Eesti autoralli sai juurde uue kiire mehe

Peep Pahv
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kert Uus ja Alo Ivask Tallinna ralli võidu poole kihutamas.
Kert Uus ja Alo Ivask Tallinna ralli võidu poole kihutamas. Foto: Karli Saul/SCANPIX

Samal ajal kui Eesti praegune ilmselt kiireim rallimees Ott Tänak kehastus Georg Grossi mehaanikuks, kerkis koduse ralliseltskonna tippu üks uus mees – Kert Uus.



Endine Eesti tipprallimees Priit Uus seisis laupäeva pärastlõunal Tallinna ralli viimase kiiruskatse 15. kilomeetril ja fikseeris oma kellaga möödatuhisevate ralliautode vaheaegu.

Kui selgus, et neli kilomeetrit enne otsustava kiiruskatse lõppu edestab ta poeg Kert soomlast Jukka Hiltuneni viie sekundiga, võis vanameister rahulikumalt hingata – pähe sigines arusaam, et järeltulija võit on peaaegu kindel. Rajale minnes lahutas kahte paremat vaid 0,6 sekundit.

«Viimaste kiiruskatsete eel sain paljudelt soovitusi rahulikuks jääda. Selles olukorras polnudki teha muud kui säilitada külma pead,» rääkis karjääri kaalukaima võiduni küündinud Kert Uus. «Loomulikult oli närv sees, aga sain Ivar Raidamilt veel mõned kasulikud nõuanded.»

Juba poisipõlvest saadik autospordiga seotud Uus peabki võidu eest tänama eelkõige kahte omaaegset konkurenti – isa Priitu ning masina tehnilise seisundi eest vastutavate mehaanikute tööd koordineerivat Raidamit.

«Rallisõitjaks saamise juures on isal muidugi hindamatu roll, ent tema võistlemise ajast on möödas juba palju aastaid ning rallispordi juures mõndagi muutunud,» märkis värske võidumees. Papa Uus oli sama meelt: «Jääksin poisile sõidus kindlasti alla. Olen alati tema võimetesse uskunud, ent seni on ta kogenud palju ebaõnne – nüüd on meil aga parim abiliste tiim, mis Eestis võimalik.»

Ilmselt oli laupäeval Vändra ümbruses sõidetud ralli ajal rajaperves seisnud inimeste hulgas vähe neid, kes julgenuks pakkuda võitu just Uusile – vaatamata noorusele üsna kogenud rallimehele, kes sõitnud ikka esikümne keskmike tempos.

Kuid koos kaardilugeja Alo Ivaskiga Mitsubishit tüüriv Uus püsis kogu ennelõuna Hiltuneni lähedal ning võistluse pikima kiiruskatse esmakordsel läbimisel tõusis liidriks. Lõplikult pani eestlane asjad paika viimasel kiiruskatsel. Finišis oli ta edu soomlase ees 10,3 sekundit. Kolmandana lõpetanud Georg Gross kaotas 14,5 sekundit.

«Tegelikult olen ka ise tulemusest üllatunud, ent oleme selle nimel koos kaardilugejaga näinud palju vaeva,» tunnistas Uus ning lisas, et vähemalt iga paari nädala tagant on nad metsateedel rajalegendi koostamist lihvinud ning lisaks võimalikult paljudel rallisprintidel osalenud. «Tegelikult sõltubki rallis ju kõik juhi ja kaardilugeja koostööst.»

Uus tunnistas, et kiiruse kasvamine ei väljendu ainult stopperil, vaid on tunnetatav ka autos istudes. «Varem oli kordi, kui arvasin, et sõitsin päris hästi, aga tegelikult polnud tulemus eriti hea, nüüd olid asjad teisiti. Olen väga rõõmus ja rahul,» tunnistas ta.

Esimest korda suure võiduni küündinud Uus kinnitas vanasõna – süües kasvab isu – paikapidavust, ent püüab seejuures jääda realistiks ning vähemalt tänavu ei unista ta välismaal kihutamisest. «Üritame sõita hooaja lõpuni Eesti ralli ja rallisprindi meistrivõistlustel,» viitas ta plaanidele. 

23-aastane Uus on oma teed otsides katsetanud erinevaid sarju, masinaid ning kaardilugejaid. Roolikeeraja sõnul polnud toona kõik tema enda otsused. Nüüd saab ta aga ise määrata, kus ja kuidas võistelda.

Rallisõidule pühendumist võis häirida ka isa nõudmine tegeleda tõsiselt õpingutega. Nüüd ongi tudeerimine tehnikaülikoolis juba lõpusirgel. «Rumalaid rallisõitjaid on ju niigi piisavalt palju,» põhjendas Priit Uus poja utsitamist. «Tegelikult tuli iga võistlus kasuks ning loodetavasti on tal spordis kõik veel ees – eeldused on selleks ju loodud.»

Üheksakümnendate keskel elas Priit Uus rallirajal üle ränga avarii ning arstid pidid ta elu eest tõsiselt võitlema. Toonane õnnetus ei pannud teda aga poja karjääri toetamise õigsuses kahtlema.

«Tallinna-Tartu maantee on ju palju ohtlikum kui rallivõistlus,» arvas ta. «Kiiruskatsel pole ohtu, et mõni purjus juht sulle vastu kihutab.»    

Tallinna ralli
1. Kert Uus (pildil) / Alo Ivask (Mitsubishi), 2. Jukka Hiltunen / Jarkko Kaliolepo (Peugeot) +10,3, 3. Georg Gross / Kristo Kraag (Subaru) +14,5, 4. Slava Popov / Talis Perost (Mitsubishi) +15,6, 5. Marko Kasepõld / Rein Jõessar (Mitsubishi) +16,7,
6. Egon Kaur / Erik Lepikson (Subaru) +23,3.

Märksõnad

Tagasi üles