Saada vihje

Ferrari vastuoluline eriõigus tekitab vormel 1 sarjas paksu verd

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Jean Todt (keskel) töötas aastaid Ferraris. Nüüd peab ta FIA presidendina hea seisma, et võistkond sarjas liiga suuri eeliseid ei saaks.
Jean Todt (keskel) töötas aastaid Ferraris. Nüüd peab ta FIA presidendina hea seisma, et võistkond sarjas liiga suuri eeliseid ei saaks. Foto: Photo4/lapresse/Scanpix

Ferrari vormel 1 võistkond on aastakümneid olnud sarjas erilises seisuses: nimelt on neil õigus panna ainuisikuliselt veto mis tahes tehnilisi muudatusi puudutavatele otsustele. Kunagine Ferrari tiimipealik ja nüüd juba aastaid FIA presidendi ametis olev Jean Todt tõdes Abu Dhabis ajakirjanikega rääkides, et alates 1980ndatest aastatest kehtiv reegel on paljudele pinnuks silmas. «Kui sõlmime nendega uue lepingu, tuleb see punkt kindlasti arutusele,» lubas Todt.

Ametlikult rakendas Ferrari viimati vetoõigust 2015. aastal, hääletades maha otsuse, mille kohaselt oleksid mootoritootjad hakanud mootoreid tarnima madalama hinna eest. Viimase poolaasta jooksul on Ferrari tegevjuht Sergio Marchionne taas mitu korda ähvardanud, et Ferrari lahkub vormel 1 sarjast, kui 2021. aastaks plaanitud reeglimuudatuste puhul nende arvamust arvesse ei võeta. Kuid seesuguseid ähvardusi on Ferrari pildunud varemgi.

Aastatel 1994-2007 Ferrari vormel 1 võistkonda tüürinud Todti sõnul oleks punatiimi kadumine mõistagi sarjale suur löök, kuid ühtlasi andis prantslane mõista, et FIA ei lase endal lõpmatuseni käsi väänata. «Kas ma kardan Mercedese või Ferrari lahkumist? See on nende valik. Kindel on see, et me ei soovi seda. Muidugi on Ferrari ikooni staatuses, nad on ju sarjas selle loomisest peale igal hooajal osalenud. Samas arvan ma, et ka Ferrari jaoks oleks vormel 1 sarjast eemalejäämine väga valus. Tegu on ju ainulaadse brändiga, mille ajaloos on võidusõidu- ja tänavasõiduautod erakordselt tihedalt põimunud,» arutles Todt.

Teisalt, nagu kirjutab portaal f1fanatic.com, näitas Ferrari mitteametlikul moel võimu alles neljapäeval, kui tiimid kogunesid tavapärasele hooajaeelsele strateegiakoosolekule. Sarja mootorispordidirektor Ross Brawn oli sinna kaasa võtnud plaani, mille kohaselt hakkaksid kõik tiimid kasutama lihtsama ehitusega esitiiba. Brawn esitles selle mudelit ka tiimidele, kuid kohtas raevukat vastupanu. Ferrari teatas aga otsesõnu: kui sellist ideed üritatakse läbi suruda, lasevad nemad taas vetoõiguse käiku.

Haiuimeks nimetatud plaat mootorikattel pakub tiimidele täiendavat reklaampinda.
Haiuimeks nimetatud plaat mootorikattel pakub tiimidele täiendavat reklaampinda. Foto: HOCH ZWEI/imago/HochZwei/Scanpix

Haiuim muutus lemmikuks?

Samas olid paljud tiimid «haiuime» ehk mootorikatte pikendusena toimiva plaadi jätkuva kasutamise poolt. Nii mõnelegi võistkonnale meeldib kasutada seda reklaampinnana, samuti saab sinna maalida sõitja nime ja numbri, mille eksponeerimine auto küljel on tiimidele kohustuslik.

Kui esitiiva-plaan hääletati resoluutselt maha, siis muude aerodünaamikat puudutavate muudatuste osas oldi leebemad. Väidetavalt pakkus just Ferrari näiteks välja lihtsama ja odavama tagatiiva otsaplaadi idee ning sellega oldi ka päri. McLareni ettepanekul vaadatakse enne uut hooaega üle ka küljeplaate puudutavad reeglid. Küll aga lükati tagasi kava, mille kohaselt oleks hooaja jooksul kasutatavate jõuallikate number kasvanud kolmelt neljale.

Pealtnäha vähemtähtsa, kuid sisult olulise punktina arutati muuhulgas veel seda, kuidas käituda FIA või FOMi palgal olnud töötajate palkamisega ühte või teise tiimi. Muret valmistab see, et nendel inimestel on ligipääs kõikide tiimide tehnilisele infole, mis tähendab, et kellegi juurde siirdudes võidakse kaasa võtta väärt teavet, mida konkurendid parema meelega salajas hoiaksid.

Sestap kaaluti varianti kehtestada reeglitega teatud aja jooksul kehtiv töökeeld. Lõpptulemusena jõuti siiski üksmeelele, et selles valdkonnas peab edaspidigi kehtima võistkondade vaheline «härrasmeeste kokkulepe». Vaid selle olemasolul saab kehtestada kellegi tööleasumisele suuremaid takistusi kui näevad ette kohalikud seadused.

Tagasi üles