Hüvasti, FIFA?

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Kas Rahvusvaheline Jalgpalliliit peaks maine parandamiseks loobuma FIFA nimest? Pildil president Gianni Infantino.
Kas Rahvusvaheline Jalgpalliliit peaks maine parandamiseks loobuma FIFA nimest? Pildil president Gianni Infantino. Foto: OSMAN ORSAL/REUTERS/Scanpix

Korruptsiooniskandaalid on Rahvusvahelise Jalgpalliliidu FIFA mainet nõnda kahjustanud, et organisatsioon peaks kaaluma oma nimevahetust. Taolise ideega tuli New York Timesi veergudel välja spordisponsorlusekspert Patrick Nally, kes lõi 40 aastat tagasi FIFA esimene rahvusvahelise turundusprogrammi.

Venelased ei taha tuleval suvel kodumaal toimuvale MMile õlga alla panna. Kui neli aastat tagasi sai FIFA juba kuus kuud enne Brasiilias peetud suurvõistluse alagrupiloosi hõigata, et kõik turniiri sponsorlusvõimalused on maha müüdud, siis eesootava MMiga on seis kriitiline. Loos toimub juba reedel, aga ometi on ruumi veel kaheks suursponsoriks ning 20 maailmajagudepõhisest toetajakohast on suudetud maha müüa vaid üks.

Kõige selle põhjus on lihtne: FIFA maine on viimaste aastatega läbi käinud mudast. Korruptsioonisüüdistused organisatsiooni kõige kõrgematele juhtidele, skandaalid MMide korraldusõiguste ümber – kõik see tähendab, et sponsorites on huvi tekitada peaaegu võimatu.

«See oli ja on jätkuvalt mürgine bränd,» räägib Nally. «Kui sa pole just Hiinast või mõnest sellisest kohast, kus ei loe faktid, et FIFA käib parajasti New Yorkis kohut ja kõik nendega kaasnev korruptsioon, siis ei pea ükski suurfirma turvaliseks end FIFAga siduda.»

See on aga jalgpalli katuseorganisatsioonile suur probleem, sest pärast turniiride teleõiguste müüki on sponsorlus nende suuruselt teine sissetulekuallikas. Kuidas enda maine puhtaks pesta ning taas toetajate silmis ahvatlevaks muutuda? Nally pakub välja, et välja võiks vahetada 113 aastat vana nime Fédération Internationale de Football Association ehk loobuda FIFAst.

«Miks mitte? Nad peavad lihtsalt panema helgemad pead kogu kremplit ümber pakendama. Praegu kaasneb selle kõigega liiga palju pahna – igale poole kuhu sa vaatad, on terve hunnik korruptsiooni. Sõnal «FIFA» on maailmas võimalikest halvim maine. Kui üritada FIFAt kui brändi müüa, siis esmalt tähendavad need neli tähte korruptsiooni ja see on väga ebaatraktiivne,» sõnas Nally.

FIFA president Gianni Infantino peab rahastusprobleemidele vastuse leidma võimalikult kiirelt. Tagandatud Sepp Blatteri asemel jalgpalliliidu presidendiks valitud šveitslane lubas oma valitsusajal toetada liikmesliite peaaegu miljardi dollariga. Kui MMiks sponsorite (loe: raha) leidmine läbi kukub, satub suure kahtluse alla Infantino võimalus saada teiseks ametiajaks tagasi valitud.

Tagasi üles