Rallilegend tahab Eestile uksi avada

Mariel Gregor
, spordireporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Ari Vatanen tunnistas eilsel pressikonverentsil, et on Eesti autospordiga kursis   olnud terve elu ja peab ennast Eesti fänniks.
Ari Vatanen tunnistas eilsel pressikonverentsil, et on Eesti autospordiga kursis olnud terve elu ja peab ennast Eesti fänniks. Foto: Mihkel Maripuu

Eesti Autospordiliidu presidendiks kandideeriv ralli maailmameister ja endine tipp-poliitik Ari Vatanen tahab heade kontaktide toel lõunanaabreid aidata.

Soomlane Ari Vatanen on mees, kes oskab suhelda. Tal on rahvusvahelisel tasandil olemas kontaktid, kellega suhtlemisest Eesti autospordile tulu võiks tõusta.

Eesti Autospordiliidu juhatus kinnitas soomlase teisipäeval ka ametlikult presidendikandidaadiks. «See on minu jaoks suur tunnustus, et eestlased tahavad mind oma alaliidu eesotsas näha,» rääkis Vatanen oma kandidatuuri ülesseadmisest. «Olen Eesti autospordiga kursis olnud terve oma elu ja pean end ka üldises plaanis Eesti fänniks,» räägib aastaid europarlamendis töötanud endine ralli maailmameister. «Olen teie kiiret arengut pärast Nõukogude Liidust lahkulöömist imetlenud, mulle tundub, et tähtsate otsuste langetamine käib eestlastel tihti kiiremini kui soomlastel.»

Liidu peasekretäri Erik Lepiksoni sõnul oli juhatuse otsus üksmeelne. «7. märtsil peaks toimuma üldkogu, kus president valitakse,» lausub ta. «Olen saanud Vataneni kohta palju tagasisidet ja enamasti on see positiivne, kuid eks on ka vastupidi arvajaid.»

«Kogu oma teadliku elu olen alati püüdnud avanevaid võimalusi ära kasutada ja huvitavaid ning ootamatuid ettepanekuid on mu teele sattunud tihti.»

On tunda, et 60-aastane Vatanen naudib inimestega suhtlemist täiel rinnal, tipp-poliitikas ilma läbi ei löökski. Vanusele vaatamata ei pelga Vatanen ka praegu uusi katsumusi. «Kogu oma teadliku elu olen alati püüdnud avanevaid võimalusi ära kasutada ja huvitavaid ning ootamatuid ettepanekuid on mu teele sattunud tihti. Ka EALi presidendiks kandideerimisel ei mõelnud ma kaua, enne kui jah-sõna andsin,» selgitab endine rallimees.

Ühe konkreetse ideena soovib Vatanen lihtsustada Eesti sportlaste piiri taha võistlema pääsemist ja lähiriikide autosportlaste siiatulekut. «Minu poeg Max tahtis Eestisse võistlema tulla, aga reeglid ei lubanud seda. Seepärast tahaksin oma kontakte kasutades sellele olukorrale lahendust leida, et lähiriikide sportlased saaksid näiteks üksteise meistrivõistlustel osaleda ja seeläbi äärmiselt vajalikke kogemusi,» ütleb Vatanen. «Rahvusvaheline Autoliit FIA ei pööra praegu väikeriikidele eriti palju tähelepanu, ma loodan seda muuta, sest neil on teistsugused mured kui suurriikidel.»  

«Praegu on FIA näiteks kehtestanud reeglid, et alla 13-aastased sportlased ei tohi piiri taga võistelda, ja see takistab nende arengut,» selgitab EALi juhatuse liige ja Eesti Kardiliidu president Toivo Asmer.

«Meist kellelgi pole maailma tasemel vajalikku mõjuvõimu. Kui me FIA-le kirju oleme saatnud, ei saa me enamasti isegi vastust. Sama kehtib ka Läti alaliidu kohta. Vatenenil on seal isiklikke kontakte, ta tunneb FIA presidenti Jean Todti ja teda kuulatakse kindlasti rohkem,» lisab Asmer, kes samas tunnistab, et oli Vataneni kandidaadiks seadmise ideest kuuldes üsna skeptiline.

