Saada vihje

Prost, Senna ja kaks naist: elektrivormelite sari alustas

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Lucas di Grassi võitis vormel-E sarja kõigi aegade esimese etapi Hiinas.
Lucas di Grassi võitis vormel-E sarja kõigi aegade esimese etapi Hiinas. Foto: SCANPIX

Motospordis tehti täna ajalooline samm, kui Hiinas Shanghais kihutati uue vormel-E ehk elektrivormelite sarja avaetapp. Esimese etapivõitjana läks ajalooannaalidesse Lucas di Grassi.

Sõit lõppes dramaatilise avariiga, kui Nick Heidfeld üritas viimase ringi viimases kurvis mööduda liidrist Nicolas Prostist. Prost püüdis sakslase manöövrit blokeerida, kuid autod põrkasid külgepidi kokku, Heidfeldi juhitavuse kaotanud vormel paiskus äärekividelt õhku ja lendas vastu kaitsepiiret. Õhus mitu tiiru ümber oma telje teinud auto maandus, rattad taeva poole, kuid õnneks pääses Heidfeld omal jõul autost välja ning midagi hullu sakslasega ei juhtunud. Ootamatult sülle kukkunud võidu sai seega di Grassi, kellele järgnesid Franck Montagny ja Daniel Abt.

Nimekas stardirivi

Vormel-E sarja esimese hooaja sõitjaterivi on märkimisväärne – starti tuleb koguni 11 meest, kes on senise karjääri jooksul kihutanud vormel-1 sarjas. Avaetapi kvalifikatsiooni võitis neljakordse vormel-1 sarja maailmameistri Alain Prosti poeg Nicolas ning kuna sarjas osaleb ka varalahkunud Ayrton Senna õepoeg Bruno Senna, on taas võimalik rajal näha legendaarset Senna-Prosti duelli.

Lisaks kaks ja pool hooaega vormel-1 sarjas kihutanud Sennale on kuningliku sarja kogemus veel koguni kaheteistkümnel sõitjal. Nendeks on Heidfeld, di Grassi, Montagny, Jarno Trulli, Sebastien Buemi, Takuma Sato, Jaime Alguersuari, Nelson Piquet Jr., Jerome d’Ambrosio, Charles Pic, Karun Chandhok ja Stephane Sarrazin. Sarjas teeb kaasa ka kaks naissõitjat – varem IndyCari sarjas sõitnud britt Katherine Legge ning varem peamiselt sportautodel võistelnud itaallanna Michela Cerruti.

Sarjas kasutatavad elektrivormelid on ehitanud firma Spark koostöös Renault’ga ning kõik tähtsamad sõlmed on valminud väga nimekates firmades – auto põhja tootis Dallara, elektrimootori arendas välja McLaren ja akusüsteemi Williamsi vormel-1 võistkond. Ametlik rehvitarnija on Michelin. Nullist sajani kiirendavad vormelid umbes kolme sekundiga ning tippkiirus on 225 km/h. Mootorid arendavad kuni 270 hobujõudu, kuid see võimsus on saadaval ainult kvalifikatsioonis ja vabatreeningutel.

Huvitavad reeglinüansid

Sõidu ajal on võimsus piiratud 200 hobujõuni, kuid sõitja saab sõidu jooksul ühe korra kasutada push-to-pass-nimelist möödumist soodustavat süsteemi, mis annab autole viieks sekundiks 40 lisahobujõudu. See, millised kolm sõitjat võivad süsteemi võidusõidu ajal tarvitada, määratakse seejuures ära fännide hääletusega – oma hääl on võimalik lemmiksõitjale anda vormel-E sarja koduleheküljel.

Kõik etapid peetakse ühepäevastena – hommikul vabatreeningud, keskpäeva paiku kvalifikatsioon ja pärastlõunal võistlussõit. Kvalifikatsioon peetakse samuti omapärases formaadis – sõitjad jagatakse viiestesse gruppidesse, igal grupil on parima ringiaja saavutamiseks aega kümme minutit. Parima stardikoha välja sõitnud piloot saab punktitabelisse kolm punkti. Iga võistlussõit kestab umbes 45 minutit, mille jooksul sõitja peab tegema ühe boksipeatuse ning vahetama seejuures ka autot. Rehvivahetus on sõidu käigus lubatud vaid juhul, kui rehv puruneb.

Sõidetakse tänavaradadel ning eeskätt sellistes suurlinnades, kuhu vormel-1 sari pole veel jõudnud. Kavas on ka etapp Monacos, kuid veel kihutatakse näiteks Buenos Aireses, Miamis, Long Beachil, Berliinis ja Londonis.

Vormel-E sarja 2014-15 hooaja stardirivi:

Virgin Racing (Suurritannia)

2 Jaime Alguersuari (Hispaania)

3 Sam Bird (Suurbritannia)

Mahindra Racing (India)

5 Karun Chandhok (India)

21 Bruno Senna (Brasiilia)

Dragon Racing (USA)

6 Jerome d’Ambrosio (Belgia)

7 Oriol Servia (Hispaania)

E.Dams-Renault (Prantsusmaa)

8 Nicolas Prost (Prantsusmaa)

9 Sebastien Buemi (Šveits)

Trulli GP (Šveits)

10 Jarno Trulli (Itaalia)

18 Michele Cerruti (Itaalia)

Audi Sport ABT (Saksamaa)

11 Lucas di Grassi (Brasiilia)

66 Daniel Abt (Saksamaa)

Venturi (Holland)

23 Nick Heidfeld (Prantsusmaa)

30 Stephane Sarrazin (Prantsusmaa)

Andretti Formula E (USA)

27 Franck Montagny (Prantsusmaa)

28 Charles Pic (Prantsusmaa)

Amlin Aguri (Jaapan)

55 Katherine Legge (Suurbritannia)

77 Takuma Sato (Jaapan)*

*(Sato asendab avaetapil Antonio Felix da Costat, kes ei saa Pekingis osaleda, kuna võistleb samal ajal DTM-sarja etapil)

China Racing (Hiina)

88 Nelson Piquet Jr. (Brasiilia)

99 Ho-Pin Tung (Hiina)

Vormel-E sarja 2014-15 hooaja kalender:

13. september – Peking (Hiina)

22. november – Putrajaya (Malaisia)

13. detsember – Punta del Este (Uruguay)

10. jaanuar – Buenos Aires (Argentina)

14. veebruar – selgumisel, pärast Rio de Janeiro loobumist peetakse etapp kindlasti kas Põhja- või Lõuna-Ameerikas, kuid täpne asukoht sõltub logistilistest võimalustest

14. märts – Miami (USA)

4. aprill – Long Beach (USA)

9. mai – Monte Carlo (Monaco)

30. mai – Berliin, Tempelhof (Saksamaa)

27. juuni – London (Suurbritannia)

Tagasi üles