Saada vihje

Esmakordselt seiklema?

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Rajaplaneerimine Tartu Raekoja platsil
Rajaplaneerimine Tartu Raekoja platsil Foto: Martti Mikk

Kui soovid vaheldust ratta- ja jooksuvõistlustele sest need on liiga üksluiseks muutunud, siis seiklussport on suurepärane ja tõeliselt mitmekülgne liikumisviis. Kui varem ühelgi seiklusspordi üritusel osalenud pole, siis esmapilgul võib üritus tunduda natuke keeruline ja segadusse ajav ning tekivad küsimused: kas ma kaardilugemisega hakkama saan, mis juhtub kui ma ära eksin, kas ma suudan nii pikka aega liikumises olla?

Üks võimalikke alustamise kohti on seiklusspordiüritus Xdream, mis toimub suvel neli korda ja on võistkondlik seiklusvõistlus - siin ei loe, mis on sinu maratoni isiklik rekord. Targa ja oskusliku tegutsemise korral on võimalik ka aeglaselt kulgedes endast hulga kiiremaid edestada - see teebki seikluse niivõrd nauditavaks.

Elamus, ilus Eestimaa ning mõnus veedetud päev vabas õhus on kindlasti seiklusspordi ürituste trump kõikide teiste liikumisürituste eest. Ja mis saab olla veel mõnusam, kui saad selle päeva jooksul liikuda erinevate liikumisviisidega ning just enda ja võistkonna võimete kohaselt.

Alljärgnevalt tutvustab pisut lähemalt Xdreamil osaleva naiskonna “Sääred” liige Marge Taivere, kuidas sujus nende algus ja mida nad soovitavad alustajatele

Alustasime viis suve tagasi täiesti algusest, st. keegi meist polnud varem isegi orienteerumiskaarti lugenud. Esimesed seiklused olid täis mõnusaid vigu ja ma ei räägi siinkohal väikestest vigadest, vaid varustuse valiku või hoopis enda kaardilt väljajooksmise eksimustest. Esimesel aastal olime tublilt B-raja (harrastajate raskusaste) viimastel kohtadel. 2014 tegime nelja etapi peale kokku ühe punktivea. 2015 läbisime juba A-rada (vajab väga head sportlikku ettevalmistust), rõhk sõnal läbisime.

Start Rummu karjääris
Start Rummu karjääris Foto: Xdream

Miks me seda teha otsustasime ja jätkuvalt teeme?

Jooksumaratonid on nii igavad - tead alati, kui palju veel minna on ja rada on ette tehtud, madistad teiste sabas. Kolm tundi kuhugi teise Eesti otsa sõita ja kaks tundi joosta või ratast sõita tundub ebaratsionaalne. Kui minna, siis juba terveks päevaks. Pikalt heas seltskonnas mõnusa tempoga alasid vahetades möödub päev looduses ülikiiresti. Ja kogu aeg on põnev ja sportlik pinge õhus.

Eestimaa on nii ilus! Kui vahepeal nina kaardilt tõsta ja kaks hetke ringi vaadata, võid end loodusest täielikult lummata lasta. Päikesetõus karjääriplatool, uudsed linnavaated, udune mets, noolsirged sihid, rulluvad värvilised voored. Tihedast võsast metsarajale jõudes tundub ka see maailma parim rada olevat. Mõtled küll aprillis, et see suvi käid igal pool ja avastad uusi paiku, aga no reaalsuses ei jõua keegi seda ju organiseerida!

Seiklusspordi ürituse Xdream teeb näiteks ka planeerimise lihtsaks, kuupäevad ja asukohad juba sügisel paigas ja nii teangi, mis ja kus ma järgmine suvi tegutsen. Neli korda suve jooksul kanuutada on ka väga mõnus - varustuse eest hoolitseb korraldaja.

Võistkond

Kõige parem on alustada siis, kui sind kutsutakse kedagi asendama - eeldatavasti teavad kaks liiget, mida nad teevad. Ma võtaks seda ka suure komplimendina, ju nad arvavad, et sa sobid siia.

Selline ühe-korra-osalemine on meie tänase tiimi kokku pannud. Viie aasta jooksul on “Säärte” nime alt läbi käinud kümmekond naist. Viimased kolm aastat on stabiilsemad olnud.

Kanuuga Paldiskis
Kanuuga Paldiskis Foto: Tõnu Hendrikson

Füüsiline tase võiks sarnane olla. See, kui sa Tartu Maratoni pool tundi kiiremini läbid, ei tee sind Xdreamis tugevaimaks lüliks. Tegemist on multispordiga ja sa võidki ühel alal palju nõrgem olla. Me oleme rattas kõik nõrgad, joosta jõuame umbes poole maast ja kanuud võtame kui strateegiaülesannet. Kõige tugevam läbib joostes kanuupunktid, saab rohkem koormust ja teised taastuvad ja söövad kananagitsaid.

Eesmärk paneb paika ka tempo

Meie oleme kaardilugemist läbi seikluse õppinud ning seepärast on mitmeid kaardilugemise pause ja arutelusid. Ei tahaks kordagi kaarti vaatamata kaheksa tundi kellegi kannul punnitada - tahad ikka teada, kus oled ja kuhu liigud!

Varustus

Ratas, kiiver ja tossud peavad endal olemas olema, kõik ülejäänud on asendatav. Meie alustasime kohati veel vähemaga - siiani laenab üks meie meeskonnaliige ratast. Kasutan oma väga vana maastikuratast, ei raatsi uut osta. Vaatamata erinevatele maastikutingimustele pole meil suuremaid ega ka väiksemaid intsidente olnud, vaid keti on paar korda maha raputanud.

Kompass on muidugi hea abimees, kuid on olnud etappe, kus me seda kordagi välja ei võta.

Mingil hetkel soetasime seljakotid. Kuigi etapil on mitmeid joogipunkte, ei jaksa naljalt neli tundi ilma vee ja batoonita rassida. Esialgu sai hakkama pudelihoidjaga ning ohtrate ratta külge kinnitatud jookidega. Lisaks söökidele - jookidele on kaasas ka mõni plaaster, kuiv särk, telefon, pastakas, kilekott.

Oleme mitu aastat vaikselt omale ühtset riietust soetanud - pikkade käistega särk, lühikeste käistega särk, neoonvest. Esimesele etapile ronisin lühikeste pükstega, “Sääred” ju! Enam seda viga ei tee. Võsa ja nõgesed ilustasid jalgu veel suve lõpuski.

Kui ala ikka väga meeldib siis oleks mõistlik osta omale SI-pulk (see vidin su käe otsas, millega sa piikse kogud) ja rattale kaardialus. Muidugi saad neid mõlemaid korraldajatelt laenata. Meil on meeskonna peale üks kaardialus ja hetkel täiesti piisab.

Öisel etapil oleks muidugi super hea, kui kõigil võistkonna liikmetel on korralik pealamp ja rattalamp ja taskulamp. Aga reaalsus on see, et üheks ürituseks aastas ei ole kõige mõistlikum sadasid eurosid kulutada. Meie alustasime ühe korraliku lambi laenamisega, teistel olid tavalised xdreamikeeli “kaardilugemislambid”. Aasta-aastalt on ka see lambipark meil täienenud. Lisaks on rattal tagumine vilkuv tuli pimedas kohustuslik.

Hea teada:

Vabalt võib osasid punkte vahele jätta. Raskes soos või tihnikusse müttamise asemel võid jõudu ning optimismi säästa. Tegemist on seiklusspordiga, mitte orienteerumisega ja seega väga tehniliseks pole selles valdkonnas mindud.

Tagasi üles