Saada vihje

Kokkupõrke järel vaenukirve välja kaevanud Rossi: Marquez hävitab meie spordiala!

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Kohe näha, et vanad sõbrad: Valentino Rossi (paremal) ja Marc Marquez sobitavad taas lähemat tutvust kui vaja oleks.
Kohe näha, et vanad sõbrad: Valentino Rossi (paremal) ja Marc Marquez sobitavad taas lähemat tutvust kui vaja oleks. Foto: Twitter / MotoGP

MotoGP sarjas on taas puhkenud suur tüli, mis pikalt tuha all hõõgus: üheksakordne maailmameister Valentino Rossi nimetab kahel viimasel aastal tiitli võitnud ja kokku neli korda triumfeerinud Marc Marquezi ohtlikuks sõitjaks, kes ei hooli konkurentide tervisest. Tsikliüldsus on koondunud pigem Rossi selja taha.

«Ta hävitab meie spordiala, sest ta ei austa rivaale. Tegu polnud mingi juhusega – ta sirutas jala kahe tsikli vahel välja teadmisega, et tema ei kuku, vaid mina kukun. Ta lootis, et ma kukun. Ja kui hakata selliseid mänge mängima, läheb asi väga ohtlikuks. Ma kardan – kui olen rajal Marqueziga kõrvuti, siis ma lihtsalt kardan.»

Sellise emotsionaalse tiraadiga esinese Rossi pärast pühapäeval Argentinas Autodromo Termas de Rio Hondo rajal peetud MotoGP etappi. Põhjus?

Kõik algas sellest, et Marquez suretas tsikli stardi eel välja ja pidanuks seetõttu alustama rivi lõpust. Ent hispaanlane võttis uuesti sisse oma koha stardirivi alguses. Selle eest määrasid kohtunikud talle boksist läbisõidu karistuse. Liidreid jälitades oli hispaanlane jõudnud kuuendal kohal sõitva Rossi kannule ning läks 13. kurvis agressiivselt mööduma. Rossi kaldus kontakti järel märjale rajaosale ja seejärel murule ning kukkus.

Täpselt samasuguse manöövri tegi Marquez ka sõidu alguses samas kurvis Aprilia sõitja Alex Espargaro vastu. Yamaha tiimijuhi Lin Jarvise sõnul käidi pärast võistluse lõppu kohe kohtunike jutul: ehkki Marquezile määrati 30-sekundiline ajatrahv, mis kukutas hispaanlase viiendalt kohalt lõpuprotokollis 18. reale, nõudis Yamaha talle lisakaristust. Muide, pisut iroonilisel kombel sai 19. koha kirja Rossi, kes ajas oma ratta pärast kukkumist siiski püsti ja veeres samuti üle lõpujoone.

«Niisugused sõiduvõtted ei ole vastuvõetavad, eriti kuna Marquez tegi seda koguni kaks korda. Valentino kaotas väärtuslikke punkte ja võinuks ka vigastada saada,» kurjustas Jarvis. «Seepärast tuli ta koos meiega kohtunike juurde, et oma arvamust otsesõnu väljendada. Näis, kas kohtunikud saavad veel midagi teha, sest ajatrahvi nad juba määrasid. Valentino tõesti kardab juba rajal Marquezi läheduses sõita. See probleem tuleb kiiremas korras lahendada!»

Marquez püüdis küll pärast ruudulipu langemist Yamaha võistkonda külastada, et vabandust paluda, kuid Rossi parim sõber Uccio Salucci saatis ta boksi ukselävel otsesõnu pikalt. «Mul on praegu muudki teha kui Honda või Marqueziga rääkida,» nähvas ka Jarvis. «Ta püüdis tõesti meie boksi tulla, aga selleks polnud õige aeg ega koht.»

Teleülekannet kommenteerinud endine MotoGP sõitja ja Superbike'ide kahekordne maailmameister James Toseland nimetas Marquezi käitumist lugupidamatuks. «Kogu raja peale oli vaid üks niiske kurv – seesama eelviimane paremkurv. Ja Marquez üritas kõik oma möödasõidud sooritada just seal. Igal pool mujal olnuks see ohutum. Tema kiirust arvestades oli selline käitumine teiste sõitjate suhtes viisakusest kaugel,» selgitas Toseland oma seisukohta.

«Uskumatu, et keegi riskeerib sellisel moel enda ja konkurendi turvalisusega,» sekundeeris Toselandile endine Yamaha meeskonna sõitja ja samuti Superbike'idel kaks korda MM-tiitli võitnud Colin Edwards. 15 aastat tagasi Superbike'ide maailmameistriks kroonitud Neil Hodgson nimetas Marquezi käitumist aga otsesõnu ülbitsemiseks.

«Ta oli sel nädalavahetusel teistest peaaegu sekundi võrra kiirem ja mulle näis, et ta ajas seetõttu natuke nina püsti,» lausus Hodgson. «Kas ta ikka suudab end kontrollida, kui tal silme eest mustaks läheb? Minu meelest seekord just nii juhtuski. Jah, ta läks küll pärast Valentino ees vabandama, mis oli ühelt poolt igati õige samm, aga teisalt on kõigil vahetult pärast võistlust adrenaliinitase laes. Seetõttu aetakse niisugused asjad joonde nelja silma all, mitte telekaamerate ees,» rõhutas Hodgson.

Vanad võlad klaarida?

Marquez ja Rossi on varemgi maid jaganud: 2015. aastal pandi küljed kokku sealsamas Argentinas, Marquez kukkus ja Rossi võitis sõidu. Sama aasta Hollandi GP-l Assenis võideldi omavahel pikalt võidu nimel ja viimase ringi viimases kurvis puutusid rattad jälle kokku. Rossi sõitis üle turvaala ja ületas esimesena lõpujoone, Marquez pidi leppima teise kohaga.

Kui need kaks juhtumit loeti veel võidusõiduintsidentideks, siis hooaja lõpus Malaisia GP-l lõid kired lõkkele juba sõidueelsel pressikonverentsil. Rossi süüdistas Marquezi tiimikaaslase Jorge Lorenzo aitamises: Lorenzo oli eelmisel etapil kindlustanud Rossi ees MM-tiitli. Tagatipuks teatas Rossi, et ei usu Marquezi juttu, nagu oleks hispaanlase iidoliks olnud nooruspõlves just Rossi. See ajas omakorda marru Marquezi ja nii möödus pressikonverents vastastikuste teravuste pildumise tähe all.

Pinged keesid lõpuks üle seitsmendal ringil, kui mehed kokku põrkasid. Kannatajaks oli taas Marquez, ent sedapuhku jäi Rossi süüdlaseks. Marquezile jalaga äsanud itaallane sai kolm trahvipunkti ja tõsteti järgmisel etapil sõitjaterivi lõppu, ent talle jäeti alles kolmas koht. Pärast sõitu kurjustas mõlema mehega mitu maailmameistrit, lisaks leiti, et Rossi pidanuks saama diskvalifitseerimist tähistava musta lipu.

Hooaja lõppedes leidis enamik asjatundjaid, et Marquez sõidab küll agressiivselt, aga samas reeglite piires. Sarja võidusõidudirektor Mike Webb arvas seevastu, et omajagu süüd on mõlemal mehel. Ent 2016. aastal näis, nagu oleks vaenukirves maha maetud: Rossi ja Marquez surusid Kataloonia etapil kätt. Nagu näha, oli see lootus asjatu...

Tagasi üles