Täna 25 aastat tagasi: Senna ja Prost tegid skandaalse tiitliavarii

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Kristjan Jaak Kangur
Copy
Ayrton Senna.
Ayrton Senna. Foto: SCANPIX

Täna möödub 25 aastat päevast, kui brasiillane Ayrton Senna krooniti Jaapanis Suzuka ringrajal teist korda vormel-1 sarja maailmameistriks. Tiitliomanik selgus hooaja eelviimase etapi esimeses kurvis, kui Senna põrkas kokku oma ainsa ohustaja Alain Prostiga ja mõlemad katkestasid.

Noor ja tõusev täht Senna palgati 1988. aastal Prosti kõrvale McLarenisse ning meeskonnakaaslased asusid omavahel armutult võitlema. 1989. aastal selgus maailmameister samuti eelviimasel etapil ja samuti Suzukas – Senna üritas raja viimases šikaanis mööduda, kuid Prost pani «ukse kinni» ja autod põrkasid kokku. Prost katkestas, Senna auto lükkasid aga rajatöötajad uuesti käima ja brasiillane lõpetas võitjana.

Toonane FIA president Jean-Marie Balestre aga tühistas Senna tulemuse, sest brasiillane jätkas pärast kokkupõrget sõitu ilma šikaani läbimata. Maailmameistriks krooniti Prost, ehkki varasematel etappidel oli veel mitu sõitjat pidurdamise järel eksides šikaani «otseks sõitnud», neid aga ei karistatud. Senna teatas seepeale avalikult, et FIA on eesotsas Balestre’iga korrumpeerunud organisatsioon.

Artikli foto
Foto: Sport and General/S&G and Barratts/EMPICS Sport

Kordusetendus aasta pärast

Aasta hiljem oli Prost kolinud Ferrarisse, Senna jätkas aga McLarenis. Suzukas puhkes tüli juba enne starti, kui kvalifikatsioonis parima aja välja sõitnud Senna nõudis, et esimene stardiruut nihutataks raja paremast servast vasakule, kus sõidujoon oli puhtam ja hea stardi võimalus seega parem. Esialgu olidki kohtunikud sellega nõus, ent ööl vastu starti otsustas Balestre siiski, et algne kord jääb püsima. Senna start osutuski Prosti omast kehvemaks ning avakurvi läks Prost liidrina, olles Senna McLarenist peaaegu terve autopikkuse võrra ees.

Selle üle, kas Prost jättis avakurvis Sennale liialt vähe ruumi ja keeras brasiillase autole ette või rammis hoopis Senna meelega prantslase Ferrari tagaratast, vaieldi - sõltuvalt isiklikest eelistustest - pärast sõitu pikalt. Fakt on see, et mõlemad autod paiskusid rajalt välja ja ühes sellega oli Senna teist korda maailmameister. Seekord oli Prosti kord vihaseid lauseid pilduda, muuhulgas nimetas prantslane konkurenti meheks, kellel puuduvad väärtused. «Ayrtonil on üks väike probleem. Ta arvab, et on surematu, kuna usub Jumalasse. Minu arvates on see väga ohtlik,» lausus Prost sõnad, mis paar aastat hiljem osutusid prohvetlikeks.

Senna lausus pärast sõitu, et süsteem on temalt palju röövinud. «Täna ei olnud küsimust, olukord pidi lahenema minu kasuks. Mind ei huvitanud, mis juhtub, käitusin enda huvide nimel,» sõnas brasiillane. Järgnevatel aastatel tunnistas ta ka otsesõnu, et sõitis meelega Prostile otsa, kuid selle eest enam tagantjärgi karistust ei järgnenud.

Mõlemale veel üks tiitel

Senna krooniti maailmameistriks ka järgmisel aastal, kuid 1992. aastal kerkisid esile Williamsid ning tiitli võitis ülivõimsalt Nigel Mansell. Ferrarit avalikult kritiseerinud ja tiimist minema löödud Prost jättis tolle hooaja vahele, kuid naasis 1993. aastaks just Williamsi rooli ja võitis Senna ees kindlalt oma neljanda MM-tiitli, lahkudes seejärel lõplikult vormel-1 sarjast.

Alain Prost. FOTO: Scanpix
Alain Prost. FOTO: Scanpix Foto: SCANPIX

Hooaja viimasel etapil Adelaide’is matsid mehed lõpuks vaenukirve maha. Uueks hooajaks kolis Senna ise Williamsile, kuid hooaja kaks esimest etappi lõppesid brasiillasele katkestamisega. Imolas sõidetud kolmandaks osavõistluseks seadistas Senna autot veel piiripealsemaks, et kaks esimest etappi võitnud Michael Schumacheri tempos püsida. Imola vabatreeningute ajal pöördus Senna muuseas raadioside teel Prosti poole, kes töötas Prantsuse televisioonis kommentaatorina. «Erilised tervitused sulle, meie kallis sõber Alain. Tunneme kõik sinust puudust,» ütles Senna.

Saatuslik Imola

Imola etapi stardis toimunud ränga avarii tõttu läks võidusõiduks alles pärast turvaauto rajalt lahkumist. Ring hiljem kaldus Senna Williams-Renault Tamburello kurvis rajalt välja ja põrkas vastu kaitsebarjääri, helikopteriga haiglasse toimetatud brasiillane tunnistati seal paar tundi hiljem surnuks.

Prost töötas veel kaks hooaega kommentaatorina, kuid lõi siis 1997. aastal Ligier’ võistkonna baasil omanimelise tiimi, mis tegutses vormel-1 sarjas suurema eduta kuni 2002. aastani. Hiljem on prantslane võistelnud oma kodumaal populaarses jäärajasõidus, tegutsenud vormel-1 sarjas kohtunikuna ja alates 2013. aasta oktoobrist veab ta elektrivormelite sarjas osalevat e.dams’i nimelist võistkonda. Sarja debüüthooajal krooniti tiim ka võitjaks, võistkonna õks sõitja on seejuures Prosti poeg Nicolas.

25 aastat tagasi toimunud Suzuka etapp märgib muuseas tänaseni viimast korda, kui poodiumile ei mahtunud ükski eurooplane. Sõidu võitis brasiillane Nelson Piquet kaasmaalase Roberto Moreno ees, kolmanda koha sai kodupubliku rõõmuks jaapanlane Aguri Suzuki.

Tagasi üles