Mida rulluisuisuhuviline, kel võib-olla plaanis ka Tartu Rulluisumaratonist osa võtta, peaks silmas pidama rulluisukude soetamisel? Nõu annab rulluisutaja ja Extreme Sport Tartu kaupluse juhataja Urmo Fuchs:
Rulluisk tuleb valida vastavalt sõitja tasemele
Alati tasub osta uisud väikese perspektiiviga. Päris algajal on mõistlik osta küll 84millimeetrise läbimõõduga ratastega uisud. On portaale, mis soovitavad veelgi väiksema – 80 millimeetrise läbimõõduga rattad võtta.
See on aga kohe poes näha, kui inimene uisud jalga paneb – milline on tema koordinatsioon ja olek. Kui see on tõesti väga alalhoidlik, siis on selge, et see inimene vajab esialgu neid päris algaja uiske, et ta üldse saaks õiged liigutused kätte.
Kui ikka ei tunta ennast kindlalt võiks alguses ikka kohe mitte maratonile pürgida. Ka seal on päris kiired ja pikad laskumised, kust alustajad ei julge hästi alla sõita.
Järgmine uisk on 90 mm läbimõõduga ratastega. Me oleme soovitanud inimestele, et kui ta on vähegi sportlikum, sõidab ka murdmaasuuska talvel, seega tasakaaluga väga probleem ei ole, siis on 90mm juba piisavalt kiire rattaga uisud.
X Training ehk siis juba tugeva harrastaja rulluisk on juba 100 mm rattaga. Samas on selle saabas veel kõrge või poolkõrge. Saabas ei lähe veel madalaks, nagu on võistlussaapad.
Mida tase kõrgemale, lähevada rattad suuremaks, ja rattasegud muutuvad tugevamaks, jäigemaks. Jäigem ratas veereb paremini
Laagrid. Mida odavam uisk, seda lahjem on laager. Hinnaklassi tõustes muutub ka laagri töötlus paremaks, täpsemaks. Materjalid on kvaliteetsemad.
Samamoodi muutuvad hinnaklassi tõustes rulluisuraamid. Kõige odavamatel on komposiitraamid, edasi tulevad alumiiniumraamid, treitud raamid, pressitud raamid.
Kui uisuga on juba omajagu sõidetud ja uiskudel tuntakse ennast 84 või 90 mm uisu peal juba hästi ja tehatekse minna maratonile tulemust teha, on mõistlik osta alla sajased rattad. Rulluiskudel ei ole kahjuks seda võimalust, et keerad lihtsalt suuremad rattad alla. Tuleb osta uued uisud. Mis iseenesest ei ole üldse paha variant, sest uisusaabas läheb üha täpsemaks, on paremini ümber jala, materjalid muutuvad kõvemaks ja jäigemaks, et iga liigutus oleks rakendatud edasiliikumisele. Mugavuse arvelt hoitakse küll kokku, et asi läheks sportlikumaks. Sooritusvõime aga kasvab tootel.
Kellel sobib madal saabas?
Esiotsa sõitjad kasutavad kõik madalate saabastega uiske. Isegi meie peaminister Andrus Ansip ja presidendiproua Evelin Ilves kasutavad madalaid uiske. Neil on ka head treenerid ja kui saabas istub, on mugav, siis miks mitte.
Aga samas on viimasel ajal olnud väga palju juhuseid, kus tormatakse just neid madalaid saapaid soetama. Arvatakse et see annab tohutult juurde. Üleminek madalale saapale eeldab aga seda, et te täiendate enne väga palju oma sõidutehnikat.
Tegelikult on ka paljud tootjad liigitanud poolkõrged uisud rahvamaratoni uiskudeks. On selge, et tipud, esimesed 20 või 50 sõitjat jäävad sõitma madala saapaga. Aga tavaharrastajal hakata selle saapaga sõitma, kui see saabas ei ole vormitud täpselt sõitja jala järgi, selgub et ta on tohutult ebamugav. Ka meile on toodud ridamisi tagasi madalaid uiske, millega on tehtud paar trenni ja tagajärg on verised jalad.
Omast kogemusest ütlen, et ma ei soovitaks kohe osta madalat uisku. Väga hea ja kiire on ka X Training poolkõrge saapaga maratoniuisk 100mm rattaga. Seal säilib ka mugavus. Ise kasutan sama uisku ja maratonil esisaja sisse sõita ei ole sellise uisuga probleemi.
Maratonil moodustuvad grupid ja grupi sees olen aru saanud, et madal saabas ei annaks midagi juurde. Kahju oli vaadata üht meie grupis madalate uiskudega sõitvat naisterahvast, kelle jalad olid sõidu teises poole ikka väga läbi.
Madala uisuga tuleb enne võistlema minekut tohutult vaeva näha. Tuleb selgeks õppida õige tehnika, uiske tuleb ahjus kuumutada ja vormida.
Ühe uisutajaga nägime pool aastat vaeva, enne kui uisud jalale täpselt sobivaks saime. Igas trennis selgus et oli kohendada vaja.
Madal uisk eeldab, et oletegi keskendunud sellele alale, teie põhiala spordis on rulluisutamine.
Veelkord - poolkõrge X Training uisk on väga mõnus ja kiire, aktiivsemale rahvasõitjale sobiv uisk. Ei tasu arvata, et madal uisk kohe väga palju juurde annab. Alguses on pigem vastupidi.