Saada vihje

Omapärane mure: vormel 1 autod ei püsi ühes tükis

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Romain Grosjeanil oli kõvasti tegemist, et oma auto Bahreinis ühes tükis üle lõpujoone tuua.
Romain Grosjeanil oli kõvasti tegemist, et oma auto Bahreinis ühes tükis üle lõpujoone tuua. Foto: Photo4/LaPresse/lapresse/Scanpix

Rahvusvaheline Autoliit (FIA) on mures, sest vormel 1 hooaja kaks esimest etappi on näidanud, et autod kipuvad suurtel kiirustel ohtlikult lagunema.

Bahreini etapi stardisirgel pudenes tükke Romain Grosjeani Haasi küljest ning sõidu lõpus pidi prantslane tegema plaanivälise kolmanda boksipeatuse, et mehaanikud saaksid tema auto õhuvõtuavast välja tõmmata sinna lennanud keredetaili, mis rikkus auto aerodünaamilist tasakaalu.

Vabatreeningute ajal sattus aga plindrisse Sebastian Vettel, kelle Ferrari küljest tuli lahti õhusuunaja. Sarja võidusõidudirektori Charlie Whitingi sõnul võib see kaasa tuua teravdatud kontrolli selle üle, kas kõik osad on ikka korralikult auto külge kinnitatud. «Kui midagi auto küljest minema lendab, võib see olla väga ohtlik,» tõdes Whiting.

«Kui kogu see mööbel - nii mõned seda nimetavad - auto küljes on, ei ole palju vaja, et kinnitus nõrgeneks. Piisab väikesest kontaktist ja see hakkab lagunema. Just nii juhtus Grosjeaniga,» selgitas Whiting. «Õnneks lendas küljest kukkunud detail raja kõrvale murule. Paar juppi tuli veel auto küljest ära ja ühe eemaldas tiim boksis, aga kui aus olla, ei ole selline asjade käik vastuvõetav. Peame kindlad olema, et kõik need jupid oleksid auto küljes kinni.»

Haasi boss Günther Steiner tunnistas, et nad alles uurivad, mis detailide lahtituleku põhjustas. «Võib-olla sõitis ta üle äärekivide või sai stardis kellelegi pihta. Lõpuks pidime ta boksi kutsuma, sest auto oli peaaegu juhitamatu,» nentis Steiner.

Et rajal lendavad autotükid pole naljaasi, näitas 2015. aasta augustis Justin Wilsoniga juhtunud tragöödia. Vormel 1 sarjas Minardi ja Jaguari roolis 16 etapil võistelnud britt kihutas Pocono ringrajal Indycari sarja etapil liidri Sage Karami järel, kui Karam eksis ja vastu kaitsebarjääri sõitis. Karami auto küljest kokkupõrke tagajärjel lahti tulnud ninatükk jäi rajale põrklema ja tabas õnnetul kombel täpselt Wilsoni kiivrit. Teadvuse kaotanud ja samuti rajalt välja sõitnud britt viidi kiirelt haiglasse, kuid ta ei tulnudki koomast välja ning suri järgmisel päeval.

Tagasi üles