Kümme asja, mida näitas vormel-1 sarja esimene peaproov
Lisatud põhjalik statistika!

Nico Rosberg kihutab Barcelona ringrajal esimesel hooajaeelsel testil. Mercedesed ei püüdnudki olla kõige kiiremad, küll aga näidati selgelt parimat töökindlust.

FOTO: SCANPIX

Vormel-1 sarja esimene nelja päeva pikkune test Barcelona ringrajal sai sel nädalal läbi, teine samasugune algab sealsamas juba teisipäeval. Mainekas mootorispordiväljaanne Autosport reastas kümme olulisemat punkti, mida esimene testisessioon lubab eesootava hooaja kohta arvata.

Mercedes on ikka tipus

Kahte viimast hooaega valitsenud hõbenooled ei olnud Barcelonas nelja päeva jooksul kõige kiiremad, küll aga selgelt kõige vastupidavamad. Lewis Hamilton ja Nico Rosberg läbisid F1 W07 Hybridi roolis ainsagi tehnilise viperuseta 675 ringi ehk üle 3100 kilomeetri. Arvestades, et ühe etapi pikkus on umbes 300 kilomeetrit, sõideti nelja päeva jooksul maha üle kümne etapi ehk pool terve hooaja võistluskilometraažist.

Töökindlus andis tiimile võimaluse katsetada ka uusi osi, näiteks viimasel päeval saadeti auto rajale uue esitiiva ja ninaosaga. Pehme rehviga ei hakatud seejuures parimat ringiaega üldse püüdmagi. «Auto on kiire,» märkis Rosberg tagasihoidlikult ning Hamilton lisas: «Aeglane ta just ei ole.» Mercedese tegutsemine tekitas konkurentidelegi murekortse ja näiteks Fernando Alonso nentis mõrult, et «paistab, nagu oleksid nad veel tugevamad kui varem».

Ferrari on teinud edusamme

Mullu Mercedese kõrval ainsana etappe võita suutnud Ferrari päralt oli enamikul päevadel ajatabeli esikoht ning Sebastian Vettel sõitis nelja päeva peale välja ülekaalukalt parima aja, edestades lähimat konkurenti 0,3 sekundiga. Sellest ei maksa siiski midagi välja lugeda, sest sakslane tegi seda Pirelli uue lilla markeeringuga üli-ülipehme või ultrapehme rehviga – tänavu on kasutusel koguni kolme sorti seguga pehmed rehvid, millele Pirelli ise on andnud nimetusteks «pehme», «superpehme» ehk ülipehme ja «ultrapehme» ehk üli-ülipehme.

Samas on Ferrari uus mudel SF16-H kõigi märkida järgi mulluse auto edukas edasiarendus. Kimi Räikkönen kiitis selle juhitavust ning see näitab, et mullustest alajuhitavuse probleemidest on tõenäoliselt jagu saadud, samuti õnnestus Ferraril muuta tänavune auto saledamaks ja seeläbi aerodünaamilisemaks. Samuti täiendati esivedrustust. Kuid Barcelonas läbiti pea poole vähem ringe kui Mercedes ning ainuüksi sammudest ei pruugi kahe eelmise hooaja valitsejatele kannule jõudmiseks piisata – vaja oleks hüpet.

FOTO: SCANPIX

Mootorite hääl on vägevam

Mure, et V6-jõuallikad ei tee vormel-1 kohta piisavalt ägedat häält, on kerkinud viimaste aastate jooksul isegi natuke naeruväärselt oluliseks teemaks. Kuid publiku rõõmustamise eesmärgil on tänavustel autodel teistsugune väljalasketorustik ja näiteks Mercedes mõõtis oma stendil, et müra on mullusega võrreldes nelja detsibelli võrra kasvanud. Kunagiste V8-mootorite häälest jäädakse nüüd vaid 1,5 dB kaugusele.

Honda raskused jätkuvad

Mullu kummitanud ERSi probleemidest on jagu saadud ja McLaren on avaldanud edusammude üle rahulolu, kuid Jenson Button märkis kohe esimesel testipäeval, et «mootori osas on meil veel arenguruumi». Kolmapäeval süttis auto hüdraulikaõli lekke tõttu korraks koguni mootori alt põlema ning neljapäeval ei saanudki Fernando Alonso ringiaega kirja, sest asendusmootoril avastati jahutusvedeliku leke. Muutusteks pole enam praktiliselt üldse aega jäänud, sest jõuallika põhiosade homologeerimise ehk hooajaks kinnitamise tähtaeg on esmaspäeval.

