Rally Estonia – 30 000 fänni ja miljonid

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Rally Estonia paelub kümneid tuhandeid pealtvaatajaid.
Rally Estonia paelub kümneid tuhandeid pealtvaatajaid. Foto: Karli Saul

Tänavuse Eesti spordisuve suursündmust, Euroopa meistrivõistluste etapiks olnud Rally Estoniat jälgis vahetult ligikaudu 30 000 inimest. Eesti mõistes hiiglaslik publikuarv tuvastati mobiilipositsioneeringu andmete põhjal. Ralli korraldajad loodavad aga mõne aastaga tõsta pealtvaatajate arvu 50 000 inimeseni.

«Tegelikult lootsime juba tänavu veelgi rohkem publikut, kuid ühe aastaga on raske plahvatust korraldada,» nentis juulis toimunud ralli peakorraldaja Urmo Aava. Mida Aava ise plahvatuslikuks tõusuks peab, ta ei täpsustanud, kuid arvud näitavad, et võrreldes mullusega lisandus rallist osa saanud inimesi peaaegu kolmandiku jagu… «Soomes Jyväskyläs rallit vaatavad 100 000 inimest on ulme, kuid 50 000 inimest meie jaoks täiesti reaalne. Publiku kasvu ootame nii väliskülaliste kui ka siseturismi kasvu arvelt.»

Tänavu esimest korda Euroopa meistrivõistluste (ERC) etapiks olnud Rally Estonia korraldajad tellisid tulevikule mõeldes konjunktuuriinstituudilt analüüsi, mis pidi näitama suurürituse korraldamise mõju Tartu piirkonna majandusele.

«Kultuuri- ja spordiürituste majanduslik mõju piirkonnale on suurem, kui esmapilgul osatakse hinnata. Mujal maailmas viimase 30 aasta vältel tehtud uuringud on näidanud, et esmasele mõjule järgneb veel hulk järelmõjusid, mis jäävad kestma pärast ürituse toimumist,» kirjutatakse uurimustöös.

Konjunktuuriinstituudi arvutuste kohaselt oli Rally Estonia majanduslik mõju Lõuna-Eestile 2,9 miljonit eurot ja piirkonda jäetud lisakäibe suurus 3,4 miljonit eurot. Lisaks tuuakse analüüsis välja ka see, et välisriikidest saabunud pealtvaatajate majanduslik mõju piirkonnale oli 970 900 eurot ja meeskonnaliikmetel lisandus veel 350 500 eurot, mis teeb väljast tulnud raha suuruseks pisut rohkem kui 1,3 miljonit eurot.

«Teadsime, et selle üritusega seoses liikuv raha küündib miljonitesse, aga ei teadnud, kui palju. Seepärast palusimegi teha vastava uuringu,» selgitas Aava. Ilmselgelt on suur raha liikumine üks argumente, mis aitab tal leida garantiisid ralli korraldamise jätkamiseks. ERC juhtkond on eestlaste jätkamisest huvitatud – Rally Estonia korraldus avaldas neile nii sügavat muljet, et võistluste tehnilise hinde poolest püsib Eesti ralli ERC-rallidest endiselt esikohal. «Kolm rallit on veel sõita ja üks juba toimunud võistlus veel hindamata, kuid usun, et esikolmikukoha säilitame selles pingerivis kindlasti,» lisas ta.

Aava usub, et on koos oma meeskonnaga võimeline korraldama veel paremat võistlust ning selleks on vaja astuda vaid mõned mitte ülemäära keerulised sammud. Seejuures peab ta oluliseks traditsiooni tekkimist ning naaberriikides suuremat enesetutvustamist. ERC juhtkond pakubki eestlastele kolmeaastast koostöölepingut, kuid Aava pole julgenud seda veel allkirjastada.

«Ma ei julge võtta enne vastutust, kui me pole saanud garantiisid neljalt sambalt, millele üritus toetub,» selgitas Aava ja loetles: «EAS läbi turismi, riik läbi kultuuriministeeriumi, Tartu linn kui kohalik omavalitsus ja nimesponsor auto24. Neist viimasega on meil asjad juba kokku lepitud.»  

Nagu uuring näitas, peaks Rally Estoniast lõikama kasu nii Lõuna-Eesti turism kui võistluskeskuseks olev Tartu linn. Eesti riigi väljundile aitab aga kaasa ERC-rallide juurde kuuluv väljund läbi Eurospordi telekanali.

Näiteks tänavu toodeti Eestist kolm pooletunnist saadet. Rallipäevade kokkuvõtted olid eetris sama päeva õhtul Euroopa mõistes kõige kuumemal eetriajal, kokkuvõtvat saadet näidati rallile järgnenud nädala alguses. Lisaks veel Eestit tutvustavad videoklipid, mis jõudsid Eurospordi kaudu rohkem kui 6,6 miljoni inimeseni. Eurospordi partnerite vahendusel paisus Eestist tehtud videolõikude vaatajate arv ligikaudu 15 miljoni inimeseni.

Tagasi üles