Rahanappus hävitab ralli

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Kuna Ott Tänakul pole tänavu võimalust MM-sarjas kihutada, hoiab ta kätt soojas N-rühma autoga Eesti teedel sõites.
Kuna Ott Tänakul pole tänavu võimalust MM-sarjas kihutada, hoiab ta kätt soojas N-rühma autoga Eesti teedel sõites. Foto: Karli Saul

Autoralli pole väga noorte meeste ala. Näiteks üheksakordne maailmameister Sebastien Loeb võitis oma esimese tiitli 30-aastaselt, tänavust MM-sarja juhtiv Sebastien Ogier on 29. Suurte võitudeni jõudmine nõuab kannatust, aga ka võimalusi raskeid aegu üle elada.

Eesti viimase 15 aasta parimad rallimehed Markko Märtin ja Urmo Aava tõmbasid karjäärile joone alla 30-aastaselt, ent suutsid enne seda teha mehetegusid. Nende mantlipärijateks ihkajate karjäär on aga lõppenud ammu enne õiget aega. Kõigi probleemi võib kokku võtta ühe sõnaga: raha.  

Märtini ja Aava tuules on rahvusvahelist läbimurret üritanud kümmekond noort eestlast, ent pärast rahakoti kiiret tühjenemist ja sponsorite kadumist on nad leppinud koduse sarjaga või karjääri sootuks lõpetanud. Liiga noorelt, sest isegi praegu jääb nende vanus veel alla 30 eluaasta. Rahanappus oli probleem eelmise kümnendi lõpus majandussurutise ajal, kuid väidetavalt on see nüüdseks veelgi võimendunud.

«Eesti autospordist on raha täiesti kadunud,» nentis Aava, kes on viimastel aastatel keskendunud Rally Estonia korraldamisele. Töö käigus näeb ta selgelt, et tipptasemel sõitjaid jääb aina vähemaks. «Majanduskriisi ajal pandi veel kuidagi vana rasva pealt edasi, autod ja ressursid olid olemas. Kuid nüüd on raha lõppenud ja aastaid kasutuses olnud autod läbi sõidetud.»

Lühikestel ja odavatel Eesti rallidel sõitjaid veel leidub, ent tippu pürgijate seltskond on tänavu hõredast hõredam. Ainsana osaleb juunioride WRC-sarjas Sander Pärn. Kuid kolm eeldatavalt Eesti kõige kiiremat rallimeest on ooterežiimil.

Ott Tänak on osalenud vana N-rühma autoga kahel kihutamisel Eestis ja Lätis. Rallimehe enda ja tema lähimate toetajate sõnul tegeletakse pidevalt raha otsimisega, kuid senini pole häid sõnumeid tulnud. Aava sooviks, et Tänak teeks Rally Estonial kaasa mõne hea auto roolis, kuid seegi olevat praegu suure kahtluse all.

Taseme poolest Tänakule järgnevad Karl Kruuda ja Kaspar Koitla pole aga tänavu teinud ühtegi starti. Koitla sõnul pole tal praegu näha varianti, kuidas lähiajal rajale pääseda.

Kruudal oli pikka aega plaan liituda WRC2-sarjaga alates Kreeka rallist, kuid see ei saanud teoks. «Tegeleme jätkuvalt raha otsimisega,» teatas poega abistav Oliver Kruuda mai viimastel päevadel. Sama jutt oli ka kuu ja kaks varem.

Jaan Mölder, kelle poeg Jaan Mölder jun lõpetas rallisõitja karjääri 2008. aastal kõigest 21-aastasena, viitas probleemidele Eesti spordipoliitikas – õigemini selle puudumises. «Samal aastal, kui Jaan sõitis viimast hooaega, oli näiteks Ogieril Prantsusmaa riigi toel kolm autot, viis mootorit ja võimalus läbida 200 testikilomeetrit. Meie saime testida vaid 80 km,» meenutas ta. «Samamoodi on riiklikud toetusprogrammid teistes maades, ka näiteks Soomes. Eestis on aga vaid ühe käe sõrmede jagu ettevõtteid, kes soovivad ja suudavad MM-tasemel võistlemist toetada. Sellel spordialal on raske võrdselt konkureerida.»

Võib-olla kõik enam ei mäletagi, et Mölder osales JWRC-sarjas kolm hooaega ja jõudis korra isegi etapivõiduni. «Meil puudus edasi sõitmiseks raha. Viimaseks jäi 2008. aasta, majanduslangus tuli peale ja raha polnud enam võimalik leida,» meenutas poja karjääri edendamisega tegelenud papa Mölder. «Eestis sõitmisel polnud ka mõtet – sellel, kas sa tuled Eesti meistriks ühe korra või kümme korda, pole vahet.» 


