Millist tulemust ennustab kurikuulus kaheksajalg? Kes? Kaheksajalg!

Kuulus ennustaja Paul.

FOTO: Reuters/ScanPix

Janno Kivisild, tuntud Eesti jalgpallitreener nii koondise kui Flora juures, viskas üleeile (küllap enda teadmata) ETV spordiuudistes poolfinaaliks Saksamaale edu pakkudes kinda ühele käimasoleva turniiri populaarsemale ennustajale.

Tolleks ennustajaks on Saksamaal Oberhauseni okeanaariumis elutsev kaheksajalg Paul, kelle teateid on maailma meedia viimastel nädalatel haiglasliku järjepidevusega edastanud. Paul pakkus poolfinaali eel võitjaks Hispaaniat.

Jalgpalli maailmameistrivõistlused on aastakümnetega saavutanud meedias rolli, millele on raske võrdlust leida. Jalgpall pakub näiteks Euroopa meediale iga kahe aasta tagant (arvestame ka Euroopa meistrivõistlusi) kindlustunnet ja seda hoolimata tõsiasjast, et lood on pidevas korduses (muutuvad vaid tegelased).

Kuid ega tarbijad ootagi midagi uut. Samas, kui meedia sisus muutusi ei toimu, siis uusi piire avastatakse pidevalt. Arvamused, hinnangud ja kommentaarid pole kunagi jagunenud õigeteks või valedeks, küll on aga aja jooksul kasvanud nende hulk ja väljendusvorm.

Konkurents meedia tähelepanu saamiseks on läinud sedavõrd teravaks, et mängu tuleb panna kogu vaimuarsenal, sealjuures tuleb unustada häbi ja vastutustunne. Toon ühe näite Postimehe MMi internetilehel ilmunud lugude populaarsusest, aluseks kommentaaride arv.

Eile kell kolm päeval oli seis selline: «Tabarez: Holland on muljetavaldav» (seitse kommentaari: tõepoolest, keda see peaks enam huvitama); «Video: Hollandi koondislasel löödi jalaga hammas välja» (22 kommentaari: vähemalt veidigi verd) ja «Edasi, Holland! Pornostaar pakub MM-tiitli puhul tasuta suuseksi!» (29 kommentaari: see juba on midagi!).

Meedia püüab rahuldada erinevaid huvisid ja kindlasti on nende seas ka inimesi, kes suudavad siiralt vaimustuda Pauli ennustustest (loomad on ju nii armsad!).

Pauli juhtum näitab ka seda, et jalgpalli kaudu võib huviorbiidile kerkida absoluutselt iga teema. Iseenesest on ju sakslaste mõte oma okeanaariumile MMi vahendusel tähelepanu tõmmata huvitav, kahju on vaid sellest, et «Pauli ennustamisega» kogu lugu piirdubki.

Eesmärgiks on vaid tähelepanu võita, kuigi sellise projekti vahendusel saaks oma tegevuse tõhustamiseks astuda ka sisukamaid samme (annetuste kogumine, teavitus vms).

Nii on juhtunud, et kui algusaastatel oli ajakirjanduse huvi turniiri vastu veidi kõhklev (1930. aastal Uruguays peetud esimest turniiri nimetas Saksa ajaleht Fussballwoche «muinasjutuks maailmameistrivõistlustest» ning Inglismaal pühendas tollele MMile paar rida vaid spordi nädalaajakiri Athletic News), siis nüüd hakkab meedia (telekanalid, ajalehed, internetivälja­anded, netikommentaarid, blogid) turniiri juba alla neelama.

Tahtmatult tekib mulje, et turniiri peetakse vaid meedia huvide rahuldamiseks (nii nagu sai alguse Tour de France, kui ajalehe L’Auto toimetus kutsus tuuri 1903. aastal ellu selleks, et neil oleks suvenädalatel midagi oma lehes kirjutada).

Tõsi, see kartus on muidugi veidi liialdatud – jalgpalli MMil on küllaldaselt erinevaid rolle, kuid meedia osa selles kasvab kord-korralt üha suuremaks (ja kummalisemaks).

***
Muuseas, Janno, isegi kui sa Paulile kaotama peaksid, siis tea, et sinu konkurent pole ise ka oma ennustustes kindel.

Ta ju kuulutas, et poolfinaali võidab Hispaania, kuigi oli juuni lõpus teatanud, et kogu turniiri võitjaks tuleb Saksamaa...

Taevas halasta, miks ma sellest kirjutan!

Tagasi üles