Red Bulli vormel-1 meeskonna tehniline direktor, aerodünaamikageenius Adrian Newey avaldas arvamust, et aina karmistuvate reeglite valguses võib vormel-1 sarja tabada taandareng.
Newey hoiatab: vormel-1 sarja võib oodata taandareng
Kuna kuninglik vormelisari pöörab viimastel aastatel palju tähelepanu kulude kontrolli all hoidmisele, on tavaks saanud, et uued tehnilised lahendused keelatakse ära. Nii on juhtunud mitme asjaga, mille reeglite «halli ala» ära kasutanud insenerid on välja nuputanud – tänaseks on keelatud nii topeltdifuusorid, f-kanalid kui ka väljalaskegaaside juhtimine difuusorisse.
Newey on nõus, et osa neid keelde on paratamatud. «See on osa mängust ning mul pole midagi selle vastu, et leiutan midagi uut, kuid siis keelatakse see ära,» lausus ta väljaandele Autosport antud intervjuus. «Aimasime kõik, et f-kanaleid uuest hooajast enam kasutada ei või, ning oli ka üsna selge, et topeltdifuusoritega läheb samamoodi. Muidugi tekib küsimus, kas on mõtet investeerida tehnoloogiasse, mis võidakse õige pea ära keelata, või siis panustada millessegi, mis püsib kauem,» lausus Newey.
Samas aga tekitab temas pahameelt see, et reeglimuudatused piiravad inseneride vabadust. «Hoopis rohkem on kahju sellest, et enamike asjade puhul on tegu lihtsalt järjekordse piiranguga. Heaks näiteks on väljalaskesüsteemi muutmine. Oht peitub selles, et reegleid aina enam ja enam karmistades jõuame lõpuks punkti, kus autot saab ehitada ainult reegliteraamatus näpuga järge ajades,» rõhutas Newey.
«Siis on meil sisuliselt GP1-klassi autod, mille ainsateks erinevusteks on mootor ja sõitja,» viitas inglane vormel-1 madalamatele tütarsarjadele GP2 ja GP3, kus autod on püütud reeglitega võimalikult sarnastena hoida. «Minu jaoks pole see aga enam vormel-1,» lisas Newey, kelle sõnul tõmbab publikut vormel-1 sarja juues suuresti asjaolu, et tegemist on tipptehnoloogia kasvulavaga.
«Vormel-1 sari erineb peaaegu kõikidest teistest aladest – erandiks on ehk purjetamine ja Ameerika Karikas – selle poolest, et tegu on inimese ja masina kombinatsiooniga. Kui sul on väga hea auto, aga keskpärane sõitja, siis sa ei võida. Kui sul on väga hea sõitja, aga keskpärane auto, siis sa ei võida. Vaja on mõlemat,» esines Newey lisaks mõnevõrra üllatava avaldusega, kui pidada silmas kõiki teisi tehnikaspordialasid.
«Arvan, et huvilised hindavad just seda. Tuleb märkida, et tänavuse ja mulluse hooaja põhjal on minu arust kõik tasakaalus,» lõpetas britt siiski positiivsel toonil.