Hiljuti ületas ülemaailmse meediakünnise USA võidusõidusarja NASCARi etapil aset leidnud massikaklus, milles osales kaks võidusõitjat ja nende meeskonnaliikmed.
Reklaamitrikid, mis aitavad spordiala tagasi huviorbiiti
Kui ookeanitaguse ala populaarsus on viimastel aastatel tuntavalt kahanenud, siis nüüd kajastasid sündmust ka need väljaanded ja meediakanalid, kes seda muidu kunagi ei tee.
Sõitjad Clint Bowyer ja Jeff Gordon põrkasid etapi jooksul rajal korduvalt kokku ja Gordon sõitis lõpuks Bowyerile sihilikult otsa, surudes ta vastu rajaseina, ja Bowyer oli sunnitud katkestama. Pärast võistluse lõppu läksid mõlema meeskonna liikmed ja sõitjad ise rusikatega asju klaarima. Toimuvat kanti üle otse-eetris.
Kuigi sarja korraldajad määrasid kokkupõrke põhjustanud piloodile 100 000 USA dollari suuruse rahatrahvi ning ta jäeti ilma 25 punktist, sai NASCAR hetkega väga palju tähelepanu.
Kasutades kõiki meetmeid
Nii mõnedki alaga seotud asjatundjad usuvad, et kogu asi oli tegelikult sarja enda korraldatud reklaamitrikk, et väljasuremisohus ala päästa. «Kakluse ajal olid kõikide pilgud teleekraanile naelutatud ja sellest kirjutati isegi Euroopas,» kommenteeris juhtunut ala kajastav ajakirjanik Ed Hardin. «On vägagi võimalik, et juhtunu polnud juhus. Iseasi, kas see tõstab sarja pikemas perspektiivis uuesti sponsorite huviorbiiti. Praegu on NASCAR ameeriklaste meelisalade seast kadumas.»
Sel nädalal kirjutas isegi Wall Street Journal, et NASCAR on välja suremas. «Igal juhul oli see kaklus kogu hooaja tipphetk ka ala pidevalt jälgivate inimeste jaoks ning see näitab nii mõndagi,» lisas Hardin. Arvamusel, et kogu asi oli plaanitud, on ka Sports Illustratedi kolumnist Lars Anderson. «Madina ajal sain kümneid umbes sellise sisuga tekstisõnumeid: «Lõpuks ometi on NASCARis taas, mida vaadata!»,» kirjutas Anderson.
Varem lahendatigi NASCARis probleeme vanamoodsal viisil ehk rajal õiendati arveid üksteisele meelega otsa sõites ja ka rusikatega ning publik oli pöördes. Mingil hetkel see aga muutus ja inimeste huvi on sellest saati tuntavalt kahanenud. Pärast 2009. aasta hooaja lõppu otsustas sarja juhtkond, et vaja on kaardile tagasi pääseda, ning loodi uus poliitika nimega «Boys, Have At It», mis sisuliselt tähendas, et sõitjatele anti taas vabad käed arvete õiendamiseks. See on umbes sama nagu jäähokis makstakse endale või meeskonnakaaslasele tehtud jõhkra vea eest hiljem samal moel kätte.
Näiteid on veel
Sõitjad ise leiavad, et kaklemine on osa võidusõidust. «NASCAR loodi kunagi selleks, et mehed saaksid arveid klaarida nii rajal kui pärast võistlust,» rääkis pühapäeval Phoenixis toimunud võistluse võitja Kevin Harvick. «Mulle meeldivad kaklused ja neid peaks tihemini toimuma. Nendes osalemine pole alati lõbus, kuid just kaklused on suur osa selle sarja olemusest.»
Samalaadne olukord tekkis veebruaris palju meediakära tekitanud raskekaalu profipoksi matši järel, kui briti poksijad Dereck Chisora ja David Haye kakluse korraldasid. Matšijärgsel pressikonverentsil mürgeldas Chisora oma kaasmaalase, nüüdseks karjääri lõpetanud, kuid matši kommenteerinud Hayega, tüli päädis Haye mänedžeri Adam Boothi verise näoga.
Põhisündmusest ehk matšist Chisora ja ukrainlase Vitali Klitško vahel ei räägitud pooltki nii palju kui pressikonverentsil toimunust. Ka sel puhul kahtlustati, et tegu võis olla promootor Frank Warreni organiseeritud «reklaamiga», valamaks õli tulle spekulatsioonidele, et toimuks Haye ja Chisora mõõduvõtt. Warren mõistagi lükkas säärased süüdistused ümber. «Need, kes väidavad, et kaklus oli korraldatud, on idioodid,» lausus ta Sky Sportsi vahendusel. «Kes arvab, et ma soovitasin Dereckil politseijaoskonda sattuda ja pudeliga pihta saada, peab mind ikka väga rumalaks.»
Oodatud vastasseis leidiski pärast paljusid takistusi lõpuks aset selle aasta juulis ning matši kontrollis algusest peale Haye, kes lõi viienda raundi lõpus Chisora kaks korda põrandale ja kohtunik lõpetas matši.
Ka maailma kuulsaim jalgrattavõistlus Tour de France’i velotuur sündis 1903. aastal puhtalt reklaamisaamise eesmärgil. Noored ajakirjanikud Henri Desgrange ja Geo Levefre töötasid vastloodud Prantsusmaa ajalehes L’Auto ning soovisid rattatuuri korraldamisega lehele uusi lugejaid saada. Võidusõit teenis eesmärki suurepäraselt ning lehe tiraaž tõusis kahekordseks, samal ajal läks nende põhiline konkurent Le Velo pankrotti.