Toyotalt röövis võidu jabur eksitus, konkurendilt poodiumikoha aga pettusekatse

Kristjan Jaak Kangur
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toyota meeskonna TS050 Hybrid N pidi Le Mansi võidukihutamise katkestama totrate asjaolude kokkulangemise tõttu.
Toyota meeskonna TS050 Hybrid N pidi Le Mansi võidukihutamise katkestama totrate asjaolude kokkulangemise tõttu. Foto: DAMIEN MEYER/AFP/Scanpix

Nädalavahetusel peetud Le Mansi ööpäevasõidul esikohta hoidnud Toyota katkestamise põhjus osutus ütlemata jaburaks – süüdi oli konkurent, kes tahtis liidritele kõigest edu soovida!

Toyota nr 7 kihutas võidusõidu keskpaigas ööpimeduses kindlalt esikohal, kui auto mootorist kadus ootamatult jõud ning roolis olnud Kamui Kobayashil ei õnnestunudki autot tagasi boksi tuua. Kobayashi, Mike Conway ja Stephane Sarrazin pidid sestap kauaoodatud võidust taas suu puhtaks pühkima.

Nüüd on selgunud, et Toyota katkestas siduriprobleemi tõttu. Sidur oli üle kuumenenud turvaauto perioodi ajal, mil Conway asemel rooli isunud Kobayashi ootas boksitee väljasõidu juures luba rajale naasta. Enda arvate sai jaapanlane hoolimata fooris põlenud punasest tulest talle vehkinud rajakohtunikult loa rajale sõita ja auto läkski liikvele.

Tiimiliikmed märkasid siiski kohe eksitust ja käsutasid auto raadio teel uuesti seisma. Teist korda oli Kobayashi aga seetõttu sunnitud kohalt võtma sidurit ja sisepõlemismootorit kasutades. Tavaliselt elektrimootori jõul startiva auto sidur polnud selleks ette nähtud ja andis seetõttu peagi otsad, nagu selgitas väljaandele Autosport Toyota tehnikadirektor Pascal Vasselon.

Mitte kohtunik, vaid konkurent

Hiljem selgus, et Kobayashile «lubava märguande» andnud salapärane «kohtunik» oli hoopis LMP2-klassis Algarve Pro Racingu tiimis sõitnud prantslane Vincent Capillaire. Tema võistkonna boks oli boksitee lõpus ehk täpselt seal, kus Kobayashi rajalepääsu ootas, ning pahaaimamatu Capillaire otsustas püstist pöialt näidates sõidu liidrile edu soovida. Paraku pidas Kobayashi rajatöötajatega sarnases vormis meest ööhämaruses kohtunikuks ja võttis enda arvates lubava märguande saanuna kohalt...

«Tegu oli spontaanse žestiga, millel oli õnnetu tagajärg. Vabandan selle pärast,» teatas Capillaire pärast võistlust Facebooki tehtud postituses. Kohtunikud määrasid talle siiski 1000 euro suuruse rahatrahvi, Vasselon avaldas aga väljaandele L’Equipe lootust, et Capillaire pöördub vabandusega ka otse Toyota poole – jäi ju jaapanlastel taas saamata võit, mida jahitakse juba mitmendat aastat.

Kamui Kobayashi tiimikaaslaste Stephane Sarrazini (paremal) ja Mike Conway suur pettumus - võit libises jälle käest. FOTO: JEAN-FRANCOIS MONIER/AFP/SCANPIX
Kamui Kobayashi tiimikaaslaste Stephane Sarrazini (paremal) ja Mike Conway suur pettumus - võit libises jälle käest. FOTO: JEAN-FRANCOIS MONIER/AFP/SCANPIX Foto: JEAN-FRANCOIS MONIER/AFP

Kaval nipp, kuid kohtunikud sekkusid

Sootuks ebameeldivamal moel pidid kohtunikud diskvalifitseerima algselt LMP2-klassis teisel ja üldarvestuses kolmandal kohal lõpetanud Rebellioni võistkonna auto. Nimelt tekkis Nelson Piquet Jr-i, David Heinemeier Hanssoni ja Mathias Beche roolitud Orecal sõidu käigus probleem, mille tiim lahendas... suure haamri abiga.

Auto starter hakkas keset võistlust jukerdama ja võistkond võttis kasutusele teada-tuntud nipi – käivitamiseks koputati haamriga paar korda starterimootori solenoidi pihta. Kuna vastavalt reeglitele tohib autot käivitada vaid boksiteel, mitte boksis, tulnuks starteri «töötlemiseks» alati üks kerepaneel maha võtta, võidusõidus on aga teadagi iga sekund arvel.

Sestap lõikas Rebellioni tiim mootorikattesse lihtsalt augu, mille kaudu mehaanik sai haamri ja pikemat sorti toru abil igas boksipeatuses starterile paar hädavajalikku obadused anda. Geniaalne insenertehniline plaan toimis kenasti ja sõit lõpetati kolmandana, ent reeglistikus näpuga järge ajanud kohtunikud leidsid sealt punkti, mis keelab sõnaselgelt kerepaneelide mis tahes teadliku modifitseerimise.

Piinlik katse tehtut kinni mätsida

Võimalik, et Rebellioni tiimile oleks isegi halastatud ja neile lõppkoht alles jäetud, kuid kohtunikud teavitasid juba sõidu käigus võistkonda rikkumisest. Rebellion otsustas seepeale minna valetamise ja varjamise teed – FIA tehniline delegaat Benjamin Caron tabas pärast sõitu kinnisest parklast tiimi liikme, kes üritas saatuslikku auku teibiga katta, kirjutab portaal Racer.com. Igasugune parc ferme’s seisvate autode kallal toimetamine on aga võidusõidureeglite järgi rangelt keelatud.

Caron käskis teibirulliga auto juures asjatanud Ian Smithil sealt otsekohe lahkuda, mispeale läks meeste vahel sõneluseks. Vahele jäänud Smith üritas seejärel teipi autolt uuesti maha tõmmata ja Caron pidi teda selle käigus füüsiliselt takistama.

Vaillante Rebellioni võistkonna rõõm kolmanda koha üle jäi üürikeseks. FOTO: DAMIEN MEYER/AFP/SCANPIX
Vaillante Rebellioni võistkonna rõõm kolmanda koha üle jäi üürikeseks. FOTO: DAMIEN MEYER/AFP/SCANPIX Foto: DAMIEN MEYER/AFP

Tiimijuht Bart Hayden selgitas hiljem FIA inspektoritele, et oli käskinud augu juba viimase boksipeatuse ajal üle teipida, mehaanikud seda aga ei teinud. Küsimusele, miks otsustas tema alluv seejärel parc ferme’ reeglit rikkuda, ei osanud Hayden enam vastata. Kohtunikel ei jäänudki seepeale üle muud kui Rebellioni tiimi tulemus tühistada ja ehkki tiim teatas plaanist otsus vaidlustada, ei saada nende apellatsiooni tõenäoliselt edu.

Üldarvestuse kolmandale kohale kerkis seega märulifilmide tähe Jackie Chani kaasomanduses oleva DC Racingu võistkonna teine auto – esimene lõpetas seejuures üldarvestuse teisel kohal ehk vastu igasuguseid ootusi jõuti Le Mansi poodiumile koguni kahe autoga.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles