Säästupoliitika vormel 1 moodi: mootorid lähevad taas kallimaks?

Kristjan Jaak Kangur
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Chase Carey tahab vormel 1 sarja muutusi tuua.
Chase Carey tahab vormel 1 sarja muutusi tuua. Foto: XPB/XPB Images/Press Association Images/Scanpix

Sel hooajal vormel 1 sarjas konstruktorite karika võitnud Mercedese tiimi juhi Toto Wolffi sõnul on sarja uue omaniku Liberty Media lootused jõuallikatele tehtavate kulutuste kärpimiseks ebarealistlikud.

Liberty esitles teisipäeval Pariisis peetud koosolekul oma nägemust, mille kohaselt jätkatakse pärast 2021. aastat samasuguste turbohübriidjõuallikatega nagu praegugi sarjas kasutusel. Küll aga tahetakse mootoreid teha lärmakamaks, samuti suurendatakse maksimaalset mootorisse jõudvat kütusehulka, mis tähendab kõrgemaid maksimumpöördeid.

Praegu on reeglites ülempiir seatud 15 000 pöörde peale minutis, kuid reaalselt tuleb mootoritel kütusevoolu piirangute tõttu piir ette juba 11 500 pöörde kandis. Uute reeglite tõttu oleks maksimumvõimsus saadaval kõrgematel pööretel. Lisaks tahetakse eemaldada jõuallikatest täielikult soojusenergiat kasutav MGU-H ja kasvatada sõitjate võimalusi kineetilise energia kasutamiseks.

Kõrgematel pööretel sõitmine ning energiat neelava mootorikomponendi puudumine tähendabki, et mootorite hääl, mida mõne aasta eest kõvasti kärbiti, on sarja naasmas. Jõuallikate hinna piiramiseks soovitakse aga kasutusele võtta veel rohkem standardseid osi, mille alla kuuluvad näiteks aku ja elektrooniline juhtplokk.

Wolff on siiski seisukohal, et mingit rahalist säästu see kaasa ei too. «Võib ju tunduda, et põhimõtteliselt jääb kõik samaks, aga arendustöö on hoopis teistsugune. Sisuliselt tähendab muutus seda, et aastatel 2018-20 peame töötama paralleelselt kahe jõuallika kallal,» lausus ta väljaandele Auto Motor und Sport.

Reeglimuudatuse korral tuleb ehitada esmalt täiesti uut laadi turbo, sest MGU-Hst loobumine seab turbolaadurile täiesti uued nõudmised. Samuti peab kineetilist energiat töötlev MGU-K andma hübriidmootorile praegusest märksa suurema osa energiast. Väljaande sõnul on kõik neli sarjas tegutsevat mootoritootjat – Mercedes, Ferrari, Renault ja Honda – vastu ka Liberty ideele mootoriosade standardiseerimisest.

Wolffi sõnul tuleb siiski arvesse võtta, et teisipäeval välja käidud mõtted on vaid tulevikunägemus, mitte kinnitatud reeglid. «Peame üheskoos otsustama, kuhu vormel 1 sari pärast 2021. aastat liigub ja millised omadused jõuallikatel peavad olema. Praegused ideed on dialoogi alguspunktid, nendega pole veel mitte keegi nõustunud,» rõhutas austerlane.

Liberty tegevjuht Chase Carey ja sarja finantsõigusi omava FOMi mootorispordiosakonna juht Ross Brawn esitlevad järgmisel teisipäeval võistkondadele ideid, kuidas aina kerkivaid kulusid taas kontrolli alla saada ning mida sarja reeglites muuta. Väidetavalt tahaks Liberty laiali saata vastuolulise strateegilise töörühma, kuhu kuuluvad lisaks FOMi ja FIA liikmetele kuue suurema võistkonna esindajad. Antud rühma olemasolu on andnud juba aastaid väiksematele võistkondadele põhjust nurisemiseks, et nende arvamust ei võta keegi kuulda.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles