Kruuda ja Koitla võtsid soomlastelt hinnatud tiitlid

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Karl Kruuda ja Martin Järveoja.
Karl Kruuda ja Martin Järveoja. Foto: Janne Pieviläinen

Eesti rallimehed tegid ajalugu – neist said esimesed välismaalased, kes võitsid Soome autoralli meistritiitli.

Soome autoralli meistrivõistlusi peetakse alates 1959. aastast ning enne tänavust hooaega polnud ükski välismaalane selle tiitlini küündinud. Nüüd on aga meistrite nimistus kaks välismaalast, kaks eestlast: Karl Kruuda ja Kaspar Koitla. Kruuda on koos kaardilugeja Martin Järveojaga värske meister SM1-klassis, Koitla aga koos kaardilugeja Mait Laidveega tšempion SM2-klassis.

Kruudale oli see karjääri esimene meistritiitel ning ta tundis heameelt, et see juhtus just Soomes. «Tase oli kindlasti kõvem ja ühtlasem kui Eesti meistrivõistlustel,» leidis ta. «Igal rallil oli erinev võitja ja minu masinaklassis on isegi igal hooajal olnud erinev meister. Enda tiitlivõimalusse hakkasin tegelikult uskuma alles poole hooaja pealt, kui vaatasin punktitabelit ja mõistsin, et mul on võimalus.»

See, et seni vaid soomlastele kuulunud meistritiitlid seekord Eestisse rändasid, ei mõjunud soomlastele šokeerivalt. Enne viimast etappi, Tampere rallit, reklaamiti võistlust plakatitel juba Kruuda piltidega ning ka Soome meedia kirjutas, et tiitlid võivad eestlaste kätte libiseda.

Tamperes ei sõitnud Kruuda enam ralli võidu peale, vaid tegutses üldvõidu kindlustamise nimel. Üldarvestuse kolmas ja oma klassi teine koht olid selleks piisavad. «Jälgisime pidevalt, mida peakonkurent teeb,» märkis Kruuda, kes hoidis end otse peakonkurendi Ari Vihavineni taha. Mitsubishi Lancer WRCga sõitnud Vihavainen noppis oma klassi võidu, kuid Ford Fiesta S-2000 masinat roolinud Kruudale piisas teisest kohast.

Kruuda ei kavatse aga ühe tiitliga rahulduda. WRC 2 arvestuses on tal sõita veel kaks rallit – Hispaania ja Suurbritannia – ning punktitabel lubab tal loota veel üldvõitu. Selleks peavad kaks viimast rallit õnnestuma ideaalilähedaselt. MM-rallidel stardib Kruuda sama S-2000 autoga, mida kasutas ka Soomes. «See masin sobib meile ja kogu hooldetiim teeb meie heaks väga head tööd,» nentis ta.  

Koitla oli meistritiitlist rääkides ilmselgelt rahulolev. «Hooaja alguses püstitatud eesmärk sai täidetud, Soome ralli meistritiitel on ju üks hinnatumaid,» lausus ta. «Soome meistrivõistlustel osalemise mõte seisnes selles, et iga võistlus toimub tundmatutel ja väga keerulistel teedel ning kiiruslegendi koostamine ja paika saamine on raske.»

Võõrastel teedel sõitmine annab hea kogemuse. Koitla, kes varasemalt on sõitnud tihti ka Venemaa, Läti ja Leedu rallidel, tõstis esile Soome teede keerukust – palju trampliine ja tehnilisi kurve. «Ma ei saa öelda, et kiired ja rohkete hüpetega teed on minu lemmikud, kuid igasugustes oludes tuleb kiiresti sõita.»

Sarnaselt Kruudaga tõstis ka Koitla Soomes võistlemise väärtusena esile sealset ühtlast taset. «Soomes on väga tugev konkurents ja kohalikud sõitjad kodus alati väga kiired. Hooaja jooksul sai selgeks, et saame neile osutada tugevat vastupanu,» rääkis ta.

Viimasel etapil Tamperes oli Koitla ja kaardilugeja Mait Laidvee ülesanne hoida suurimat konkurenti Jouni Nikkot oma selja taga. Nikko sõitis teisel kiiruskatsel välja, autol purunes rehv ja ta kaotas palju aega. Seejärel oli Koitlal vaja vaid auto tervena finišisse tuua.

Tegelikult tekkis tal endalgi korraks ohtlik hetk – ta sõitis rajalt välja samas kohas, kus Nikkogi. «Rütm kadus ja edaspidi ei võidelnud me kiiruskatsete võitude eest, vaid jälgisime Nikko aegu. Aeglasem sõit polnud kerge, kuid saime sellega hakkama,» märkis ta. Tampere etapil lõpetas N-rühma Mitsubishiga sõitnud Koitla Juha Salo järel teisena ning sellega oli eesmärk täidetud.

Tagasi üles