Vormel 1 pöördelisest päevast sai mustandi tutvustamine, hiiud vajavad veenmist

Kristjan Jaak Kangur
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Millal tuleb päev, kui vormel 1 stardirivi tipus ei domineeri enam Mercedes ja Ferrari?
Millal tuleb päev, kui vormel 1 stardirivi tipus ei domineeri enam Mercedes ja Ferrari? Foto: XPB/XPB Images/Press Association Images/Scanpix

Vormel 1 sarjas pidanuks «eelreklaami» kohaselt olema täna päev, mil uus omanikfirma Liberty Media esitleb pöördelisi reegliuuendusi. Tegelikkuses päris nii ei läinud: Bahreini etapi vabatreeningute eel kõigest tutvustati võistkondadele muudatusi, mis plaanitakse sarjas sisse viia alates 2020. aastast. Arutati viie põhiküsimuse üle: sissetulekud, sarja juhtimine, sportlik ja tehniline reeglistik, jõuallikad ja kulud.

Liberty tahab, et autod oleksid edaspidi «võidusõiduvõimelisemad» ehk lihtsamini seletatuna – kasvama peab möödasõitude arv ning juhi oskuste osakaal peab olema senisest suurem. Aerodünaamikat, vedrustust ja mootoreid võib mõistagi jätkuvalt arendada, kuid suund võetakse standardsematele komponentidele, vahendab Autosport.

Nagu mullu oktoobris kinnitati, tahab vormel 1 sari 2021. aastal kasutusele võtta odavamad ja lihtsama ehitusega jõuallikad. Need peaksid olema praegustest häälekamad ja võimsamad ning samas vastupidavamad, mis vähendaks praeguste ohtrate stardikohe-karistuste arvu.

Liberty soov on, et uued reeglid muudaksid sarja tuleku lihtsamaks. Ühtlasi tahetakse, et eratiimidel oleks võimalus võistelda tehasetiimidega samal tasemel. Mootorireeglite juhul jääb aga kehtima põhimõte, et need on «seeriatoodanguga seostatud hübriidid, mis võimaldavad samas ehitada tootjatel ainulaadseid ja originaalseid jõuallikaid.»

Chase Carey.
Chase Carey. Foto: XPB/XPB Images/Press Association Images/Scanpix

Samuti tahab Liberty kasutusele võtta kululimiidi, mis sunniks võistkondi keskenduma raha kulutamisel kvaliteedile, mitte kvantiteedile. Seda joont on alati hoidnud sarja tehniline direktor Ross Brawn.

Kulude jaotamine tahetakse muuta «võrdsemaks» ja ühtlasi soovitakse toetada mootoritootjaid. Samas võetakse jätkuvalt arvesse võistkondade «ajaloolist väärtust» –diplomaatilist kõnepruuki kõrvale jättes tähendab see ilmselt, et Ferrari saab endiselt rahakatlast suurema osa kui teised.

Sarja juhtimisstruktuur on kavas muuta lihtsamaks ja läbipaistvamaks – selles osaleksid sarja juhid, FIA ja tiimide esindajad. Tegevjuhi Chase Carey avalduses toodi ära, milline peaks värskendatud vormel 1 sari välja nägema: fännidekeskne, rahaliselt edukas, tiimidele kasumlik ja tehnoloogilistele uuendustele avatud.

Brawni sõnul jäi kohtumise eel avalikkusele vale mulje, nagu hakataks Bahreinis midagi kohe otsustama. «Tegu oli pigem meiepoolse mustandi tutvustamisega tiimidele. Nüüd on kõigil aega seda seedida ja alles siis algab õige arutelu. Tegu oli sirgjoonelise kohtumisega ja suuri vastuolusid esile ei kerkinud,» kiitis ta.

Enim vaeva tuleb Liberty Medial ilmselt näha sarja praeguste valitsejate Ferrari ja Mercedese veenmisega. Bahreiniski kohtusid Toto Wolff ja Niki Lauda vahetult pärast kokkusaamist Ferrari tiimibossi Maurizio Arrivabenega, et siirduda Mercedese külalistele ette nähtud alasse ja kuuldu üle arutleda.

Toto Wolff (vasakul) ja Maurizio Arrivabene peavad aru: kuidas edasi?
Toto Wolff (vasakul) ja Maurizio Arrivabene peavad aru: kuidas edasi? Foto: XPB/XPB Images/Press Association Images/Scanpix
Kommentaarid
Copy
Tagasi üles