Minu arvates on tegemist sedavõrd erinevate autoritega, et Gräzini toodud skaalal kuuluvad nad kumbki eri otsa. Valdur Mikita kirjutab oma triloogia kolmandas raamatus «Lindvistika ehk metsa see lingvistika» nõnda: «Olen veendunud, et liigne ebakindlus, pessimism ja kiuslik vaim on hakanud selgelt piirama Eesti arengut. Mida rohkem inimest, riiki või rahvast laita, seda rohkem tuleb neid ka kiita, muidu kõigest sellest head nahka ei saa. Meil oleks tarvis üles leida oma potentsiaal ja tugevused, mis suudaks meid taas koondada rahvana. Kultuur hakkab minu meelest alla käima hetkest, mil etnos ei inspireeri enam inimest.» (lk 230–231)
Oma raamatutes on Mikita järjekindlalt leidnud ja tutvustanud Eesti tugevusi. Andrus Kivirähk on teinud vastupidi. Mida kirjanik ka ise ei taotle, lai lugejaskond tõlgendab tema tekste pahatihti meie rahvust alavääristavana. Need lood ladestuvad lugejate alateadvusesse kui järjekordne kinnitus, et oleme väikesed, nurjatud, kadedad ja haletsusväärsed olevused. Terve riik on vargaid-rehepappe täis. Mis pikas perspektiivis sisendab eestlasesse, et me pole väärt ka iseseisvust. Mind on alati kurvastanud inimeste innukas kaasaminek ja -noogutamine selliste ennasthävitavate mõttekäikudega. Sest kui küsida eestlaselt, kas tema sõbrad ja lähim tutvusringkond on sellised väiklased kadekopsud, pole vist suurt kedagi, kes nõustuks. Sest me laseme endale ligi inimesi ja kuulume ikkagi sõpruskondadesse, kellega meil on hea, keda me usaldame, keda abistame ja kellelt saame ise abi. Aga kust me siis tunneme neid, keda kirjeldab meile Kivirähk? Ja kuidas neid ikkagi nii palju saab olla, et inimesed tõsimeeli usuvad, et eestlase parim söök on teine eestlane? Kiviräha tegelased ei kirjelda mitte eestlast, vaid mistahes rahvusest inimest, sest kõigi rahvaste seas on häid ja halbu. Siit ka Mikita ja Kiviräha põhimõtteline erinevus: esimene tõepoolest (Gräzini sõnastust kasutades) «mõistab meid rahvana», tuues esile meie eripära (puudused on looritatud sooja huumoriga), kuna teine naeruvääristab lihtsalt inimlikke nõrkusi ja rumalust, mis pole mingil moel omased üksnes ühele rahvale, praegusel juhul eestlastele. Mikita üritab tõsta meie enesekindlust, näidata meie kujunemisloo vähem teatud või kujutletavaid võimalikke huvitavaid ja erakordseid tahke, Kivirähk irvitab inimese kui sellise kentsakate ja väiklaste iseloomuomaduste üle, asetades vastutuse eestlastele.