Ajalukku sügava jälje jätnud võidusõidulegend tõmbus avalikkuse eest varju

Kristjan Jaak Kangur
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Sir Stirling Moss 2011. aastal Goodwoodi kiirusefestivalil.
Sir Stirling Moss 2011. aastal Goodwoodi kiirusefestivalil. Foto: Clive Gee/PA Wire/Press Association Images/Scanpix

Suurbritannia võidusõidulegendi Stirling Mossi poeg Elliot teatas, et tema isa tõmbub avalikkuse eest varjule. Põhjuseks on tõenäoliselt 88-aastase Mossi kehv tervis.

Moss on paljude vormeliasjatundjate arvates läbi aegade parim sõitja nende seast, kellel ei õnnestunud kunagi maailmameistriks tulla. Aastatel 1955-58 lõpetas ta koguni neljal korral  MM-sarja teisena. Kõige lähemal oli Moss MM-tiitlile 1958. aastal, kui kaotas selle Mike Hawthornile vaid ühe punktiga.

Seejuures võitis Moss tolle hooaja jooksul neli etappi Hawthorni ühe vastu ning mängis võtmerolli Portugali GP järel puhkenud skandaalis. Hawthorni süüdistati nimelt selles, et ta oli ühel rajaosal sõitnud allamäge, teistele autodele vastassuunas. Moss selgitas aga kohtunikele, et Hawthorni auto oli välja surnud ja just tema andis kaasmaalasele nõu, kuidas see allamäge veeredes uuesti käima saada. Tänu Mossi tunnistusele jäid tema selja taga lõpetanud Hawthornile teise koha eest antavad kuus punkti alles. Ilma nendeta oleks hooaja lõpus maailmameistriks kroonitud Moss.

Järgmisel kolmel aastal lõpetas britt MM-sarja kolmandana, kuid 1962. aasta kevadel tegi ta Goodwoodis raske avarii ja oli kuu aega koomas. Mossi parem kehapool oli veel pool aastat osaliselt halvatud ja kui ta lõpuks taas vormelauto rooli istus, sai ta kiiresti aru, et pole enam endisel tasemel. Vormel 1 sarjas jäi tema arvele 16 etapivõitu, mis annab talle kõigi aegade edetabelis kõrge 17. koha.

1956. aastal võitis Moss Monaco GP.
1956. aastal võitis Moss Monaco GP. Foto: Personalities/Scanpix

Pärast võidusõitjakarjääriga lõpparve tegemist pühendus Moss kommentaatoritööle ning osales kuni 2011. aastani arvukatel autoüritustel ja vanasõidukirallidel, keerates tavaliselt ajalooliste autode rooli. 2000. aastal löödi Moss teenete eest mootorispordis rüütliks.

Lisaks vormel 1 sarjas kordasaadetule kaunistab Mossi karjääri 1955. aasta Mille Miglia ülipikamaasõidu võit. Moss võttis kaassõitjaks ajakirjaniku Denis Jenkinsoni, kes kasutas autospordiajaloos esmakordselt ettevalmistatud märkmeid ehk rajalegendi. Lõpuks edestas Moss enam kui poole tunniga viiekordset maailmameistrit Juan Manuel Fangiot.

1955. aastal sai Mossist esimene britt, kes suutnud võita koduse GP. Fotol on Moss koos viiekordse maailmameistri Juan Manuel Fangioga.
1955. aastal sai Mossist esimene britt, kes suutnud võita koduse GP. Fotol on Moss koos viiekordse maailmameistri Juan Manuel Fangioga. Foto: Personalities/©TopFoto.co.uk / Scanpix

Muuseas tasub ka mainida, et Moss oli ilmselt üks esimesi teadaolevaid dopingutarvitajaid autospordis. Enne Mille Miglia starti andis Fangio talle «maagilise tableti» ning legend räägib, et Moss ei hakanud targu küsima, mida see sisaldab. On vaid teada, et tõenäoliselt oli tegu samasuguse tabletiga, mida sõja ajal kasutasid ärkvelpüsimiseks sõjalendurid... ning et Moss läbis esmalt Itaalias 1000-miilise võidusõidu ning sõitis seejärel läbi öö ja järgmise päeva, et viia oma kallim Itaaliast Kölni. Magamiseks ta peatusi ei teinud, keerates vaid korraks Münchenisse ja Stuttgarti sisse, et süüa seal vastavalt hommikust ja lõunat. Tasub märkida, et Mille Miglia finišipaigast on Kölni tuhatkond kilomeetrit...

Nüüd on Mossi perekond aga otsustanud, et tema isiklik kodulehekülg suletakse ja avalikkuse ette ta enam ei astu. Pisut enam kui aasta eest viidi Moss Singapuris tõsise külmetusega haiglasse ning ta veetis seal üle kolme kuu. «Taastumine sellest on olnud aeganõudev ning 88-aastasena otsustas see väsimatu mees lõpuks pensionile minna, et nautida väljateenitud puhkust oma naise ja ülejäänud perekonna seltsis,» teatas Elliot Moss. 

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles