Saada vihje

Võit käes, tulevik ikka selgusetu

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Timmu Kõrge ja Erki Pints Saaremaa kiviaedade vahel võidu poole kihutamas.
Timmu Kõrge ja Erki Pints Saaremaa kiviaedade vahel võidu poole kihutamas. Foto: Sander Ilvest

Pärast kaks ja pool kuud kestnud võistluspausi rajale naasnud ja koduse Saaremaa ralli võitnud Timmu Kõrge oli laupäeva õhtul Kuressaare kesklinnas poodiumile sõitmist oodates üliõnnelik. Pole ka ime, saarlasele on Saaremaa ralli võit üks karjääri olulisemaid hetki – ehk nagu 26-aastane mees ise tunnistas, selle nimel on ta elanud 20 aastat.

Napilt tund varem elas ta aga koos kaardilugeja Erki Pintsiga üle verd tarretama paneva hetke. Viimasel kiiruskatsel tegi Kõrge juhitav auto täiel kiirusel pirueti – roolis istunud mehe peast jõudsid sellel hetkel läbi käia mitmed mõtted, kuid instinktiivselt tegutsedes leidis ta end olukorrast, kus auto peatus, nina õiges sõidusuunas, mootor töötamas ja esimene käik sees. Gaas põhja, uus käik sisse ja edasi!

Finišisse jõudes ahmis Kõrge õhku ja oli sisuliselt sõnatu. Isegi tund hiljem juhtunust rääkides olid tema silmad suured – ilmselt jooksid läbielatud hetked uuesti silme eest. «Sain vist viimasest kiiruskatsest neerukahjustuse – see oli nii kole koht,» õhkas ta. «Aga õnneks oleme nüüd siin ja kõik on hästi. Tunnen, et olen endast kõik välja võtnud.»

Kõrgele oli seda võitu väga vaja. Esimest hooaega Ford Fiesta R5 autoga sõitev mees alustas hooaega hästi ning kõige krooniks näitas suurepärast kiirust ka koduse ralli tippsündmuseks olnud Rally Estonial.

Paraku sai selle võistlusega ka raha otsa ning järgmise paari kuu jooksul peetud kahest Eesti meistrivõistluste rallist jäi ta eemale. Vaatamata sellele säilis tal võimalus võita EMV 1 arvestuses meistritiitel ning toetajad leidsid võimaluse ta kodurallil starti aidata.

Saaremaa rallil käis võidu nimel tihe konkurents, Kõrgele ei tulnud võit sugugi kergelt. Ta juhtis küll võistlust juba reede õhtust, kuid vahed olid väikesed ning venelane Aleksei Lukjanuk, Siim Plangi ja Rainer Aus püsisid ohtlikult lähedal. Kõik neli jõudsid võita ka vähemalt ühe kiiruskatse.

Ausi ebaõnn

Kõige halvemini käis käsi Ausil, kes tegi 6. kiiruskatsel avarii, suutis küll olulist ajakadu vältides jätkata ja kohe järgnenud hoolduspausil auto kokku lappida, kuid turvavaatleja avastas, et masina turvapuur sai kannatada ning rajale teda enam ei lubatud.

Kõrge suutis aga oma väikest edu lõpuni hoida. Hoopis pidevalt teisel kohal olnud Lukjanuk eksis viimasel kiiruskatsel nii rängalt, et lubas Plangi endast mööda. Kõrge tunnistas, et püüdis kogu ralli vältel teha oma asja ja üleliigseid riske vältida.

«Juba enne rallit oli meie sõidu ümber meediakära suur ja pinged meeletud. Samas tuli ju kusagilt see edu kätte saada, kuid tulime ikkagi suhteliselt mõistliku tempoga,» hindas poodiumil sõpradelt vägeva šampanjaduši saanud Kõrge.

Saaremaa ralli võit ja Eesti meistri tiitel on toredad, kuid Kõrge jaoks on peamine küsimus, mis saab uuel hooajal. Kas Saaremaal saadud võit aitab teda tulevikuplaanide realiseerimisel, ei osanud ta ütelda.

