Saaremaa ralli – raske õnnetus ja Ausi meistritiitel

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Jevgeni Rogovi juhitud ralliauto kihutas vastu piirdeaeda ja vigastas selle taga seisnud inimesi. Kuus inimest viidi haiglasse, neist ühe vigastused olid tõsised.
Jevgeni Rogovi juhitud ralliauto kihutas vastu piirdeaeda ja vigastas selle taga seisnud inimesi. Kuus inimest viidi haiglasse, neist ühe vigastused olid tõsised. Foto: Raul Vinni / Saarte Hääl

 Saaremaal sõidetud autoralli Eesti meistrivõistluste viimast etappi varjutus õnnetus, kus sai viga 10 inimest.

Laupäeva hommikul ilmutas autoralli taas oma mustemat poolt – Saaremaal toimunud kihutamisel sõitis venelase Jevgeni Rogovi juhitud auto rajalt välja ja vigastas kümmet inimest. Neist ühe, 20-aastase lätlase vigastused olid nii tõsised, et ta viidi kopteriga Põhja-Eesti regionaalhaiglasse.

«Õnneks on kõik inimesed elus. Tallinna viidud noormehe seisund on stabiilne, midagi rohkemat ei tohi ma teist inimest puudutaval delikaatsel teemal öelda,» lausus Saaremaa ralli võistluse juht Gabriel Müürsepp eile õhtul.

«Seekord olid pealtvaatajad kõik aia taga ning enne õnnetust läbis seda kohta 60–70 autot. Järelikult oli turvalisus tagatud.»

Laupäeval kinnitas Kuressaare haigla õenduskeskuse juhataja Juhan Nemvalts, et lätlase vigastused olid tõsised. «Tal oli lahtine reieluumurd, lisaks veel hulga sääreluumurde,» kirjeldas ta. Ülejäänud kannatanute vigastused olid kergemad. «Paar väiksemat luumurdu,» sõnas Nemvalts ja lisas, et mõned inimesed lubati kohe pärast esmaabi andmist kodusele ravile.  

Legendaarne kiiruskatse

Õnnetus juhtus legendaarsel Kaugatuma kiiruskatsel asuva Lassi silla juures, mis on üks pealtvaatajate meelispaiku. Õnnetusi on seal juhtunud varemgi, viimati mõne aasta eest, kui Timmu Kõrge juhitud Lada sai pidama vaid väga napilt enne pealtvaatajaid.

«Seekord olid pealtvaatajad kõik aia taga ning enne õnnetust läbis seda kohta 60–70 autot. Järelikult oli turvalisus tagatud,» rääkis Müürsepp. «Paraku autorallis juhtub selliseid asju ja oht on alati olemas – kiiruskatse iga kilomeetri kohta on ju kaks kilomeetrit kraavi. Kõrge õnnetusest on möödas mitu aastat, vahepeal pole seal midagi juhtunud.»

Lassi silla juures olevale kurvile eelneb pikk sirge, kus autod jõuavad koguda väga suure kiiruse. Rogov jäi ilmselt pidurdamisega hiljaks, sest tema auto sõitis väikese nurga alt kurvist välja. Suure tõenäosusega ei osanud ka ralli turvameeskond oodata just sellise nurga alt väljasõitu ning paigutas piirdeaiad teele liiga lähedale. Samas nentis Müürsepp, et autode sõidutrajektoor on ettearvamatu. Pilooti ei tahtnud ta siiski süüdistada. «Kõik me eksime,» lausus võistluse juht.

Rogov ise jäi napisõnaliseks. «Ma ei tea, mis juhtus, sõitsin lihtsalt otse,» sõnas ta kümmekond minutit pärast juhtunut ajalehele Saarte Hääl. «Suur kiirus, pidurid ei pidanud pehmel pinnasel, teel püsivus kadus ja väljasõit,» lisas ta hiljem ERRile.  

Laupäeval kutsuti kokku õnnetuse komisjon, mis annab juhtunu põhjuste kohta hinnangu kolmapäevaks või neljapäevaks. «Varem me ei jõua. Praegu kogume erinevatelt inimestel seletusi, seejärel tuleb infot analüüsida,» selgitas Müürsepp asjade edasist käiku. «Kokkuvõttes saab aga praegu öelda, et see oli õnnelik õnnetus, sest kõik inimesed on elus. Saaremaa rallile tervikuna heidab see muidugi halba varju.»  

Saaremaa rallil saavutatud 4. kohaga absoluutarvestuses Eesti meistriks tulnud Rainer Aus tõdes samuti, et õnnetused panevad kogu rallispordi halba valgusesse. Lisaks häiris vastset tšempionit, et õnnetus leidis meedias suuremat kajastust kui võistlus ise.

Aus sõitis säästlikult

Õnnetuse järel katkestati küll üks kiiruskatse, kuid seejärel jätkus kõik tavapärases rütmis ning võidu eest peeti maha vägev heitlus. Esikoha napsas venelane Aleksei Lukjanuk. Kaspar Koitla kaotas 10,8 sekundit ning pikka aega esikohal püsinud, kuid eelviimasel katsel auto tagumise nurgaga vastu puud sõitnud ja vedrustuse lõhkunud Karl Kruuda 48,5 sekundit. Kõige õnnelikum mees oli aga neljandana lõpetanud Aus, kes lisaks absoluutarvestuse tiitlile krooniti meistriks ka Eesti mainekamas N4 klassis.

«Sõitsime Saaremaal täpselt sellise hooga, nagu tiitli kindlustamiseks vaja,» rääkis Aus. «Olen leidnud kindla, kuid muidu mitte kõige kiirema sõidujoonise. Samas tean, et varu on veel küllaga. Tean ka seda, mille arvelt tulevikus kiiremini sõita.»

25-aastane Aus pidas enne tänavust hooaega rallisõidus kahe ja poole aasta pikkuse pausi. Noorena lennukalt alanud rallimeheteekond viis ta 2007. aastal esimest korda N-rühma ja absoluutarvestuse Eesti meistriks, ent seejärel toppas karjäär rahaliste probleemide tõttu. Tänavu sai ta aga taas sõita täishooaja ja lõi konkurente eelkõige stabiilsusega.

Aus hindab olukorda kainelt, vaatamata tiitlitele ei pea ta end Eesti kiireimaks rallimeheks. Küll aga nõustus ta väitega, et on kiireim nende hulgas, kes sõidavad Eesti meistrivõistlustel. Teadupärast keskenduvad vähemalt kolm kiiret meest välissarjadele – Ott Tänak kihutab WRC-sarjas, Karl Kruuda prioriteediks on MM-rallid S-2000 autoga ning Kaspar Koitla tänavune siht oli aga võidetud Läti meistri tiitel.

Ausi jaoks oli tiitel tähtis, kuid tuleviku suhtes ei paku see uusi võimalusi. Järgmisel aastal sõidab ta ikka sama autoga ja samas sarjas. «Tahan kindlasti Eestis sõita ja kui võimalus tekib, siis midagi juurde vaadata. Kindlaid plaane veel pole,» tõdes Aus.

Saaremaa ralli

1. Aleksei Lukjanuk (Venemaa),

2. Kaspar Koitla (Eesti) +10,8,

3. Karl Kruuda (Eesti) +48,5,

4. Rainer Aus (Eesti) +55,2.

5. Timmu Kõrge (Eesti) +1.02,0,

6. Egon Kaur (Eesti) +1.07,1.

Tagasi üles