Saada vihje

Jultunud pätid röövisid Muraka ralliauto

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Margus Murakalt varastatud N-rühma Mitsubishi Lancer Evo9
Margus Murakalt varastatud N-rühma Mitsubishi Lancer Evo9 Foto: Karli Saul

Täna pidi üks Eesti staažikamaid tegevrallisõitjaid Margus Murakas kihutama Rapla ümbruse teedel Eesti meistrivõistluste etapi kõrgete kohtade eest. Paraku tõmbasid vargad sellele plaanile rasvase kriipsu peale.
 

Reede hommikul tabas ralliringkondi šokk – juba kella seitsme ja kaheksa vahel varahommikul hakkas kulutulena levima uudis, et Muraka käsutuses olnud N-rühma Mitsubishi Lancer Evo9 on vargad ärandanud.

Pättide saagiks langes ka veoautotreiler, mille peal Muraka masin seisis, ning järelhaagis koos varuosade ja mehaanikute tööriistadega.

Vaid mõni tund pärast tehnika kadumise avastamist Postimehega vestelnud Murakas tunnistas, et on varaste teost šokeeritud. «Ma ei oska sellise asja peale mitte midagi öelda… tõesti ei oska,» lausus alati naljatlev ja optimistlik mees murtud häälel ega soovinud mõtiskleda selle üle, kas kalli tehnika kadumine tähendab tema jaoks rallisõitja karjääri lõppu.

Õhtupoolikul sähvatas rallimehe hinges lootusekiir – Männiku metsas liikunud motomehed teatasid treileri ja järelhaagise leidmisest. Mõistagi tormas Murakas kohe kohale, ent pidi tunnistama – rallimasin ja kärus olnud varuosad on kadunud, muu tehnika alles. «Rehvid, stanged, tööriistad – neid asju polnud,» lausus ta.

Saatuslikul ööl seisis treiler koos ralliautoga Muraka hooldetiimi ühe liikme maja juures Tallinnas Männiku teel. Veel eelmisel õhtul olid mehed auto võistluskorda seadnud ning hommikul pidi mehaanik sellega Raplasse sõitma. Tavaliselt on sama treileri peal veel kaks selle tiimi ralliautot, ent seekord pidid sõidukid liikuma erinevaid teid pidi.

«Treiler pidi hommikul sõitma läbi Saue, võtma peale meie meeskonna Toyota Yarise ning suunduma Raplasse,» rääkis Murakas, kes pidi ise võistluspaika siirduma koos vennapoja Roland Muraka ralliautoga. «Jäime seda veel öösel teipima – panime reklaamid ja asjad peale.

Seepärast jäi Rolandi Honda meie Pärnu maanteel asuvasse garaaži.» Seega oli kibeda juhtumi juures ka õnne – ühe võidusõidumasina asemel võinuks pättide saagiks langeda koguni kolm autot.
Kuna Muraka Mitsubi­shi pidi juba hommikul kell kaheksa jõudma Raplasse ralli tehnilisse kontrolli, ärkas mehaanik poole kuue paiku ning märkas kohe auto kadumist. 

«Politseipatrull, kes kohal käis, rääkis, et nad sõitsid öösel samast kohast mööda ja siis oli auto veel paigas. Järelikult viidi see minema kella kolme ja viie vahel öösel,» arutles Murakas.

Politsei teatas juhtunust kohe ka piiripunktidesse. Seepärast peeti juba päeval vähetõenäoliseks, et tehnika jõuti eile üle piiri toimetada. Näiteks Tallinnast kulunuks sellise veokiga Eesti lõunapiirile jõudmiseks kolm tundi, pealegi oleks spetsiifiline sõiduk silma hakanud. Murakas uskuski, et auto on peidetud kusagile lähedusse. Tal oli õigus, ent kallist võistlusmasinat see teadmine tagasi ei toonud.

Kuid mida üritavad pätid varastatud masinaga ette võtta? Selge on, et Eestis või näiteks Lätis ja Soomes pole sealmailgi tuntud kihutaja autot võimalik müüa, ainus kasusaamise võimalus võib peituda masina osadeks lammutamises ning tükkhaaval maha parseldamises.

Kuid sellegi variandi juures pole varuosade Eestis müümine mõeldav – kusagil Euroopas aga küll.
Varaline kahju on aga suur. «N-rühma masinate hinnad kõiguvad 30 000 ja 60 000 euro vahel, kõik sõltub auto seisukorrast ning turu hetkeseisust,» ei osanud Murakas oma sõiduvahendile selget hinda määrata. Kuid lisaks on ju kadunud ka kallid varuosad ja tööriistad.

Kuigi kiibitsejad ei hoidnud end tagasi kahtlusega, et tegu võib olla kindlustusega seotud mahhinatsiooniga, lükkavad teatud asjaolud selle arvamuse kohe ümber.

«Autodele oli tehtud tavaline liikluskindlustus, varastamise vastu kindlustus puudus,» tunnistas Murakas, kes ise polnud küll ühegi kadunud asja omanik, ent vajaliku tehnika rentnikuna kannab nende eest vastutust. Näiteks kaduma läinud Mitsubishi rallimasin kuulub tegelikult hoopis Mercedeste ja Mitsubishide müügiga tegelevale Silberautole.

Alati võib mõelda ka pahatahtlike konkurentide tellimustööle, ei maksa unustada, et just Murakas oli see, kes pärast Rally Estoniat tõstatas juba mitmendat korda probleemi kiiruskatsetega ebaseaduslikust tutvumisest.

Ta ei nimetanud küll ühtegi nime, kuid oma süüd teadvad konkurendid võisid ihata kättemaksu. Samas tundub küsitav, kas isegi sellise jutu peale hakkaks mõni mitmekordse Eesti meistri ja publiku ühe lemmiku vastu sellist plaani hauduma.

Tagasi üles