Kurb tõsiasi: Marko Asmeri karjäär sai läbi

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Repro

2008. aasta alguses täitis Marko Asmer ühe osa oma eluunistusest – ta pääses BMW vormel-1  meeskonda. Tõsi, testisõitjaks, aga ikka päris F-1 tiimi! Kuningliku sarja uks oli lahti löödud ja paistis, et teha jäi vaid üks samm. Nüüd aga…



Nüüd aga on Asmeri unistus saada vormel-1 sarja põhisõitjaks kustunud. Ei ole enam säravaid unistusi, ei ole testisõitjalepingut, ei ole kohta ei vormel-1 ega ka üheski teises sarjas. On vaid kurb reaalsus: Asmeri tippsportlaskarjäär on olude sunnil lõppenud. Kõik uksed on kinni.



Vaid väike ime võib mehe tipptasemel võidusõitu tagasi aidata. Kuid imedesse Asmer ise enam eriti ei usu. «Praeguse seisuga on kõik. Loomulikult oleksin tahtnud minna lõpuni välja ja vormel-1 autoga võidu sõita. Aga paraku nii ei läinud. See oli väga ilus osa mu elust, ilus karjäär. Aga elu läheb edasi,» avaldas 25-aastane Marko Asmer.



Ent mis tunded valitsesid Asmeri hinges pärast valusat arusaamist, et tippsportlaskarjäär on lõppenud? Pettumus? Kurbus? Viha? «Ma pole kurb – saime siiski suure asjaga hakkama. Ma olen uhke nii iseenda, oma kalli pere, eriti isa ja ka teiste abimeeste üle. See, et me üldse nii kaugele jõudsime, ületas nagunii sajakordselt kõik alguses seatud eesmärgid,» vastas ta.



Raha ei ole


Kurb tõsiasi on aga see, et põhieesmärk jäi eestlasel saavutamata. Vormel-1 sarja piloodina ei startinud ta ühelgi võistlusel. Miks? Küsimusele, kas midagi tulnuks teisiti teha, vastas kõik need aastad poja püüdlusi toetanud Toivo Asmer: «Meilt on küsitud, kas võinuks ehk Toyota pakkumise vastu võtta või mõne muu sarja kaudu edasi liikuda. Aga nii või naa olnuks lõplik sihtpunkt vormel-1 sari. Sinna me ka jõudsime, aga BMWga. See, et BMW kutsus rahalistel põhjustel oma väed tagasi, oli juba halbade asjade kokkulangemine.»



2007. aastal oli kõik veel ilus ja tulevik paistis helge. Asmer võitis Briti vormel-3 sarja ning paar kuud hiljem kutsuti ta BMW Sauberi meeskonda testimisele. 2008. aasta veebruaris sõlmis ta BMWga testisõitjalepingu. Sellega täitis Asmer vaid ühe osa oma unistusest. «Nüüd tuleb kõvasti tööd teha, et põhipiloodiks saada. Tean, et olen selleks võimeline. Teavad teisedki,» avaldas ta vahetult pärast uudise ilmsikstulekut.



BMW Sauberi tiimiboss Mario Theissen lisas sama aasta aprillis: «Optimistliku stsenaariumi põhjal võiks Marko Asmer juba järgmisel aastal vormel-1 võistluspiloodiks tõusta. Aga see pole kuigi reaalne. Ta peaks siiski veel ühe hooaja testisõitja tööd tegema.»



Paraku seda aastat ei tulnudki. Vormel-1 sarja tiimide testikilomeetrite arv kukkus kolinal kokku ja BMW otsustas jätkata vaid ühe testisõitjaga.



Asmer sai küll kuni 2009. aasta lõpuni osalise testisõitjana jätkata, kuid kilomeetreid kogunes ülimalt vähe. Meeskonna kolmanda sõitja lepingut tal polnud.


Ent siis oli veel lootus. Oli lootus pääseda mõnda teise autospordisarja. Oli veel ka väike lootus pääseda autospordi kuninglikku sarja. Nüüd pole aga enam sedagi.


«See on kurb, väga kurb. Marko oli juba tipus, ta oli vormel-1 sarjas sees, ta oli tiimi liige… Kahjuks tuli masu valel ajal peale,» kahetses papa Asmer.



Asmerid on enda sõnul uurinud maad kõikvõimalikes autospordisarjades. Nii GP2s,


Euro3000s, DTMis kui ka USA sarjades. Toivo Asmeri sõnul võib öelda, et lausa kõikides sarjades. Ja igal pool olevat seis sama.



«Öeldakse, et me teame Markot, ta on kiire poiss ja leiame talle koha. Siis aga küsitakse, kui palju me raha toome. Fakt on see, et kõik küsivad raha. Ka kõvadelt poistelt. Isegi Bruno Senna ei saanud ilma rahata vormel-1 sarja sisse,» selgitas Toivo Asmer.



Ilusad mälestused


Marko Asmeri sõnul vajavad praeguse majandusseisu tõttu ka nõrgemad meeskonnad sõitjale finantseeringut. Isegi vormel-1 sarjas viimaste kohtade eest võitlevad Virgini ja HRT meeskonna koha eest tuleks maksta viis kuni 15 miljonit eurot. «Meie jaoks on need utoopilised summad, aga näe, poisid sõidavad ja kuskilt see raha leitakse. Väikesest Eestist tulnuna oleks see aga võimatu,» tõdes Marko Asmer ja lisas: «Keskmistest tiimidest tagapool sõidab raha, mitte sport. Noortel ja uutel sõitjatel on väga raske löögile pääseda.»



Üheks variandiks olnuks naasta Briti vormel-3 sarja, ent see ei pakuks Asmeri sõnul talle midagi – tegemist on läbikäidud etapiga. Päris amatöörsarjaga ei tahaks Asmer aga liituda.



«Asi peaks minu jaoks huvitav olema. Peaksin sellega korralikku elatist teenima, nagu varasematel aastatel,» sõnas Marko Asmer, kes ei välistanud, et võib tulevikus võidusõitmist lõbu pärast mõnes GT-autode tippsarjas jätkata. Tipptasemel aga tõenäoliselt enam mitte kunagi.



Karjäärile tagasi vaadates tõdes Asmer, et aastatepikkune töö oli seda kõike väärt.



Ta on näinud palju maailma, tutvunud huvitavate ja toredate inimestega, leidnud uusi sõpru ja kontakte.



Hoolimata sellest, et elu suurim unistus jäi täitmata, ei kahetse ta ühtki käiku. Talle jäävad alatiseks ilusad mälestused autospordi kuninglikust sarjast, Briti vormel-3 sarja MM-tiitlist, BMW meeskonnast.



Mis valdkonnas edasi tegutseda, ei osanud Asmer veel öelda. Seda näitab juba aeg. Nagu ta ütles: «Praegu vaatan siin rahulikult ringi ja kuulan maad. Üritan endale uue ja põneva väljakutse leida. Kuigi,  kui oled juba aastaid harjunud kui orav rattas panema, siis on niisama istumine väga tüütu.»



Asmer kaalub noorte abistamist


Tagantjärele tõdesid Marko ja Toivo Asmer, et pole poja üle kümne aasta kestnud vormelisõitjakarjääri jooksul suuri vigu teinud. Kahetseda pole midagi. Need otsused, mis vastu võeti, olid tollel ajal võimalikest parimad.



Küsimusele, kas Toivo Asmer peab üldse reaalseks, et üks Eesti poiss võib tulevikus autospordi kuninglikku sarja jõuda, vastas ta: «Imesid juhtub. Kui poisid ise on väga kiired, siis võib kõike juhtuda. Ma ei ütleks, et see on võimatu.»



Marko Asmer lisas: «Selleks on vaja palju tööd, õigeid valikuid, õiget tiimi enda ümber ja ka väga palju õnne. Olen ise selle tee läbi käinud ja läbi näinud. Esimesena Eestist minnes oligi kõik rohkem pimedas kompamine, kuna meil ja meie meeskonnal puudus igasugune kogemus.»



Marko Asmeri sõnul on ta valmis noori kiireid sõitjaid alati nõu ja jõuga toetama. Õige pakkumise korral ei välista ta noorte Eesti sõitjatega koos töötamist. «Kui kellelgi on potentsiaali siit Eestist kuhugi jõuda, siis olen hea meelega nõus aitama. Eelkõige selleks, et minu tehtud vigu ei peaks kordama ja asjad läheks pisut sujuvamalt. Soovin noortele edu!» sõnas Asmer lõpetuseks. (PM)

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles