Sellist hoiatust, nagu nädal tagasi, polnud Caspar Austa, Eesti paremaid maastikurattureid, oma rohkem kui kahe kümnendi pikkuse karjääri jooksul veel kordagi kuulnud. Enne kodulinnas Elvas peetavat talikrossi, mille ta on aastate kestel võitnud ligi kümnel korral, edastasid kohtunikud treeneritele ja sportlastele sõnumi: ärge elektrimootoreid kasutage, seda kontrollitakse.
Eesti rattaspordis algab jaht peidetud mootoritele
Need, kellele hoiatav sõnum oli adresseeritud, enamasti muigasid, mäletab Austa.
Tegelikult on asi naljast kaugel. Veidi rohkem kui kuu aega tagasi jäi cyclocross'i MM-võistlustel rattaraami sisse peidetud elektrimootoriga vahele 19-aastane Belgia naisrattur Femke van der Driessche. Ta väitis pärast, et see ei olnud tema ratas, vaid sõbra oma, kuid mehaanik oli enne starti selle kogemata talle andnud.
Rahvusvaheline Jalgrattaliit (UCI) on pidanud tõdema, et elektrimootorite kasutamine rattaspordis pole enam ulmeteema. Juba kuus aastat tagasi tekitas elavat arutelu Šveitsi profirattur Fabian Cancellara, kes suutis nii Flandria tuuril kui kuulsal Pariisi-Roubaix' võidusõidul suurendada rasketel lõikudel kiirust sedavõrd kõvasti, et vallandusid kahtlused, kas ta kasutas nn mehaanilist dopingut. Videopildil näeb, kuidas Cancellara teeb käiguvahetaja ja pidurilingi juures enne tempo tõstmist sõrmedega seletamatuid liigutusi, mida võib pidada mootori tööle lülitamiseks. UCI ei alustanud Cancellara asjas uurimist, kuid nentis, et rataste tehnilist kontrolli tuleb tõhustada.
Ja seda on UCI ka teinud. Mullusel maanteesõidu MMil kontrollisid kohtunikud üle iga ala kolme parima rattad, ega neile ole lisatud elektrimootorit. Eelmise aasta Tour de France’il võtsid kohtunikud ühe etapi järel juhukontrolli ka Tanel Kangerti ratta. Vahalejäämise korral ootab sportlast vähemalt kuue kuu pikkune diskvalifitseerimine ning minimaalselt 20 000 Šveitisi frangi (18 440 eurot) suurune trahv.