WRC vs B-rühm – 30 aastat arengut jätab jälje

Uute WRC-autode katse kiirusrekord kuulub praegu Ott Tänakule.

FOTO: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Selle hooaja eel kahises rallimaailm ootusärevusest: 2017. aasta tuttuued võistlusmasinad pidid viima ala tagasi 80ndatesse. Kiiremad autod, kurjakuulutavamad aerodünaamikadetailid – vau, täpselt nagu B-rühma aegadel?! Ei!

«B-rühma ajastu … Issand, see on ju juba rohkem kui 30 aastat tagasi!» lähevad Eesti Autospordi Liidu presidendil Ari Vatanenil üllatusest silmad suureks, kui ta meenutab aegu, mil tema veel ralliradadel kihutas. Hirmkiireid B-grupi võistlusmasinaid nägi MM-sarjas aastatel 1983–1986. «Hirmu ei tohi ralliautos kunagi tunda. Heas autos oled sa kui omaette mullis. Ma nautisin seda ajastut väga ja inimesed meenutavad B-gruppi praegugi hea sõnaga. See tõestab, et ralli peabki püüdlema vaatemängulisuse poole.»

Keskmine kiirus on kasvanud

Kui Vatanen 1985. aastal Rootsi ralli võitis, oli kõige väledamal katsel ta keskmine kiirus 125,49 km/h. Tänavustel masinatel näitas Rootsis kiireimat minekut Ott Tänak – 137,79 km/h. Praegused WRC autod pole mitte jõudnud kolme kümnendi tagusesse aega, vaid astunud sammu edasigi. Kui tippkiirustes jäävad ilmselt praegugi peale B-rühma masinad – kuulduste kohaselt kihutati kohati kuni 220 km/h –, siis uued WRCd käituvad kurvides eelkäijatest palju stabiilsemalt ja seetõttu on nendega võimalik saavutada suuremaid keskmisi kiirusi. Võrdlemine on võimatu.

«Tõsi, me üritame masinast taas palju rohkem võimsust välja saada, aga see ei ole sama asi kui B-rühma juurde tagasiminek. Auto kui sellise ülesehitus on täiesti erinev: meil on palju parem vedrustus, parem pidamine… Võrreldes möödunud aastaga oleme tõesti astunud suure sammu, aga B-rühmaga pole siin midagi võrrelda,» ei jäta Hyundai tiimipealik Michel Nandan oma sõnade kahetimõistmiseks ruumi. «Me oleme praegu ka väga palju turvalisemad.»

Just turvalisus on põhjus, miks B-rühma ajastu nõnda lühikeseks jäi. Audi Quatro, Lancia Delta, Peugeot 205 ja Ford RS200 masinad pakkusid küll publikule ägedat vaatemängu, ent olid ka väga ohtlikud, seda nii pealtvaatajate kui sõitjate jaoks. 1985 hukkus Korsika rallil Attilio Bettega. Avarii Argentinas nõudis peaaegu Vataneni elu. 1986 kaotas Portugali rallil oma Fordi üle juhitavuse kohalik meister Joaquim Santos, tappis publikusse sõites kolm ja vigastas 31 pealtvaatajat. Samal aastal Korsikal hukkusid leekides Henri Toivonen ja tema kaardilugeja ning selle õnnetusega saigi B-rühma ajastu otsa.

Vatanen eelistab uut WRCd

Viimased 30 aastat on Rahvusvaheline Autoliit (FIA) astunud sammu sammu järel, et võistlusautosid turvalisemaks muuta. Nandanil on näide varnast võtta, kui kaugele sellega jõutud on: «Vaatame või Kris Meeke’i õnnetust Argentinas.» Citroëni esisõitja kihutas suurel kiirusel rajalt välja ja auto käis 14 (!) korda üle katuse. «Ja meestel polnud midagi viga – nad olid vaid šokis. Avarii oli hirmus, aga auto näitas, kui tugevalt see on ehitatud.»

«(30 aastat tagasi) oleks võinud see auto kohe põlema minna. Michelil on absoluutselt õigus. Turvalisus on alati põhiline – nii sõitjate kui pealtvaatajate oma. Inimelu väärtust mõistame me alles siis, kui midagi halba juhtub,» nendib Vatanen. Seetõttu ei kahtleks ta hetkegi, kui peaks valima oma kunagise võistlusmasina või 2017. aasta WRC vahel: «Ebaaus on võrrelda toonaseid metsikuid masinaid praeguste tasakaalukate autodega. Ajaga tuleb kaasas käia. Vaatemängulisus on oluline, aga seda saab teha ka turvaliselt.»

Infokast

B-rühm    (1985)        WRC (2017)

Audi Quatro S1 E2    Ford Fiesta WRC

Hobujõude:    550            380

0-100km/h    3,1 sek            3,7 sek*

Mootor:    5-silindriline 2,1l turbo    4-silindriline 1,6l turbo

Max pöördeid    8000            6000

Tühikaal    1090 kg            1190 kg

Teljevahe    2224 mm        2493 mm

*Yaris WRC, Fiesta info puudub

B-rühma üks ikoonilisemaid masinaid: Audi Quatro S1 E2

FOTO: Imago Sport/Scanpix

Tagasi üles