Viimastel aastatel rahvusvahelist läbimurret üritanud Eesti rallimehed

• Jaan Mölder jun (vanus 26). Liitus 2006. aastal JWRC-sarjaga ja osales seal kolm hooaega. Parimaks tulemuseks jäi 2007. aasta hooaja kokkuvõttes saavutatud 5. koht.  Kuna MM-sarjas jätkamiseks enam raha ei leitud, lõpetas Mölder kõigest 21 aasta vanuselt rallisõitja karjääri.

• Aigar Pärs  (30). Osales 2007. aastal JWRC-sarjas. Pärast ainsaks jäänud MM-hooaega jätkas võistlemist Eestis, kuid N-rühma Subaruga sõites ei suutnud koduski päris tippu tõusta. Viimati oli stardis 2011. aastal, seega lõpetas karjääri 28-aastaselt.

• Martin Rauam (29). Osales 2007. ja 2008. aastal PWRC-sarjas. Neist teisel hooajal oli kokkuvõttes 5. Noorena alustanuna jõudis enne seda sõita viis aastat kodustel rallidel. Kuna pärast teist MM-hooaega enam raha ei leidnud, lõpetas 24-aastaselt karjääri.

• Ott Tänak (25). Eesti viimaste aastate parim rallimees alustas rahvusvahelist karjääri 2010. aastal PWRC-sarjas, kus saavutas 4. koha. Aasta hiljem oli ta SWRC-sarja hooaja kokkuvõttes teine. Mullu kihutas ta juba WRC-sarjas, kus sai 8. koha. Tänavuseks hooajaks talle aga tippsarjas kohta ei leidunud. Eestis ja Lätis on ta siiski osalenud kahel võistlusel.

• Karl Kruuda (20). 2010. aastal osales JWRC-sarjas ja sai hooaja kokkuvõttes

4. koha. Aasta hiljem osales juba SWRC-sarjas, kus oli hooaja kokkuvõttes kuues. Mullu keskendus ametliku versiooni järgi koolilõpetamisele ja lülitus võistluskarusselli hooaja keskel, ent jõudis ikkagi 11 võistluse starti. Tänavu soovis püüda kõrget kohta WRC2 sarjas, kuid rahaprobleemide tõttu pole ühelgi võistlusel osalenud.

• Miko-Ove Niinemäe (20). 2011. aastal osales WRC Akadeemias, kus sai hooaja kokkuvõttes 13. koha. Ametliku versioonina loobus järgmisel aastal tipptasemel sarjast kooli lõpetamise kasuks. Viiel kodusel rallil ta siiski osales, kuid neist neljal katkestas ja punkte ei kogunud. Tänavu startis Tallinna rallil.

• Egon Kaur (25). 2011. aastal osales WRC Akadeemias, kus sai hooaja kokkuvõttes 2. koha. Kuna sarja võitjale mõeldud MMil osalemise toetus jäi saamata, lõppes sellega ka Kauri rahvusvaheline karjäär. Vähemalt praeguseks. Koduses sarjas jätkab ta siiski N-rühma autoga võistlemist.

• Sander Pärn (21). Liitus 2013. aastal JWRC-sarjaga ja on tänavu ainus MM-tasemel kihutav eestlane. Varasematel aastatel oli ta osalenud kokku neljal MM-rallil, kuid enamiku oma senisest karjäärist on ta veetnud Eesti ja Läti rallidel osaledes. Suuri kordaminekuid veel pole.

• Kaspar Koitla (23). Osalenud üksikutel IRC-sarja etappidel. Noorema põlvkonna rallimeeste hulgas üheks perspektiivikamaks kihutajaks peetud Koitla istus neljaveolisesse autosse 2011. aastal. Mullu sõitis ta peamiselt Lätis ja Leedus, kuid tänavu pole rahanappuse tõttu teinud veel ühtegi võistlust.  

• Martin Kangur (20). 2010. aastal alustas osalemist üksikutel MM ja IRC-sarja rallidel. Kahel järgmisel hooajal keskendus peamiselt IRC-sarjale, kus oli mullu kaheveoliste autode arvestuses kolmas. Paraku ei võimaldanud rahanappus edasi minna ja tänavu on ta piirdunud vaid kahel Eesti rallil kaheveolisel autol osalemisega.

Tagasi üles