Mehise ala kaunitar: vormel on naiselik

Mariel Gregor
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Võidukarikaid on kiirust armastav Nanci Ristla aastatega kogunud omajagu. Senise karjääri kõige väärtuslikum autasu on tema    jaoks hiljuti võidetud Eesti meistri tiitel.
Võidukarikaid on kiirust armastav Nanci Ristla aastatega kogunud omajagu. Senise karjääri kõige väärtuslikum autasu on tema jaoks hiljuti võidetud Eesti meistri tiitel. Foto: Mihkel Maripuu

Septembri lõpus kirjutas 20-aastane Nanci Ristla oma nime ajalukku, tulles esimese naispiloodina vormeliroolis Eesti meistriks.

Vormel Scandicu klassis Scuderia Nordicu tiimis võistlev Ristla jätab esmapilgul hapra noore naise mulje, ka tema hääl on õrn ja üsna raske on esmapilgul teda punase vormelauto roolis ette kujutada. Ometi on just maskuliinne spordiala Ristlale sobiv. «Vormel on ju nii naiselik spordiala!» sõnab ta oma harrastuse kohta. «Sõiduvahend on pikk ja sale ning sõidetakse ilusal siledal ringrajal,» põhjendab ta naerdes oma väidet. Kaks aastat tagasi tegi Ristla samuti ajalugu – toona sai temast esimene eestlanna, kes vormeliroolis võistlussõidus osalenud. Nüüdne saavutus on märksa kaalukam. «Oleks rohkem sõitjaid olnud, oleksin tiitli üle uhkem olnud,» sõnab ta värske Eesti meistrina. «Kui kunagi unistasin vormeliga sõitmisest ja andsin ka vastava lubaduse sellega hakkama saada, siis nüüdseks on kõik eesmärgid täidetud.»  

Scandicu sarjas sõidetakse eri klasside vormelitega, Ristla keerab Renault 2.0 masina rooli. Ühel etapil kaasa teinud soomlased sõitsid aga F3-vormelitega. Etappidel oli võistlejaid kõige rohkem kuus. «Viimasel etapil oli sõitjaid ainult kolm ja tegelikult on kahju, et soomlased rohkem ei käi, Soomes on vormelisport ka natukene nukras seisus, sest sõitjaid eriti pole,» räägib Ristla probleemidest.

Ka tema enda tulevik on hetkel suur teadmatus. «Võib-olla lõpetan sõitmise üldse ära, öeldakse ju, et tipus olles on õige lahkuda. Vormelisport on lihtsalt majanduslikult nii kallis, kuigi sõita tahaksin muidugi,» sõnab ta.

Lisaks isa Raulile on Ristlal siiski toetajaid olnud, nii on tal Audru ringrajaga leping 2015. aastaks, mis tagab tasuta rajakasutuse ja ka stardimaksust on ta prii. «Rehvid maksavad aga samuti 1000 euro ringis ja võistlusel läheb üks jooks rehve. Lisaks mehaaniku tasu, kes tahab ka ligi 100 eurot. Kütust võtab vormel samuti metsikult ja sõiduvahend vajab ka pidevalt uusi juppe,» loetleb noor piloot suuri kulutusi. Tema vormel ei kuulu tegelikult Ristlale, vaid Arno Sillatile, kes on andnud selle kasutada.

Vormeli juhtimine pole niisama lihtne ja nõuab korralikku füüsist.

«Jooksmas käin ja hoian end vormis, aga kõige parem trenn on ikka sõitmine, mis treenib täpselt neid lihaseid, mida sul vaja on,» räägib Ristla. Sõidutrenne ta kahjuks väga palju teha ei saa, sest ringrada asub Pärnus, piiga ise elab Rakveres. «Ringrada on suhteliselt hõivatud ka ja raske on jaole saada,» lisab ta.

«Kardisõit oli füüsiliselt raskem, sest seal ei hoia sind miski kinni, ülakeha on täiesti lahti ja kätega peab end ise kinni hoidma, aga jõudsin ikka sada ringi järjest ära sõita. Tean täismehi, kes on pärast kaheksat minutit hobikardiga sõitmist värisevaid käsi näidanud, ja järgmisel päeval on lihased haiged. Vormelis istud täiesti paigal, seal on kaelal suur koormus, aga mul on lisaks kätele ka tugev kael,» sõnab Ristla.

Kuninglikus vormel-1 sarjas on eestlanna imetlenud sakslasi. «Mulle meeldis väga Michael Schumacher, hetkel toetan aga Sebastian Vettelit. Sain sel hooajal ka ühel etapil kohapeal vaatamas käia. Tehti selline tore sünnipäevakingitus,» räägib ta. «Eestlastest oli eeskujuks Marko Asmer, seejärel Kevin Korjus. Naistest olen jälginud Nascari sarjas sõitvat Danica Patrickut, kes on seal suur tegija.»  

Kuigi kihutamine talle meeldib, peab Ristla autorallit suisa hirmuäratavaks. «Aga ralli on minu jaoks õudne. Käisin kunagi Markko Märttini kõrval WRC-masinas kõrval­istujana sõitmas ja see oli hirmus kogemus,» meenutab ta. «Rallisõit on hoopis teistmoodi, nägin autos istudes ainult puudelatvu. Ja ma ei suudaks oma kaardilugejat niimoodi pimesi usaldada,» tunnistab ta. «Võib-olla tahaks tulevikus mõnd kereauto sarja, näiteks BMW 325 sarja sõita, see oleks huvitav,» lisab Ristla, kes tahab autospordiga mingil moel alati seotuks jääda.

Ristla on lisaks adrenaliinirohkele alale aastaid tegelenud tantsimisega ning alustas hiljuti ka oma ettevõttega. «Lõin oma tantsuklubi, mulle meeldivad väga lapsed ja seetõttu õpetan neile tantsimist. Eelmisel aastal töötasin samuti tantsutreenerina ja nüüd otsustasin proovida, kuidas Rakveres oma äri ajamine sujub. Hetkel osutan teenust lasteaedades kohapeal. Eks iga algus on raske, aga vaikselt sujub,» räägib ta.

Viidas: Nancit austatakse rajal

Aastaid koos Nanci Ristlaga võistelnud vormelipiloot Tristan Viidas iseloomustab Ristlat kui korraliku tasemega sõitjat, kel ka omad trikid varuks. «Vormelisõitjana võetakse teda juba ammu kui meestega võrdset. Ta on vahel ettearvamatu, ent see ongi pluss, siis ei saa kaassõitjad iga tema käiku ette arvata,» räägib Viidas. «Kindlasti austab Nanci rajal teisi ehk käitub võisteldes nii-öelda härrasmehelikult.»

Aastaid meestekesksses maailmas tegusid teinud Ristla toob tema sõnul vormelisporti vaheldus. «Tore, kui on üks naissõitja ka, ja eriti tore, kui see on nii meeldiv inimene nagu Nanci,» sõnab ta. Algusaastatel karti sõites tekkis teinekord ka ebameeldivaid hetki. «Eks mõnele ei mahtunud tõesti pähe, et tüdruk temast kiiremini sõidab, aga nüüdseks on kõik tema olemasoluga harjunud ja sellist rumalat ärategemist ei ole,» lisab Viidas. PM

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles