Vormelikaunitari valimine juhtivale kohale ajas teised naissõitjad marru

Carmen Jorda võidusõitjakarjääri suurim saavutus on lühiajaline tegutsemine Lotuse vormel 1 võistkonna testisõitjana.

FOTO: LaPresse/Photo4/Scanpix

Rahvusvaheline Autoliit FIA valis naissportlaste komisjoni Lotuse vormel 1 võistkonna noorteprogrammi kuulunud Carmen Jorda. Otsus on ajanud kurjaks teised naissõitjad, kuid tegu pole kadedusega. Põhjus on hoopis Jorda hiljutistes väljaütlemistes.

Nimelt leidis hispaanlanna, et naistele tuleks luua eraldi vormel 1 laadne sari. Miks? Sest nad ei suuda meestega võrdsete tingimuste juures võidu sõita, sõnas Jorda. Tema soov võibki täituda, sest väidetavalt plaanib üks Londoni ettevõte luua 2019. aastaks naistele mõeldud kuueetapilise sarja.

Pahased kolleegid ei ütle otse välja, kuid annavad läbi lillede mõista, et Jorda ei peaks laiendama enda saamatust kõikidele sookaaslastele. Hispaanlanna kihutas GP3-sarjas kolm hooaega ega suutnud kordagi kvalifikatsioonis 20 parema hulka mahtuda.

Jorda vastu on sõna võtnud näiteks IndyCaris sõitev Pippa Mann, 2015. aastal Suurbritannia GT4-sarja meistriks tulnud Jamie Chadwick ja GP3 sarjas võistlev Tatiana Calderon. Mann tuletas meelde, et Christina Nielsen on võitnud kaks aastat järjest IMSA SportsCar GTD sarja tiitli ja osalenud kahel korral Le Mansi ööpäevasõidul. Samas USA sportautode sarjas on etappe võitnud ka Katherine Legge, Calderon tõusis äsja vormel-V8 3.5 sarja sõidus poodiumile ja Mann ise suutis Indianapolise 500 miili sõidu kvalifikatsioonis saada keskmiseks ringikiiruseks 230 miili tunnis.

«Kui arvestada, et viimastel aastatel on esile kerkinud väga palju tublisid naissõitjad, on äärmiselt pettumustvalmistav kuulda, et sõitja, kellel puuduvad märkimisväärsed tulemused ükskõik millises sarjas, kus ta on osalenud, ning kes on avalikult välja öelnud, et ta ei usu naiste võimesse meestega konkureerida, nimetatakse FIA komisjoni liikmeks,» võttis Mann väljaandega Autosport vesteldes pahameele põhjused ühte lausesse kokku. «FIA teeb sellega sammu tagasi ning mina isiklikult olen erakordselt löödud.»

Soov olla parimatest parimad, mitte naiste seas parimad

Calderoni arvates liidavad Jorda väljaütlemised teisi naissõitjaid. «Kõik olid sellest üsna üllatunud, eriti seda arvestades, et praegu tippsarjades sõitvatest naistest enamik on sellise seisukoha vastu,» lausus kolumblanna. «Muidugi suudame me tipptasemel hakkama saada, naistele eraldi sarja loomiseks pole vähimatki vajadust. Tahame võidelda selle nimel, et olla parimatest parimad, mitte vaid naiste seas parimad.»

Michele Mouton võitis MM-sarjas neli rallit ja lõpetas 1982. aastal hooaja teisena.

FOTO: Mandoga Media/Sipa USA/Scanpix

Mann kardab, et Jorda ametissenimetamine peegeldab FIA hoiakut naissõitjate suhtes. «Ma hindan väga komisjoni esinaist Michele Moutoni – seda nii tema saavutuste tõttu rallirajal kui ka tema seisukohtade pärast. Ma ei kujuta hästi ette, millist survet talle pidi avaldatama, et ta sellise määramisea nõustuks,» arutles Mann. Autosport võttis ühendust ka Moutoniga, kes keeldus Jorda ametissenimetamist kommenteerimast, kuid kinnitas, et FIA suhtub naissõitjatesse väärilise austusega.

Williamsi vormel 1 tiimi endine testsõitja Susie Wolff rõhutas, et praegu on mootorisport ratsutamise ja purjetamise kõrval üks kolmest alast, kus naised ja mehed saavad kõrvuti üksteiselt mõõtu võtta. «Kui tahate näha edukamaid naisvõidusõitjaid, suurendage lihtsalt valimit – innustage tüdrukuid rohkem selle alaga tegelema ja toetage neid. Küll siis sirgub ka tippe,» sõnas Wolff.

Sportautodelt selleks hooajaks vormelitele kolinud Chadwicki sõnul pole tal isiklikult Jorda vastu vähimatki, kuid tal oleks väga kahju, kui hispaanlanna hakkaks võitlema selle eest, et naised eraldi võistleksid. «Usun, et see toob kaasa tasemelanguse. Tean, et olen parimal päeval igati võimeline meestega võidu sõitma. Usun sedagi, et kui leidub õige naissõitja õige talendi ja rahakotiga, jõuab ta ka vormel 1 sarja,» sõnas Chadwick.

Üks uue põlvkonna edukamaid naisvõidusõitjaid on ameeriklanna Danica Patrick, kes on võitnud IndyCari vormelisarjas etapi ning lõpetanud kuuel hooajal esikümnes.

FOTO: Jared C. Tilton/AFP/Scanpix

Tagasi üles