Rallivastased teeomanikud sundisid otsima uusi katseid

Peep Pahv
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Mullu võitis Tallinna ralli Kert Uus. Nädala pärast on näha, kas ta suudab uutel kiiruskatsetel edu korrata.
Mullu võitis Tallinna ralli Kert Uus. Nädala pärast on näha, kas ta suudab uutel kiiruskatsetel edu korrata. Foto: Karli Saul

Ralli korraldamine pole sugugi ohutu tegevus. Tallinna ralli peakorraldaja Toomas Ristlaan on kiiruskatsete valikul kohtunud inimestega, kes lubavad talle palgi pähe kukutada või võistluse ajal puu risti üle tee lasta.



Just maaomanikega sõdimine on võtnud suure hulga Ristlaane ja tema meeskonna ajast. Lõpuks ei leidnud tuleva nädala reedel ja laupäeval toimuva Tallinna ralli korraldajad muud lahendust, kui otsida kiiruskatsete jaoks uued teed.  

«Ralli läbiviimiseks peame hankima terve hunniku kooskõlastusi,» röökis Ristlaan.

«Enamik teid kuulub riigile, seega vajame kinnitust. Vallateede osas vajame valla kinnitust, ent seda ei saa me ilma külade antava loata. Lisaks on veel suur hulk maaomanikke, kes lubavad mõne palgi mulle pähe kukutada või võistluse ajal teele lasta.»

Ristlaant paneb hämmastama kohalike elanike soovimatus suure ürituse pealt kasu lõigata. Kohalikele elanikele pakuti võimalust korraldada tasulist parkimist, müüa suveniire või pakkuda toitlustust. Lisaks tehti ühes kohas ettepanek avada külapood, mis laupäeviti tavaliselt suletud – kõik asjata.

«Eesti inimene tahab üksinda oma maalapil istuda, et jumala eest keegi ei segaks,» tõdes Ristlaan. «Iga aastaga läheb kiiruskatseteks sobivate teede leidmine keerulisemaks. Seekord alustasime juba sügisel ning tegelesime sellega siiani. Nüüd saavad asjad enam-vähem paika.»

Tallinna ralli väärib tänavu oma nimetust – reedel alustatavad ralliautod kihutamisega Tallinna lauluväljakul. See on ühtlasi esimese päeva ainus kiiruskatse.

«Tegime sealset katset pisut pikemaks ja kiiremaks, kuid kogu rada mahub piiratud territooriumile,» kirjeldas Ristlaan esimest päeva. Ralli korraldaja lisas, et tulevikus loodetakse taastada ka linnakatse. Viimati oli see kavas neli aastat tagasi.

Laupäeval kulgeb kihutamine peamiselt Laitse ümbruses. Sealses rallipargis asub hooldusala, korra lähevad autod ka samas paarisrajale.

Kuigi suurte traditsioonidega Kivitammi ja Vaimõisa kiiruskatset seekord kavas pole, on ette valmistatud neli uut katset, mida läbitakse kaks korda. Ristlaane teada pole varem ralliautod nendel teedel kihutanud.

Tallinna rallil on võistlejad tihti kritiseerinud, et kiiruskatsetel on liiga pikad sirged ning kiirus kipub tõusma ohtlikult suureks. Ristlaane hinnangul oli see seni peamiselt Eesti rallimeeste probleem, ent lisas samas, et uutel teedel on pikki sirgeid vähem. «Kõik need on puhtalt töökatsed, kus juht peab pidevalt rooli taga rassima,» ennustas ta rallimeestele tõsist tööpäeva.

Esialgu pole aga neidsamu rallimehi just jalaga segada. Keerulised ajad majanduses on rallimeeste ridu märgatavalt hõrendanud. Samas lõppeb registreerimine alles esmaspäeval ning Ristlaane kogemus ütleb, et Eesti rallimehed kipuvad oma nime kirja panema just viimasel hetkel.

«Nagu alati, on osalejate hulgas palju soomlasi ja kõik nad on väga tugeva tasemega sõitjad,» teadis Ristlaan. Esialgu on nimekirjas koguni kolm WRC-autot. Ford Focus WRCd roolib Jukka Hiltunen, Škoda Octavia WRCd Erkki Koskela ning Toyota Corolla WRCga sõidab Seppo Kopra. Viimase kaardilugejaks on eestlane Priit Kinnunen.
Tallinna ralli sõidetakse 21. ja 22. mail ning kokku läbitakse kümme kiiruskatset.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles