sellega, et sõita õnnestub kõikidel MM-etappidel.   

Fordi teise meeskonda kuuluv Tänak on oma esimesel WRC-sarja täishooajal jõudnud sõita kolm rallit. Pärast Monte Carlo asfalditeid ja Rootsi lumes üsna ralli alguses juhtunud eksimust sõitis Tänak möödunud nädalal Mehhiko kuumuses välja viienda tulemuse. Seni on see ta lühikese karjääri parim.

Tänaku sõnul ei saa aga alati vaadata rallil saavutatud kohta, lõpuni sõites kogemuste omandamine olevat olulisem. Pealegi annavad meeskonna juhid Tänakule ja kaardilugeja Kuldar Sikule igaks ralliks erineva ülesande.

«Plaanid pannakse paika nelja-viie võistluse kaupa, näiteks Portugali ralliga saab üks etapp läbi,» selgitas Tänak. «Olenevalt rallist öeldakse, kas tuleb igal juhul lõpuni jõuda või antakse stiili suhtes vabamad käed – see kehtib peamiselt nende rallide kohta, mis võiksid mulle paremini sobida.»

Ford Fiesta WRC-autoga on Tänak hästi kohanenud. Rallimehe hinnangul ei erine see väga palju tema eelmise aasta S-2000 masinast.

«Auto pole üllatusi pakkunud, kuid mida rohkem sõidad, seda paremini hakkad masinat tunnetama,» lausus ta ja lisas, et sõiduvahendi seadistamisel jääb juba praegu viimane sõna ikkagi temale. «Kui mina sõidan, siis pean ka otsustama, millise seadistusega rajale lähen.»

Vajadusel saab Tänak pidada nõu Fordi esindustiimi kogenud sõitjatega. Kogu Fordidega sõitev seltskond saavat omavahel väga hästi läbi ja vähemalt seadistuste osas ei ole üksteise ees saladusi – kui tiim soovib olla tugev, polevat muudmoodi võimalik.

«Petter Solberg on vana tegija ja ta on alati valmis meid aitama, sama kehtib Jari-Matti Latvala kohta. Keegi ei varja midagi,» kinnitas Tänak.

Kahe kogenuma mehe taga ongi Fordidega kihutamas kolm uue põlvkonna meest – ametlikult teise tiimi kuuluvad Tänak ja venelane Jevgeni Novikov ning Adapta WRT meeskonda esindav norralane Mads Østberg. Mehhiko rallil jäi norralane Tänakule veel napilt püüdmatuks, ent Novikovi tempot õnnestus kontrollida ja teda pidevalt edestada.

Otseselt ühte meeskonda kuuluval ja eestlase sõnul inimlikul pinnal hästi klappival Tänakul ja Novikovil on võisteldes pisut erinevad eesmärgid. Eestlane on alles õpipoisi staatuses, ent vaatamata noorusele juba mitmendat hooaega tippsarjas kihutav venelane püüab kõrgemaid kohti. Tänavu kahel esimesel MM-rallil oligi Novikov Tänakust kiirem.

Uudne kogemus

«Mehhiko sõidust ei saa veel teha suuri järeldusi – tegemist oli spetsiifilise kruusaralliga, kus palju aeglast sõitmist,» selgitas Tänak. «Kiirematel ja lihtsamatel teedel võib Novikov olla väga kiire. Temagi areneb, ei maksa unustada, et tegemist on alles väga noore sõitjaga.»

WRC-sarjas osalevas tiimis sõitmine tõi Mehhiko rallil Tänaku jaoks esile veel ühe tipptasemel autoralli tahu. Meeskonna juhtide korraldusel hankis ta endale 10 sekundit trahvi, et pääseda järgmisel päeval Solbergi ees rajale ning staarile teed puhastada.

«Selleks hetkeks oli selge, et Solbergiga me nagunii võidu ei sõida, ta oli meist palju kiirem,» rääkis Tänak lõpuks kolmandana lõpetanud norralasest. «Kokkulepe oli selline, et võtame trahvi vaid siis, kui jääme sellega Novikovi ette.»

Mehhiko kruusal sõitmine andis lootuse, et vähemalt kruusateedel suudab Tänak püsida soliidses tempos. Mehe enda sõnul olnuks vajadusel võimalik tempot veelgi tõsta.

Märtsi lõpus sõidetakse autoralli MM-sarjas Portugalis taas kruusal, pealegi pole sealsed teed Tänakule ja Sikule võõrad.

Tagasi üles