«Eks see paistab tulevikus. Usun, et näiteks Saaremaa ettevõtjad teavad nagunii, kes on sõidumehed, kuid vahendeid ju sellest juurde ei teki,» nentis ta ja viitas tulevikuplaanide suunas, mis võiksid viia teda uuel hooajal rohkem Eestist välja. «Oleme tulevikku arutanud ja eesmärk on vaadata Eestist välja – mõtted on liikunud Euroopa sarja suunas ja võib-olla võiks proovida ka MM-rallisid. Paneme eelarve kokku ja hakkame mööda firmasid käima.»      

Saaremaa ralli hea tulemuse tähendus tuli eriliselt välja Plangi jutust, kelle sõnul pöörab teine koht kogu hooaja kergelt positiivseks – siiani oli see tema enda silmis veidi negatiivne. «Olen väga rahul, siin pole rohkem midagi üteldagi… Kõik tegid seekord head tööd: mehaanikud, kaardilugeja Marek Sarapuu ja, mis siin salata, mina ise ka,» hindas Plangi.

Hooaeg tervikuna Plangile siiski rahulolu ei pakkunud. Kahe viimase hooaja alguses on ta seadnud endale eesmärgiks N-rühma Eesti meistri tiitli, kuid kummalgi korral pole ta selleni jõudnud.

«Vaatame, kas läheme järgmisel aastal uuesti seda tiitlit jahtima või mitte, aga ilmselt ikka läheme,» mõtiskles Plangi ja lisas, et reaalset alternatiivi kodusarjale pole. «Ainult see, et üldse ei sõida, aga see ilmselt käiku ei lähe.»

Mõistagi pole ka Plangil rahaga priisata. Rallimehe sõnul peab ta ise tegelema vahendite leidmisega ja seepärast püütakse tegutseda võimalikult soodsalt ning laristamist vältides. «Võib-olla ongi mõned asjad selle taha jäänud,» tunnistas ta. Aga Eestist välja minek? «Seda meelt ma pole, et enne välja minekut peaks kindlasti Eestis võitma. Näiteks minul on tänavu olnud nii palju ebaõnne, ent samamoodi jätkudes ei saakski ma kunagi välja minna.»

Lukjanuk liigub edasi

Saaremaal kolmanda kohaga leppinud Lukjanuk kooris aga Eestis tänavu kõige rammusama koore – venelane võitis Eesti meistri tiitli N-rühmas ja absoluutarvestuses. «Saaremaal polnud meil vajadust võita, oluline oli kindlustada absoluutarvestuse meistritiitel. Saime sellega hakkama ja seepärast olen rahul,» rääkis Lukjanuk. «Saaremaa ralli oli väga raske. Viimasel kiiruskatsel tegime pirueti ja kaotasime palju aega, kuid olen rõõmus Siimu üle, et ta võitis N-rühma, ja Timmu üle, et ta võitis terve ralli.»

Eestis puhas töö tehtud, tahab Lukjanuk liikuda edasi ja jätkata võistlemist veidike kõrgemal tasemel. Kus, seda ei osanud ta veel ütelda – kõik sõltub rahalistest võimalustest. Eesti meistrivõistlustel osalemist pidas ta aga väga kasulikuks ja arendavaks kogemuseks ning siinset sarja Baltikumi tugevaimaks.

«Eestis tahan kunagi kindlasti veel võistelda. Praegu taastame vana Opel Astrat, millega sõitsin 2011. aastani. Võib-olla selle autoga tuleme siiagi sõitma, sest ka selles klassis on konkurents väga tihe ja huvitav.»

Saaremaa ralli

1. Timmu Kõrge / Erki Pints (Ford Fiesta R5),

2. Siim Plangi / Marek Sarapuu (Mitsubishi Lancer Evo X) +11,4,

3. Aleksei Lukjanuk / Aleksei Arnautov (Mitsubishi Lancer Evo X) +18,8,

4. Roland Murakas / Kalle Adler (Mitsubishi Lancer Evo X ) +.14,0,

5. Markus Abram / Rein Jõessar (Mitsubsihi Lancer Evo X) +1.36,6,

Tagasi üles