«Kui ma tema kandidatuurist kuulsin, siis esimene mõte oli, et mis kasu ta Eesti autospordile tuua saab. Arvasin, et rallimehed tahavad lihtsalt ühe endi seast liidu etteotsa saada, aga kui temaga esmakordselt kohtusin, muutsin oma arvamust. Ta ei nõudnud ise midagi, vaid küsis, kuidas tema meid aidata saab,» räägib Asmer.

«Vatanen on isiklikult tuttav ka Eesti presidendi Toomas Hendrik Ilvese ja tipp-poliitik Siim Kallasega. Ka sellest võib Eesti autospordile kasu tõusta,» loodab Asmer ja lisab, et eelkõige loodetakse Vataneni kaasabiga õppida, kuidas rahvusvahelisel tasandil asju ajada ja lobitööd teha. «Ma ei ootagi, et ta hakkab meile raha otsima, vaid õpetab, kuidas seda teha. Rahal on ja jääb autospordis paratamatult suur roll ja et meie tipud saaksid võimaluse rahvusvahelisel tasandil läbi lüüa, peame selles vallas toime tulema,» lisab Asmer.

Nii Asmer kui Lepikson kinnitavad, et suurt palka Vatanen presidendina saama ei hakkaks ja see teda Eestisse ei meelitaks.

Vataneni kandidatuuri välja pakkunud juhatuse liige Oleg Gross ütles, et ühtegi teist kandidaati pole aastaga leida suudetud. «Oleme kaalunud ja mõelnud, aga ühtegi tugevat meest pole sõelale jäänud. Näen Vatanenis tõelist Eesti fänni ja usun temasse,» rääkis Gross.

«Tahan sildu ehitada ja oma kogemusi ära kasutada, et autosporti Eestis populariseerida ja seeläbi ala püramiidi alumist osa laiendada. Et ka Eestist tuleks maailmameistreid, peab harrastajate arvu suurendama ja seda ka rahaliselt kättesaadavamaks muutma. Et isad saaksid mõistliku piletihinna eest poegadega minna võistlusi vaatama, sealt tekib ala vastu armastus ja tekivad ka harrastajad,» räägib Vatanen.

Endine rallimees on seejuures ise kasvanud ilma isata, kes hukkus autoõnnetuses, kui Vatanen oli vaid kaheksa-aastane. «Kaotasin oma isa väga noorelt liiklusõnnetuses ja seetõttu on ka üleüldine liiklusohutus minu jaoks eriti oluline. Inimesed peavad aru saama, et maanteedel ei peaks kiiruslikke võimeid proovima, selleks on võistlused.»

Lisaks elas rallimees 1985. aastal Argentina rallil üle raske avarii, mistõttu pidas pooleteise aasta pikkuse võistluspausi ja võitles ka depressiooniga, ent ta tuli tagasi ja jätkas sõitmist.

«Ma ei oskagi öelda, kuidas sellest olukorrast välja tulin. See avarii oli õudne, ent pärast mingi aja möödumist tundsin, et see on minevik, ja suutsin taas tulevikku vaadata,» meenutab Vatanen. Kaks aastat pärast õnnetust võitis ta juba oma esimese Dakari ralli ja osales hiljem veel ka MM-sarjas. Vatanen on avaldanud autobiograafia «Iga sekund loeb», mis sai väga menukaks.

Ari Vatanen

•    Kõigi aegade parimaks rallimeheks peab Vatanen ala viimaste aastate valitsejat Sebastien Loebi.

•    Vatanen on läbi aegade noorim ralli maailmameister – 1981. aastal oma ainsat MM-tiitlit võites oli soomlane 29 aasta ja 212 päeva vanune.

•    Elas 1985. aastal üle raske avarii ja oli seetõttu 18 kuud rallist eemal.

•    Vataneni autobiograafia kannab pealkirja «Iga sekund loeb».     

•    Kaotas 8-aastaselt autoavariis oma isa.

•    Elab osa aastast Prantsusmaal ja suvel Soomes.

•    Vataneni poeg Max sõidab samuti rallit, ta osales ka 2012. aastal Saaremaa rallil.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles