/nginx/o/2018/05/11/7839159t1hce3f.jpg)
Viis-kuus aastat tagasi võis Aravete ringrajal alatasa näha pilti, kuidas poisid Ralf Aron ja Jüri Vips Rotaxi kartide roolis istusid ning usinalt kilomeetreid mõõtsid. Eesmärk oli mõlemal kardirooli keeranud ja ringrajasõitja karjäärist mõelnud poisil toona üks: jõuda iga ringiga lähemale suurtele võidusõiduunistustele.
Nüüd on unistused täitunud, sest vormel 3 Euroopa meistrivõistlused on vaieldamatult kõva tase. Aga süües kasvab isu ja uued unistused on Aronil ja Vipsil kõige suuremad. On ju ihaldatud vormel 1 sari F3st vaid kahe sammu – tõsi küll, pika ja raske sammu – kaugusel.
Esimest korda löövad vormelipüramiidi kolmandal astmel ehk F3 Euroopa meistrivõistlustel kaasa kaks Eesti pilooti: Ralf Aron ja Jüri Vips. Kahe Maarjamaa mehe samaaegset kuulumist nii kõrgesse klassi annab võrrelda vaid seitsme aasta taguse ajaga, kui vormeli Renault’ 3.5-sarjas sõitsid ühel ajal Kevin Korjus ja Sten Pentus.
:format(webp)/nginx/o/2018/05/11/7839160t1h9be5.jpg)
Aroni ja Vipsi karjäär on käinud ühesugust rada. Mõlemad on oma talenti tõestanud F4-sarjades, võites mainekaid tiitleid. Nüüd on vaja edukalt läbida ka F3-sari ning siis jääb neid F1-sarjast lahutama vaid F2 MM-sari, mida peetakse viimaseks sammuks enne kuninglikku sarja. See, kas meie sõitjad aga nii kaugele jõuavad, ei sõltu sugugi ainult tulemustest ja kiirusest.
Kolmandat aastat F3 EM-sarjas kihutav 20-aastane Aron on seni võitnud ühe sõidu ja seda oma debüüthooajal. Toona lõpetas ta punktitabelis seitsmendana ning oli uustulnukate arvestuses teine. Mullu läks Aroni hooaeg aga vett vedama. Ta vahetas Itaalia meeskonna Prema brittide Hitechi vastu, ent nagu tehnikaspordis juhtub, ei saadud hooaja esimesel poolel vormelit korralikult jooksma. Aasta lõppes siiski positiivsel noodil, kui Aron säras F3 MMil Macaus, lõpetades kolmandana.
Tagasi tuttavas tiimis
Tänavuseks hooajaks naasis Aron Prema ridadesse ja loodab esimeste võistlustega tõestada, et on tõsine tiitlipretendent. «Punktivahe saab kõige paremini sisse teha esimeste etappidega. Siis juhtub sõitjatega kõige rohkem õnnetusi ja tiimidel apsakaid,» ütleb Aron, viidates seaduspärale, et tavaliselt on tiitli võitnud see, kes hooaja alguses stabiilselt suured punktid koju toob. Täpselt nii läks 2016. aastal eestlase tiimikaaslasel, kanadalasel Lance Strollil, kes sõidab nüüd juba teist aastat Williamsi F1-tiimis.
Prema meeskonda kuulub tänavu viis sõitjat, nendest ilmselt nimekaim on Michael Schumacheri poeg Mick. Saksamaa legendi 19-aastane poeg alustab sarjas teist hooaega, kuid pole seni veel ühtegi etappi võitnud. Oma osa oli selles ka tehnilisel viperusel, mistõttu olid pea läbi hooaja kiiremad Volkswageni mootoreid kasutanud meeskonnad. Mercedese sõitjad nägid seetõttu vaid nende tagatiibasid.
«Prema on meeskond on kogu aeg võidelnud tiitli nimel, aga mullu oli olukord, kus neil polnud isegi võimalust Volksawgenile vastu saada. Sel aastal tundume tugevad ning testide järgi võiks öelda, et Mercedes ja Volkswagen on oluliselt võrdsemad,» usub Aron.
Aronil ja Vipsil tuleb rinda pista 21 konkurendiga. Kümnest etapist koosneval hooajal, mis enamjaolt sõidetakse samadel radadel koos Saksa kereautosarjaga DTM, on igal nädalavahetusel kavas kolm võistlust ehk hooaja peale tehakse 30 starti. F3-sarja veteranil Aronil on siht selge ja suurt saladust ta sellest ei tee.
«Kavatsen kindlasti üldtiitli pärast võidelda. Jüri aga konkureerib kahtlemata parima uustulnuka tiitlile. Samas pole välistatud, et ka tema võiks EM-tiitli eest võidelda,» jätab Aron noorema konkurendi võimalused lahtiseks.
«Uustulnukate ja kogenud sõitjate erinevus ongi see, et uus mees peab kindlasti oluliselt rohkem riskima, et olla esimestel sõitudel esireas. Ja mida rohkem sa riskid, seda rohkem teed vigu. Mulle on see kõik natuke tuttavam,» lisab Aron.
:format(webp)/nginx/o/2018/05/11/7839162t1h6afb.jpg)
Sõprust jagub vaid raja äärde
Oma esimest hooaega F3-sarjas alustav 17-aastane Vips püüab võtta sõite pingevabalt. Eelmisel hooajal Saksa F4-sarja võitnud Vips läks tänavuseks hooajaks Saksa meeskonda Motopark, kuigi avaldas, et mainekas Saksa tiitel avanuks talle ka teiste meeskondade uksi. «Ma oleks võinud ka mõnes teises tiimis sõita, aga Motoparkis tunduvad olevat kõige paremad insenerid ja kogu pakett on hea.»
Sarnaselt teistele alamsarjadele ei kuuluta F3 meeskonnad EM-sarjas välja esisõitjat – igas meeskonnas kerkivad esile eredamad tähed. Motoparkis on selleks andekas britt Dan Ticktum, kes pälvis mullu Ühendkuningriigis enim esile kerkinud noorsõitja tiitli.
:format(webp)/nginx/o/2018/05/11/7839165t1h620e.jpg)
«Ticktum on väga kiire vend, ta võitis eelmine aasta Macaus toimunud MMi. Sellest hoolimata meie tiimis number üks sõitjat pole. Ticktumilt oodatakse küll kõige rohkem, aga ma ei usu, et siin teiste arvelt kedagi eelistama hakatakse,» oli Vips lootusrikas.
Koos Vipsiga on sarjas uustulnukaid 13, mis moodustab pea kolmandiku kogu sõitjate rivist. Kuigi noori ja vihaseid on stardis erakordselt palju, püüab Vips endalt pinget maha raputada ja kindlat sihti enne hooaja algust välja ei käi. «Mingit positsiooni ei taha eesmärgiks seada. Keskendun igale sõidule, annan endast parima ja eks näis, kuidas läheb.»
Kuigi raja kõrval saavad Aron ja Vips suurepäraselt läbi, ütlevad nad kui ühest suust, et starditulede kustudes sõprusest märki pole. «See on äge, et oleme koos nii kaugele jõudnud,» ütleb Aron. «Saame hästi läbime ja oleme head sõbrad, aga raja peal kohtlen mina Jürit nagu iga teist konkurenti ja Jüri mind samamoodi.» Vips lisab: «Koos oleme maid jaganud juba ajast, kui veel kardirooli keerasime. Tänavu annan kindlasti parima, et Ralfist eespool lõpetada.»
Vormel 3 EM-sari
- F3 EM-sarjas kasutatakse eri tootjate mootoreid ja vormelikeresid.
- Kasutusel Mercedes-Benzi ja Volkswageni mootorid.
- Mootori võimsus 240 hobujõudu, tippkiirus 260 km/h.
- EM on F3 tähtsaim võistlussari. Lisaks toimub alates 1983. aastast igal hooajal Macaus MM, kus võistlevad maailma parimad F3 sõitjad eri sarjadest.
- Tegemist on F3 EM-sarja viimase hooajaga. 2019. aastal alustab F3 MM-sari, mille etapid peetakse samadel nädalavahetustel F1-sarjaga. Esimest korda tekib FIA tunnustatud selge süsteem, kus jagatakse välja MM-tiitlid F1-, F2- ja F3-sarjale.
--
RALF ARON #7 (Prema, Itaalia)
Sünniaeg: 21. märts 1998 (20-aastane)
Saavutused:
2017 vormel 3 MM 3. koht (Macau GP)
2016 vormel 3 EM 7. koht (1 etapivõit)
2015 vormel 4 Itaalia 1. koht
--
JÜRI VIPS #44 (Motopark, Saksamaa)
Sünniaeg: 10. august 2000 (17-aastane)
Saavutused:
2017 vormel 4 Saksa 1. koht
2016 vormel 4 Itaalia 5. koht, Saksa 6. koht