Positiivse poole pealt on McLarenil ekspertide hinnangul kasutada sarja üks paremaid šassiisid. Honda on oma mootoriprogrammi parandamiseks teinud hulgaliselt organisatsioonilisi ümberkorraldusi ja nimetas äsja vormel-1 projekti juhiks Yasuke Hasegawa, kellel on vormel-1 tiimis kõrgel kohal töötamise kogemus varasemast olemas. Samas nõuab muudatuste elluviimine aega, mida McLarenil ega Hondal praegu üleliia pole.

FOTO: SCANPIX

Uustulnuk Haas võib mõelda punktikohtadest

Vormel-1 sarja tänavune ainus uus tiim jättis testisõitudel professionaalse võistkonna mulje. Ehkki test algas nende jaoks ehmatusega, kui Romain Grosjeani autol rebenes peasirge lõpus küljest esitiib, läbiti lõpuks 281 ringi, mida oli rohkem kui näiteks McLarenil ja Manoril.

Viimastel päevadel jõudis Haas teha isegi võidusõidusimulatsiooni ehk testida boksipeatusi ja reaalseid võidusõiduolukordi, mis on uue võistkonna kohta märkimisväärne. Nii Grosjean kui ka Esteban Gutierrez kiitsid auto käitumist ja prantslane avaldas arvamust, et punktikohad on debüüthooajal täiesti reaalsed.

Renault sörgib tippude sabas

Lotuse meeskonna ülesostmise tehing jäi hilja peale ja seetõttu on tehasetiimiga sarja naasnud Renault ajast maas. Jõuallikat kritiseerisid läbi lillede nii tiimi debütant Jolyon Palmer kui ka sama mootorit kasutava Red Bulli sõitja Daniel Ricciardo. Tippude tasemele ei küündi meeskond vähemalt hooaja esimeses pooles kindlasti, kuid Enstone’is asuva tehnilise baasi töötajatel on kuhjaga kogemusi ning võib eeldada, et aasta teises pooles seis paraneb.

Red Bull ootab ja vaatab

«Mootor on umbes samal tasemel nagu eelmise hooaja lõpus,» teatas Daniel Ricciardo esimese testipäeva järel ja otsekohese austraallase suust kõlas see pigem laitusena. Renault’ poolt toodetud, kuid mulluse piinlikuvõitu vägikaikaveo järel Tag Heueri kirjadega varustatud jõuallikas on jätkuvalt tiimi jaoks suurim küsimärk. Isegi tiimijuht Christian Horner märkis, et Ferrari mootoritele üle läinud sõsartiim Toro Rosso on muutunud tänu sellele mullusega võrreldes ringi kohta 0,8 sekundit kiiremaks.

Kuna aga Renault’l on tehasetiimi omamise tõttu mullusest palju rohkem motivatsiooni ja ressursse mootori arendamiseks, võib eeldada, et sellest tõuseb tulu ka Red Bullile. Mullu vaid kolm korda poodiumikohale jõudnud tiim on taas ette valmistanud hea auto ja Ricciardo sõnul peaks sellest piisama, et hooaja teises pooles eelmise aasta saavutused ületada.

FOTO: SCANPIX

Williams areneb tasa ja targu

Mullu aeglastel ringradadel tugeva alajuhitavusega hädas olnud Williams alustas talvel tööd tavapärasest varem, soovides sel hooajal Mercedesele ja Ferrarile veel valusamalt kannale astuda. Valtteri Bottas ja Felipe Massa hoidsid avatesti järel väljaütlemistes madalat profiili, kuid samas läbis Williams Barcelonas 337 ringi, jäädes sellega tahapoole vaid Mercedesest, Toro Rossost ja Sauberist.

Üli-ülipehmed rehvid toimivad hästi

Nagu eespool öeldud, pakub Pirelli tänavu võistkondadele koguni kolme erinevat pehme seguga rehvi. Üli-ülipehme («ultrasoft») segu on mõeldud peamiselt tänavaradadele nagu Monaco, Singapur või Montreal. Barcelonas on varem võistlustel sõidetud ikka vaid kõva või keskmise seguga rehvidega.

Ferrari ja Red Bull otsustasid aga uut rehvi proovida ning Vetteli võimsalt parim aeg tõestab, et see toimib hästi. «Kui aegu vaadata, siis oli Ferrari ringi peale ülipehmetel («supersoft» - toim) rehvidel sõidetud ajast 0,8 sekundit kiirem, ehkki see tundub natuke ülepaisutatud vahena,» sõnas Pirelli võidusõidudirektor Mario Isola. «Kui me rehvi mullu Abu Dhabis katsetasime, oli vahe väiksem. Tegelikult peaks erinevus jääma 0,5 ja 0,8 sekundi vahele. Enam-vähem sellist tulemust me sihtisimegi.»

Millal raugeb Toro Rosso jõud?

Kahe hooaja vahel Renault’ mootorid 2015. aasta Ferrari omade vastu vahetanud Toro Rosso tiim töötas väidetavalt viimase kahe ja poole kuu jooksul seitse päeva nädalas ja ööpäevaringselt. Algul polnud kindel seegi, kas esimesele testile üldse jõutakse. Barcelonas sõitsid Carlos Sainz Jr ja Max Verstappen ainsagi sponsorlogota musta värvi autol, mille mõned osad pärinesid veel mulluselt mudelilt.

Ferrari mullused mootorid osutusid töökindlateks ja nii läbis Toro Rosso Barcelonas 2080 km, jäädes alla vaid Mercedesele. Isegi Red Bulli tiimiboss Christian Horner tunnistas, et hooaja alguses on Toro Rossod ilmselt tema tiimi autodest kiiremad ja võivad valmistada nii mõnegi üllatuse. Samas on ka üsna kindel, et hooaja jooksul lähevad teised meeskonnad oma arendustööga Toro Rossost mööda.

FOTO: James Moy/James Moy Photography/PA Images

Vormel-1 sarja esimese testi ringiajad nelja päeva kokkuvõttes (aja järel sulgudes parimal ringil kasutatud rehvitüüp*):

  1. Sebastian Vettel (Ferrari) 1.22,810 (US)
  2. Nico Hülkenberg (Force India) +0,300 sek (SS)
  3. Kimi Räikkönen (Ferrari) +0,667 (US)
  4. Daniel Ricciardo (Red Bull) +0,715 (US)
  5. Sergio Perez (Force India) +0,840 (SS)
  6. Daniil Kvjat (Red Bull) +1,483 (US)
  7. Alfonso Celis Jr (Force India) +2,030 (SS)
  8. Nico Rosberg (Mercedes) +2,057 (M)
  9. Marcus Ericsson (Sauber, 2015. aasta auto) +2,427s (S)
  10. Kevin Magnussen (Renault) +2,453 (S)
  11. Max Verstappen (Toro Rosso) +2,583 (M)
  12. Lewis Hamilton (Mercedes) +2,599 (M)
  13. Esteban Gutierrez (Haas) +2,714 (S)
  14. Valtteri Bottas (Williams) +2,838 (S)
  15. Romain Grosjean (Haas) +3,064 (S)
  16. Pascal Wehrlein (Manor) +3,115 (S)
  17. Felipe Nasr (Sauber, 2015. aasta auto) +3,243 (S)
  18. Fernando Alonso (McLaren) +3,272 (S)
  19. Jolyon Palmer (Renault) +3,379 (S)
  20. Carlos Sainz Jr (Toro Rosso) +3,429 (M)
  21. Felipe Massa (Williams) +3,673 (S)
  22. Jenson Button (McLaren) +3,925 (S)
  23. Rio Haryanto (Manor) +5,439 (M)

* rehvisegud: US - ultrasoft e üli-ülipehme, SS - supersoft e ülipehme, S - pehme, M - keskmine

Läbitud kilomeetrid (sõitjate arvestuses):

  1. Lewis Hamilton 1596 km
  2. Nico Rosberg 1545
  3. Kevin Magnussen 1230
  4. Felipe Nasr 1099
  5. Max Verstappen 1075
  6. Carlos Sainz Jr 1004
  7. Valtteri Bottas 996
  8. Daniel Ricciardo 925
  9. Marcus Ericsson 912
  10. Sebastian Vettel 908
  11. Daniil Kvyat 792
  12. Esteban Gutierrez 782
  13. Felipe Massa 760
  14. Kimi Räikkönen 735
  15. Jenson Button 628
  16. Alfonso Celis Jr 620
  17. Rio Haryanto 600
  18. Pascal Wehrlein 583
  19. Fernando Alonso 568
  20. Romain Grosjean 526
  21. Sergio Perez 470
  22. Nico Hülkenberg 460
  23. Jolyon Palmer 369

Läbitud kilomeetrid (tiimide arvestuses):

  1. Mercedes 3141 km
  2. Toro Rosso 2081
  3. Sauber (2015. aasta auto) 2012
  4. Williams 1756
  5. Red Bull 1719
  6. Ferrari 1643
  7. Renault 1596
  8. Force India 1550
  9. Haas 1308
  10. McLaren 1196
  11. Manor 1181

Läbitud kilomeetrid (jõuallika tootjate arvestuses):

  1. Mercedes 7630 km
  2. Ferrari (2015. aasta mootor) 5222
  3. Renault/TAG 3397
  4. Ferrari (2016. aasta mootor) 1643
  5. Honda 1196

Andmed: Autosport.com

Tagasi üles