Saada vihje

Üle piiri: vormelitülis pillutakse solvanguid ja nõutakse reeglimuutusi (7)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Max Verstappeni saabumine on vormelimaailma kihama löönud, sest hollandlase julge ja riskeeriv sõidustiil ei jäta kedagi külmaks.
Max Verstappeni saabumine on vormelimaailma kihama löönud, sest hollandlase julge ja riskeeriv sõidustiil ei jäta kedagi külmaks. Foto: Eric Gay/AP/Scanpix

Vaidlused, iroonia, mürgised vihjed, kohtunike tembeldamine idiootideks ja pahameelest kihav vormelimaailm – täpselt nii palju võivad muuta viis sekundit. Pühapäeva õhtul Austini ringrajal peetud USA vormel 1 etapi lõpplahendus, mille tulemusena kukutati Max Verstappen poodiumikohalt neljandaks, kütab jätkuvalt kirgi. Kas kohtunikel oli ikka õigus, kui nad kuulutasid hollandlase möödumise Kimi Räikkönenist määrustevastaseks?

Lühidalt: reegliteraamatus näpuga järge ajades oli küll. Verstappen kaldus kõigi nelja rattaga üle rada ääristava valge joone ehk lõikas kurvi ja sai sellest edu.

«Vahel tuleb teha raskeid otsuseid,» selgitas endine vormelisõitja Mika Salo, üks neljast mehest, kes oli Austinis kohtunikuna ametis ja seega karistuse määramise taga. «Verstappen kaldus rajalt vähemalt poole meetri jagu välja. Reeglid on selles osas selged ja Verstappen sai viiesekundilise ajatrahvi.»

Lihtne? Vaadates, kuidas Verstappeni kaitsele viskusid nii omad kui ka võõrad, tuleb tõdeda, et sugugi mitte. Põhilise vastuargumendina rõhutatakse, et täpselt samamoodi rikkusid USA GP võistlusnädalavahetuse jooksul reegleid paljud teisedki sõitjad. Mingit karistust neile aga ei järgnenud.

«See on kõigi aegade halvim otsus, Max ei teinud midagi valesti,» oli Mercedese võistkonna nõustaja Niki Lauda endale omaselt otsekohene. «Me oleme võidusõitjad, tegu pole ju tavateega. Niisugused naeruväärsed karistused hävitavad autospordi.»

Verstappeniga juhtunut ei mõistnud isegi Kimi Räikkönen, kellest hollandlane möödus. Pigem kirus soomlane ennast, et n-ö «ukse lahti jättis» ehk Verstappenile möödasõiduks üldse võimaluse andis. «Mul pole aimugi, miks ta karistada sai,» tõdes Räikkönen. «Olin küll natuke üllatunud, kui ta ootamatult mu kõrvale ilmus. Aga ennekõike olin lihtsalt vihane, et ta mööda pääses.»

Horneri kolm kaebust

Red Bulli tiimijuhti Christian Hornerit ärritasid kolm asjaolu. Esiteks – rajalt väljas olid korduvalt käinud ka teised sõitjad. «Minu silmis oli see jõuline, aga aus möödasõit. Max valis raskema tee, ent sai sellega hakkama. Oleme terve nädalavahetuse jooksul näinud, kuidas teised mehed raja piiridest väljapoole kalduvad,» leidis Horner.

Teiseks – Red Bull ei saanud võimalust otsust vaidlustada. «Meile on lubatud, et meid kuulatakse ära, vaadatakse fakte ja räägitakse sõitjatega. Mis tegelikult juhtus? Otsus langetati otsekohe ja Maxi vastuväited ei huvitanud mitte kedagi. Võib-olla oleks tulemus olnud sama, aga andke vähemalt võimalus vastata!» kurjustasHorner. «Sõitjaid innustatakse võidu kihutama, aga kuidas pagan selgitada fännidele seda, et mees, kes tegi just sellise möödasõidu, ei pääse lõpuks ikkagi poodiumile?»

Ning kolmandaks – Horner andis mõista, et tegu on ühe kohtuniku isikliku antipaatiaga. Ehkki paljude arvates käis jutt Salost, kes on esiteks Räikköneni kaasmaalane ja teiseks kunagine Ferrari tiimi sõitja, pidas Horner tegelikult silmas Garry Connellyt. Sama mees oli kohtunikuna ametis ka mullusel Mehhiko etapil, kus Verstappen sai samuti lõpuringidel raja lõikamise eest karistada ning kupatati täpselt samamoodi viimasel hetkel poodiumilt minema.

«See pole juhus. Sama kohtunik. Nad lubasid, et ei tee enam sama tormakaid otsuseid, aga...» pahandas Horner.

Kes mõistavad vormel 1 etappidel õigust?

Rahvusvaheline Autoliit FIA annab tavaliselt igal etapil otsustamisõiguse neljale ametnikule, kelle hulka kuulub üldjuhul vähemalt üks endine tippsõitja nagu Salo, Tom Kristensen, Derek Daly, Emanuele Pirro või Derek Warwick. Minevikus on seda ametit pidanud näiteks ka Emerson Fittipaldi, Nigel Mansell ja Allan McNish. Kvarteti koosseisu vahetatakse järjepidevalt. 

Mika Salo. FOTO: XPB Images / Press Association Images / Scanpix
Mika Salo. FOTO: XPB Images / Press Association Images / Scanpix Foto: XPB/XPB Images/Press Association Images

USA etapil olid kohtunikeks Salo, Connelly, Radovan Novak ja Dennis Dean. Neist on avalikkusele tuttav vaid Salo, ent ka ülejäänud kolm meest on staažikad ja autospordimaailmas kõrgelt hinnatud.

Kriitikatule alla sattunud Connelly on endine rallisõitja, kes võistles aastaid ka MM-sarjas. FIA kohtunikuna töötab ta alates 1989. aastast ning viimase viie hooaja jooksul on ta seda ametit pidanud enam kui paarikümnel vormel 1 etapil.

Tšehhi Vabariigi spordiminister Novak on sarnaselt Connellyle rallisõitja taustaga, ent vormel 1 sarjas on ta kohtunikuna töötanud alates 1994. aastast. Dean on nelikust kõige «kogenematum», sest tegi debüüdi vormel 1 sarja kohtunikuna alles tänavuse aasta alguses Austraalia etapil. Samas on ta USAs kohtunikuametit pidanud juba alates 1970ndatest aastatest.

Väärib märkimist, et muuhulgas kuulub Dean FIA Rahvusvahelise Spordikoodeksi nõukogusse ehk hoolitseb selle eest, et reeglitega oleks tagatud võrdne konkurents. Sestap võib Verstappeni ja Horneri pahameelt küll mõista, kuid oleks ülimalt raske uskuda, et nii kogenud ja väärikad mehed langetavad otsuseid isiklike emotsioonide pinnalt.

Lauda ja Horner: muutkem reegleid!

Peamiseks etteheiteks jääb aga ikkagi järjepidevuse puudumine. Verstappen ise viitas sõidu keskel aset leidnud olukorrale, kus ta möödus Valtteri Bottasest. «Läksin möödasõidule, ta vajus raja piiridest välja, aga kiirendas väljaspool rada uuesti mulle kõrvale. Pole ju kahtlustki, et ta sai sellest eelise, aga pidin ikkagi oma koha pärast tõsiselt võitlema. Samas ei kippunud teda keegi karistama. Reeglid olgu selged!» leidis hollandlane.

Lauda väitel lepiti juba eelmisel hooajal kokku, et kohtunikud sekkuvad sõidu käiku vaid äärmisel vajadusel. «Tookord oli jutuks otsuste langetamise kiirus, sest nägime pidevalt teadaannet «juhtunut uuritakse». Lõpuks jäi jutt, et kohtunikud ei sekku, kui rajal ei toimu midagi ohtlikku. Väga lihtne. Kui keegi kellelegi otsa sõidab, on teine lugu. Nüüd aga tehakse selline otsus,» pahandas Lauda. «Järgmisel strateegiakoosolekul tuleb teema jälle üles võtta, sest asi on läinud üle igasuguste piiride.»

Max Verstappen. Kas seekord napilt õigel pool piiri? FOTO: James Moy Photography / PA Images / Scanpix
Max Verstappen. Kas seekord napilt õigel pool piiri? FOTO: James Moy Photography / PA Images / Scanpix Foto: James Moy/James Moy Photography/PA Images

Ühtlasi käis kolmekordne maailmameister Lauda välja lihtsa idee – kui rada võimaldab lõikamist, tuleb seda ka teha! «Charlie Whiting (FIA võidusõidudirektor – toim) väidab, et auto peab mahtuma valgete joonte vahele. Aga miks ei võiks neid võimalusel ületada? Kui see kellelegi ei meeldi, ehitagu sein ette. Kuniks tegu on normaalse rajaga, võiks seda ka täiel määral ära kasutada. Valge joon ei pea olema piir,» arvas Lauda.

Sama meelt oli Horner: «Kui te ei taha, et autod kurvi lõikavad, pange sinna kõrgem äärekivi või liivariba. Pange sinna ükskõik mis! Mis tahes teisel alal on lugu lihtne – kui oled piiridest väljas, siis oled väljas. Ent meil üritatakse öelda, et vahel on see okei, vahel jällegi mitte.»

Lõppsõna jäägu aga Verstappenile, sest tema mõttekäik peab paika hoolimata sellest, kas pidada kohtunike otsust õiglaseks või mitte: «Kõik armastavad võidusõitu ja vaatemängu. Poodiumile jõudnu sealt eemaldamine pole meie alale kasulik, sest peletab inimesi nii tribüünidelt kui ka telerite eest eemale.»

Max Verstappeni vastuoluline möödumine Kimi Räikkönenist kõikvõimalike kaameranurkade alt:

Tagasi üles