Postimehe otsepilt: Siim Plangi võitis esimest korda Saaremaa ralli

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Postimees Sport
Copy

Sel nädalal pandi kodusele rallihooajale väärikas punkt ja kavas on juba järjekorras 49. Saaremaa ralli. Võitjaks tõusis Siim Plangi, kes edestas 54,7 sekundiga Miko-Ove Niinemäed. Plangi jaoks oli tegemist karjääri esimese Saaremaa ralli võiduga. Kolmas oli Rainer Aus, kes kaotas omakorda Niinemäele 7,4 sekundiga. Neljanda kiiruskatse järel hoidis esikohta Kaspar Koitla, kuid viiendal katsel sõitis ta rajalt välja ja katkestas.

«Olen ülimalt rahul. Tulime siia sõitu nautima ja eesmärk oli selle aasta Eesti parimatel sammus püsida. Kukkus paremini välja ja võitsime,» ütles Plangi Postimehele. «Eks konkurentide ebaõnn mängis ka oma rolli, kuid ise tulime viperusteta lõpuni. Rehvid püsisid terved ja mõistus kaine.»

Laupäevane võistluspäev on allolevast videost järelvaadatav:

Reedene võistluspäev on allolevast videost järelvaadatav:

Mida näeb Postimees.ee vahendusel?

Vaatajateni toome suurema osa kiiruskatsetest: otsepilt põnevamatest kurvidest rajal. Lisaks on taustaks kuulda ralliraadio koos katsete lõpus tehtavate intervjuude ja emotsioonidega. Lisaks toome vaatajateni ka otselülitused hoolduspargist, kus pakume intervjuusid rallimeestega. Mikrofoni haarab hooldusalas Peep Pahv.

Millal ralli algab?

Saaremaa ralli stardirivi avab 2014. aasta Saaremaa ralli võitja Timmu Kõrge.

Saaremaa ralli start antakse traditsiooniliselt Kuressaare keskväljakul, kui reedel, 7. oktoobril  kell 17.30 sõidab esimene võistlusauto stardipoodiumile. Reedel sõidetakse kolm katset, nende hulgas ka Kuressaare linnakatse. Laupäeval, 8. oktoobril sõidetakse rallil seitse kiiruskatset, teiste hulgas ka tänavuse ralli punktikatse SS9 Cramo (9.45 km). Ühtekokku läbitakse kahe päeva jooksul 120.30 katsekilomeetrit.

Ralli ajakava

Reedesed kiiruskatsed:

1. kiiruskatse: algab kell 18.25, katse pikkus 9.54 km

2. kiiruskatse: kell 18.53, pikkus 9.79 km

3. kiiruskatse: kell 20.04, pikkus 2.10 km

Laupäevased kiiruskatsed:

4. kiiruskatse: kell 8.58, pikkus 12.49

5. kiiruskatse: kell 9.46, pikkus 13.63 km

6. kiiruskatse: kell 12.26, pikkus 23.00 km

7. kiiruskatse: kell 13.32, pikkus 7.60 km

8. kiiruskatse: kell 15.55, pikkus 23.00 km

9. kiiruskatse: kell 17.03, pikkus 9.45 km

10. kiiruskatse: kell 17.31, pikkus 9.79 km

Keda on starti oodata?

Saaremaa ralli stardirivi avab 2014.aasta Saaremaa ralli võitja Timmu Kõrge, kellele seekord kaarti lugemas Kaido Kaubi. Meeste võistlusmasinaks MM Motorsport poolt ettevalmistatud Ford FiestaR5. Numbri all 2 saavad lähte Kaspar Koitla – Andres Ots, kes Saaremaa ralliks on oma tavapärase Mitsubishi Lancer Evo IX vahetanud Škoda Fabia R5 masina vastu.

Timmu Kõrge.
Timmu Kõrge. Foto: Timo Anis

«Suur soov on olnud juba mitmeid aastaid proovida tõelist ralliautot. Siiani olen sõitnud nö tänavasõiduautost ümberehitatud autodega. Tänu headele toetajatele tekkis võimalus istuda tehases ehitatud Škoda Fabia R5 rooli. Masin jõuab meieni endise rallisõitja Toni Gardemeisteri kaudu, kelle meeskond TGS Worldwide masinaid võistlusteks rendib ning ka hooldusteenust pakub,» sõnas 2012.aastal Saaremaa ralli teisena lõpetanud Koitla enne eesootavat uut kogemust.

Kahe R5 masina võistluspaari järel saavad rajale tänavused Eesti meistrivõistluste absoluutarvestuse ja klassi N4 meistrid Egon Kaur – Silver Simm (Mitsubishi Lancer EVO IX).

«Lähme jätkame Saaremaal oma sõitu, mis tähendab seda, et kuigi rajal on palju kiireid konkurente ja autosid, siis kindlasti ei plaani me nende elu lihtsaks teha,» võttis möödunud aastase Saaremaa ralli võitja Egon Kaur eesootava kokku.

Numbri all 4 saab Saaremaal rajale N-rühma sõitja ja 2007.aasta Saaremaa ralli võitja Rainer Aus (Mitsubishi Lancer Evo IX), kellele kaarti lugemas Simo Koskinen. Kohe nende järel teevad tänavuse koduste meistrivõistluste esimese stardi 2015.aasta Eesti meistrivõistluste absoluutarvestuse ja klassi N4 meistrid Siim Plangi – Marek Sarapuu (Mitsubishi Lancer Evo X).

Miko Niinemäe.
Miko Niinemäe. Foto: Timo Anis

Absoluutarvestuses toovad sarnaselt Koitla – Otsale rajale Škoda Fabia R5 masina tänavused Eesti meistrivõistluste kaheveoliste kuni 1,6 liitrise mootoriga autode EMV3 klassi meistrid Miko Niinemäe – Martin Valter. Meeste jaoks on tegemist elu esimese ralliga neljaveolisel masinal.

«R5 masinaga start tehti võimalikuks minu teadmata ning avaldati mulle alles päev peale Tartu rallit. Siinkohal pean tänama kõiki toetajaid, kes on sel aastal oma panuse meie projekti andnud. Saime sel teisipäeval testida 50 km jagu ning enne rallit saame veel 50 km proovida. Minu ootused on hetkel teha oma asja nagu meile Martiniga meeldib öelda. Suuri eesmärke me ei sea, vaid proovime mõista auto olemust ning nautida, siis tuleb ka hea tulemus,» sõnas värske EMV3 klassi meister Niinemäe enne eesootavad 4WD masina debüüti.

Kaheveoliste kuni 1,6 liitrise mootoriga autode EMV3 arvestuses on Saaremaal startimas 17 võistluspaari. Klassi tänavust meistrit Miko Niinemäed on asendamas tema isa Mihkel Niinemäe, kes viimati startis Eesti meistrivõistlustel 2007.aasta Saaremaa rallil. Niinemäe seeniori võistlusmasinaks on Peugeot 208 R2 ning kaarti loeb talle Janno Siitan. Hooaja viimasel etapil on stardis ka tänavused DMACK Trophy karikasarja võitjad Gustav Kruuda – Ken Järveoja (Ford Fiesta R2). Meistrivõistluste esimest starti on tegemas Rainer Rohtmets (Citroen C2 R2 Max), kellele kaarti lugemas Alo Ivask.

Kuni kaheliitrise mootoriga kaheveoliste klassis EMV4 on Saaremaa ralliks registreerunud 26 võistluspaari, kelle hulgas ka tänavused meistrid Kristo Subi – Raido Subi (Honda Civic Type-R).

Kui klassi kuldmedalid on jagatud, siis klassi teiste medalikohtade saatus on veel lahtine ning nende nimel tuleb Saaremaa teedel kindlasti kõva heitlus.

Rahvusliku E-rühma klassis EMV5 (E9), kus sõidetakse 1,6 liitrise mootoriga kaheveoliste masinatega on veel tänavune meister selgumata ning meistritiitli võimalus on veel koguni kolmel võistluspaaril. Oma esikohta lähevad kaitsma klassi liidrid Gert-Kaup Kähr – Jan Pantalon (Honda Civic), kuid lihtne ei saa see neil olema, sest hooaja viimasele etapile on neile konkurentsi pakkuma tulnud 22 võistluspaari.

Rahvusliku rühma EMV 6 (E11) klassis, kus sõidetakse üle kaheliitrise mootoritega autodega on meistrivõistluste seitsmendale etapile klassi liidritena startimas Marko Ringenberg – Allar Heina (BMW M3). Klassi meistritiitel pole veel jagatud ning kindlasti üritavad hetkel teisel kohal olevad Madis Vanaselja – Jaanus Hõbemägi (BMW M3) veel ka oma võimalusi maksimaalselt ära kasutada. Nagu juba viimastel aastatel traditsiooniks saanud on Saaremaal kindlasti oma BMW M3ga kohal ka Ago Ahu – Kalle Ahu ja nii ka tänavu. Kokku on EMV6 klassis starti tulemas 24 võistluspaari.

Neljaveoliste rahvusliku klassi EMV7 (E12) autode arvestuses on veel meistritiitlile heitlema jäänud kolm võistluspaari – Aiko Aigro – Kermo Kärtmann (Mitsubishi Lancer Evo VI), Priit Koik – Uku Heldna (Mitsubishi Lancer Evo VII) ja Ranno Bundsen – Robert Loštšenikov (Mitsubishi Lancer Evo VIII). Kõik nad on kohal ka Saaremaal ning lisaks neile on 4WD rahvuslikus klassis startimas 16 võistluspaari.

Veoautode klassis EMV8 (E13) on lisaks tänavustele meistritele Taavi Niinemetsale – Esko Allikale (GAZ 51A) starti tulemas kümme võistluspaari. Kui klassi kuldmedalid on jagatud, siis klassi teistele medalitele on veel konkurentsis väga palju võistluspaare.

Turvalisusjuhised Saaremaa Ralli külastajale

Sel nädalavahetusel külastab Saaremaad tuhandeid rallisõpru, kelle turvalisuse tagamiseks teeb võistlustel tööd 270 G4Si turvatöötajat.

Saaremaa ralli turvajuhi Kristjan Saariku sõnul on kogu turvameeskond komplekteeritud. Lisaks ralliraja julgestamisele ja avaliku korra tagamisele reguleerivad G4S töötajad liiklust ja parkimist ning olid abiks ralliraja ülesehitusel.

«Palume rallifännidel suhtuda tõsiselt julgestajate juhistesse, sest need on otseselt seotud publiku ohutusega. Samuti loodan, et spordisõbrad teevad turvateenistusega koostööd ning annavad meile teada tähelepanu ja sekkumist vajavatest olukordadest,» lisas Saarik.

Seitsmendat aastat Saaremaa ralli turvapartneriks olev G4S tuletab autospordisõpradele siinkohal meelde olulisemad käitumisjuhised, et ralli kõigile turvaliselt mööduks:

·         Adrenaliinirohke võistluse ohutusnõuded on kõrged: rajale liiga lähedal ning turvameeskonna juhiseid eirava publiku tõttu võidakse katsed ära jätta.

·         Avalikus kohas alkoholi tarvitamine on keelatud ja võistlustele ei lubata inimesi, kes on silmanähtavalt alkoholijoobes või käituvad agressiivselt teiste rallifännide suhtes.

·         Väikeste lastega külalistele tuletame meelde, et pisematel hoitaks silm peal. Lapse käele soovitame kirjutada lapsevanema mobiilinumbri – nii leiavad turvatöötajad ta vanemad kiiremini üles, kui laps peaks ära eksima.

·         Ralli toob kaasa palju liikluskorralduse muudatusi, seetõttu jälgige liikluskorraldusmärke. Ajutised liiklusmärgid, keelualad ja rajapiirded on rallil selleks, et tagada pealtvaatajate ohutus. Keeluala märgistavate siltide ümbertõstmine võib halbade asjaolude kokkulangemisel tähendada kellegi elu.

·         Linnast väljas toimuvatel katsetel palume parkida autod ühte teeserva, et päästeautodele oleks tagatud vaba ligipääs.

·         Autosse ei tasu jätta väärtuslikke asju, samuti palume raja äärde mitte kaasa võtta liigseid, liikumist segavaid asju. Piirduge vaid rahakoti, telefoni ja soovi korral fotoaparaadiga.

Tagasi üles