Saada vihje

Kumb tuleb spordis enne - rahasüst või tulemused?

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Kaarel Nurmsalu kiivri peal olev küsimärk ei ole eksitus. Kahevõistlejal lihtsalt puudub peasponsor, kelle logo             küsimärgi koha võiks täita.
Kaarel Nurmsalu kiivri peal olev küsimärk ei ole eksitus. Kahevõistlejal lihtsalt puudub peasponsor, kelle logo küsimärgi koha võiks täita. Foto: Priit Simson

Laupäev. Paks udu, minimaalne nähtavus, kerged plusskraadid ja norralaste meri. Kahevõistleja Kaarel Nurmsalu hüppab Holmenkolleni MMil normaalmäest alla ja esimene asi, mida teravam silm püüab, on tema valgel kiivril ilutsev rasvane küsimärk.



Seesama küsimärk on ka enamiku võistlust jälgivate eestlaste mõtteis. Kas tõesti pole juunioride MMil kolm pronksmedalit võitnud Nurmsalul peasponsorit? Kuidas on see pärast kolme medalit võimalik?

«Jah, suursponsorit meil tõesti veel pole,» nentis Kaarel Nurmsalu isa Toomas. Mootoriõlide ja määrdeainete müüja Texacoga oli noorel kahevõistlejal leping juunioride MMi lõpuni. Medalid medaliteks, suursponsor ei näinud siiski võimalust lepingut jätkata – raha lihtsalt pole.

Kevadel tõehetk

Kuigi seni on Nurmsalu toetamisest huvitatud ettevõtteid olnud, pole ükski neist võimeline suursponsori rolli kandma. Vähemalt mitte seni.

«Kas meil on suursponsorist ilmajäämise tõttu midagi tegemata jäänud? Ei, kindlasti mitte. Oleme saanud MMiks valmistuda täpselt nii, nagu oleme soovinud. Rahapuudust meil pole,» selgitas Toomas Nurmsalu.
Mis saab järgmisel hooajal, seda kahevõistlejad siiski ei tea. Praegu on kogu koondis pea­sponsorita. Mullu polnud lihtsalt piisavalt häid tulemusi, tänavu pole aga ükski sponsor nii suurt huvi avaldanud, et pea­sponsori koht välja teenida. Pealegi sõlmitakse pikaajalisemad lepingud hooaja lõpus. Ehk siis kevadel.

Seni on Nurmsalu tegutsenud valdavalt isiklike sponsorite abil. Ent isegi kui ta saaks poole hooaja pealt isikliku sponsori, ei saaks õnnelik toetaja oma logo Nurmsalu kiivrit kaunistama. Eesti Suusaliidu kontseptsiooni kohaselt kuulub see koht kogu kahevõistluskoondise suursponsorile. «Kui Kaarel leiaks vaid isikliku sponsori, siis tuleks tema logole leida mõni teine koht. Kas või näiteks võistluskombinesoonil. Mütsi ja kiivri koht on juba aegade algusest saadik kuulunud peasponsorile,» kinnitas suusaliidu peasekretär Jüri Järv.

Kevad on kogu koondise jaoks tõehetk. Või õigemini – see on kogu suusaliidu tõehetk. Varemalt on eelarvet täidetud eelkõige kahekordse olümpiavõitja Andrus Veerpalu ning olümpiapronks Jaak Mae saavutuste najal. Järgmisel hooajal pole aga enam Veerpalu, tõenäoliselt on seks ajaks lõpetanud ka Mae ning mine tea, ehk isegi koondise peatreener Mati Alaver.

Just tema on Eesti Suusaliidu sponsorlussüsteemi üles ehitanud. Oma oskusliku tööga on ta suusaliidule kokku ajanud enim sponsoreid. Esiteks on ta hea müügimees, teiseks on tema isik tuntud ja usaldusväärne ning kolmandaks on tal sponsoritega juba aastakümnetepikkune koostöö olnud. Sponsorid usaldavad teda.

Kas pärast nende kolme mehe loobumist kukub kogu süsteem kolinal kokku? Kas suusatajad jäävad pärast seda omapäi? «Seda ohtu pole,» kinnitas Järv. «Raskemaks võib meil kindlasti minna. Samas usun, et suurem osa sponsoritest jääb meile alles. Võimalik, et tuleb vaid toetuse mahud üle vaadata.»

Mõnevõrra kergendab olukorda ka see, et peasponsoritega on suusaliidul sõlmitud lepingud kogu olümpiatsükliks. Ehk siis kuni Sotši olümpiani. «Enamiku toetajatega on lepingud sõlmitud siiski üheks aastaks. Seega – raskemaks kui varem läheb meil kindlasti,» nentis murdmaadirektor Raul Olle.

Jõuvahekorrad ei muutu

Alla ei kavatse alaliit aga anda. Alaver on toonud välja taas kord huvitava müügiartikli – kui mullu teenis MK-sarjas punkte kümme suusatajat, siis tänavu on see arv nelja võrra kasvanud. Peale selle on ka kahevõistlejad tänu Kaarel Nurmsalu esinemistele paremasse valgusesse tõusnud.

Järve sõnul jõuvahekorrad aga ei muutu. Kogu organisatsioon senisest enam kahevõistlejate sponsorite otsimisele ei pühendu. «Kahevõistlejatele sponsoreid otsivate inimeste elu muutub kindlasti kergemaks. Õnneks näitab ka majandus paranemismärke. Usun, et muretsemiseks meil põhjust pole,» kinnitas Järv. Loomulikult pole olukord ka nii roosiline, et suusaliidu telefonid pidevalt punased oleksid. Sponsorite poole tuleb isiklikult pöörduda. Siis toob see ka tulu.

«Tegutseda on vaja! Murdmaasuusatamise sponsorite otsimisega tegelevad Raul Olle, Mati Alaver, Kalmer Tramm, sportlased ja ka mina. Vaatame, kes võiksid olla potentsiaalsed toetajad, ning pöördume nende poole,» sõnas Järv.

Tagasi üles