Seitsmekümnendatel ja kaheksakümnendatel olnuks mõeldamatu, et laps tuleb suusaveerandil kooli suuskadeta.
Õige mees polnud seegi, kes pärast tundide lõppu ei rahmeldanud pimeduse saabumiseni kohalikul suusamäel või ei lihvinud selle ümbruses loogelnud murdmaarada. Koos poistega sportlikult aega veetvad tüdrukudki olid kodus kükitavatest mimmudest kõrgemas hinnas.
Tänapäeval on aga suuskade puudumine pigem reegel. Kunagistel laste kogunemiskohtadel ei teki pärast lumesadu mitmeid päevi ühtegi värsket suusajälge ning nendes koolides, kus pole õpilastele laenutamiseks suusaparki soetatud, hiilivad arvutipõlvkonnana sirguvad õpilased sellest spordialast kõrvale. Mõnikord lähevad kergema vastupanu teed ka õpetajad ise, eelistades tolmuses spordisaalis konutamist.
Tänavune jaanuar on pakkunud ideaalseid suusailmu ning nende kasutamata jätmine on laste suhtes kuritegelik. Seda enam, et suusatamise õpetamise kohustus seisab kõikide kooliastmete riiklikus õppekavas.
Vaatamata kõigele on aga näiteks Keila kooli põhikooli ja gümnaasiumi osas õppivatest lastest õue värske õhu kätte pääsenud vaid üksikud klassid.
Tauno Hausenberg, kes on üks Keila kooli kehalise kasvatuse õpetajatest ning muul ajal innukas maadlustreener, kinnitas, et läheks meeleldi õpilastega õue, kuid … «Kohe tekib esimene probleem – kui ma osaga suusatan, siis kes jälgib neid, kel suuski pole?» püstitas ta küsimuse.
Praktika on näidanud, et suusatamise asemel jooksma sundimine pole kerge. Ühes Eesti väikekoha gümnaasiumis töötav staažikas pedagoog rääkis, kuidas päev pärast seda, kui ta pani suuskadeta õpilase lumes jooksma, tuli lapsevanem kooli ja väljendas selle üle pahameelt. Ilmselt ei sobinud «hoolitsevale papale» seegi, et õpetaja keeldus jooksvale lapsele panemast kõrgemat hinnet kui rasvane «rahuldav».