Mis imevidin on difuusor, mille Tänak veetakistust läbides kaks korda ära kaotas?

Siim Kaasik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kurikuulus difuusor, mille puudumine Ott Tänakut Austraalia ralli avapäeval kiusas.
Kurikuulus difuusor, mille puudumine Ott Tänakut Austraalia ralli avapäeval kiusas. Foto: twitter

Autoralli MM-etapil Austraalias avapäeva järel kuuendat kohta hoidev Ott Tänak pidi mitmed katsed läbima ilma difuusorita. Mis elemendiga tegu on ning miks selle olemasolu oluline on?

Tegu on auto tagumise stange all oleva plaadiga, mis tekitab auto tagaosa all hõrendust. See tagab autole omakorda rohkem survejõudu, mis omakorda tähendab, et auto tagaosal on parem pidamine.

Tänak kaotas Autraalia rallil difuusori kahel korral. Päeva esimesel katsel ning hoolduspausi järgsel katsel. Rallisõitja Margus Murakas selgitas, et difuusori puudumist on võimalik korvata sellega, kui muuta auto vedrustust pehmemaks.

«Muutes tagavedrustust pehmemekas, muutub paremaks auto pidamine. Ta kompenseeris survejõu puudumist keerates vedrustust pehmemaks. Ma ise arvan vähemalt,» ütles Murakas.

Mida kiirem on katse, seda rohkem difuusori puudumine sõitjat mõjutab. Seetõttu oli Tänak kiire ka mõlemal lühikesel publikukatsel.

Muraka sõnul on raske hinnata, kuivõrd hästi Tänak ilma olulise elemendita sõites hakkama sai. «Rallisõit on sõitja enesekindluse küsimus. Kui tead, et üks oluline element on autolt puudu, siis psühholoogiliselt tekib selline nõme olukord. Kui vaadata katse aegu, siis need erinevad väga vähe,» ütles Murakas.

«Difuusorita sõitmine mõjutab sõiduomadusi kindlasti. Kui palju või vähe, seda hinnangut mina anda ei saa. Selge on see, et see teda segas, aga kas pool sekundit katse kilomeetri peale või pool kümnendikku, seda me välja ei mõõda,» jätkas Murakas.

Korra kaotas difuusor ära ka M-Spordis sõitev Sebastien Ogier, mistõttu tekkis Murakal õigustatud küsimus. «Kas nad ei ole siis veetakistuse teste sellise pilguga teinud või on neid nappinud? Kui sa paned hirmsa hooga suurde vette, siis vee surve lööb selle küljest ära. See tähendab, et konstruktsioon on nõrk – ta ei kesta vee survejõudu vastu.»

Austraalia MM-ralli jätkub täna, kui kell 22.18 on kavas üheksas kiiruskatse, millel pikkust 48,89 kilomeetrit. Kuuendal kohal olev Tänak kaotab rallit juhtivale Andreas Mikkelsenile 33 sekundiga.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles