Soomlastest maailmameistrid: Latvala aeg MM-sarjas ähvardab otsa saada (1)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Jari-Matti Latvala.
Jari-Matti Latvala. Foto: Andre Lavadinho / imago/PanoramiC

Soomlased on mures: kas Jari-Matti Latvala aeg saab otsa? Ja mitte ainult Toyota võistkonnas, vaid autoralli MM-sarjas üldse?

Iltalehti võttis ette neljakordse maailmameistri Juha Kankkuneni ja tema kaardilugeja Juha Piironeni ning uuris, mida tiitlitega pärjatud mehed Latvala hetkeseisust ja tulevikuväljavaadetest arvavad. Kokkuvõte on lühike: ei midagi head.

Latvala senine hooaeg on olnud erakordselt kehv, sest soomlane on jäänud mitte ainult Ott Tänaku, vaid kohati ka juba Esapekka Lappi varju. Selja taga on kolm järjestikust katkestamist, MM-sarja üldliidrist Thierry Neuville'ist jääb Latvala maha juba 88 punktiga. MM-tabelis on soomlane 9. kohal ehk kõigil senisel kuuel etapil osalenud meestest viimane.

«Pettumus on suur. Otsesõnu öeldes on seis praegu ikka päris pask,» tunnistas Latvala reedel pärast Portugali rallil tehtud avariid STT-le. «Ei mäletagi, et oleksin MM-sarjas kunagi varem nii raskes olukorras olnud.»

Jari-Matti Latvala jäi Portugalis juba kolmandal kiiruskatsel raja äärde.
Jari-Matti Latvala jäi Portugalis juba kolmandal kiiruskatsel raja äärde. Foto: Ekraanitõmmis WRC Live videost

Enam-vähem tulemuse sai Latvala kirja vaid avaetapil Monte Carlos, kus oli kolmas. Järgnesid seitsmes koht Soomes ja kaheksas Mehhikos, kuid Korsikalt, Argentinast ja nüüd ka Portugalist on Latvala tagasi tulnud nulliga. Ehkki Portugali tuli ta superralli süsteemis uuesti rajale, ei õnnestunud tal ka punktikatselt lisa korjata.

«Mullu meil selliseid probleeme polnud. Auto kallal on tehtud muudatusi ja kiirus on parem. Nüüd peame aga uurima, kas oleme kuskil üle piiri läinud või pean oma sõidustiili muutma,» märkis Latvala. Arvestades, et MM-sarjas hoolimata Portugali katkestamisest kolmandat kohta hoidev Tänak on juba kolm korda poodiumile tõusnud ning valitses Argentina rallit sõiduveast hoolimata täielikult, tundub aga Latvala kriitika auto aadressil kohatu.

«Minu meelest on selge, et tal on keskendumisega probleeme. Portugalis sõitis ta kivi otsa ja sama on varemgi juhtunud,» arvas Kankkunen. Piironen kahtlustab aga, et koer on maetud rajalegendi. «Kuna ta kogu aeg kividele pihta saab, on viga ilmselt legendi lugemises. Ta läheb hüppele teeservast ja tabab ühte kivi teise järele. Võtku trampliini keskelt, siis maanduks ta ka tee keskele,» soovitas Piironen. «Isegi suvilasse sõites vaatab normaalne inimene, ega teeservas mõnda kivi pole, mis võiks ratta alt ära rebida.»

Korsikal põrutas Latvala oma Toyotaga nii kõvasti vastu puud, et turvapuur sai vigastada ja ralli jäi pooleli.
Korsikal põrutas Latvala oma Toyotaga nii kõvasti vastu puud, et turvapuur sai vigastada ja ralli jäi pooleli. Foto: WRC

Latvala kasutab kiiruslegendi, kus iga kurvi tähistab kindel number. «Sel moel on võimalik rohkem eksida, kui auto libisema läheb. Iga järgmine kurv muutub keerulisemaks ja kivid jäävadki ette,» arvas Piironen. «Asfaldirallidel, kus auto vähem libiseb, on selline legend hea.»

Aga järgmine MM-ralli peetakse taas kruusastel Sardiinia teedel. «Ma ei taha targutada, kuid Jari-Matti peab hakkama sellistele asjadele tähelepanu pöörama. Kui sama viga kordub rallist rallisse, siis tasuks sellega tegeleda,» sõnas Piironen.

Kankkunen teab hästi, mida tähendab kehv vorm – 1988. aastal kolis ta tiitlikaitsjana Lancialt Toyotale ning... kogus hooaja jooksul vaid kaheksa MM-punkti, lõpetades 37. kohal. Toyotat vaevasid toona pidevad mootoriprobleemid, kuid 1991. aastal oli Kankkunen taas tipus ja võitis oma kolmanda tiitli, seda just Toyotaga.

«Jari-Matti on kiire, aga tema senine hooaeg on olnud täis ebaõnne. Ta on ise väga palju vigu teinud, hetkeolukord on paljude kokkusattumiste summa. Kuidagi peab ta nüüd kõik senitoimunu nullima ja puhtalt lehelt alustama,» julgustas Kankkunen kaasmaalast.

Ent Latvala on juba 33-aastane. Tänak on temast kolm aastat noorem ja võitnud pooleteise aastaga kolm rallit, Latvala nimel on viimase kahe ja poole aastaga vaid kaks võitu. Lappi on aga 27-aastane ja tõusev täht. «Jari-Matti on teinud nii palju vigu, et samas vaimus jätkates on ta peagi endine Toyota sõitja,» võttis Piironen olukorra lühidalt kokku. «Kui kuklasse hingab Tänak, kes piltlikult öeldes sõidab samasuguse autoga Latvala ümber kaheksaid, on see vaimselt väga raske.»

Sardiiniale järgneb kodune Jyväskylä ralli ning Kankkuneni-Piironeni arvates on just kaks järgmist etappi Latvala tuleviku osas võtmetähtsusega. «Pinge on õlgadel, aga randmest tuleb õige sõidutunne ikkagi üles leida. Ta peab korralikult keskenduma ja tegema paar lihtsat sõitu. Auto on MM-sarja üks paremaid, kui mitte parim. Seda ei maksa süüdistada. Nüüd tuleb vaid iseennast kokku võtta,» resümeeris Kankkunen.

Mäkinen: Jari-Mattil kiilus jälle kõvaketas kinni

Nädalavahetusel peetud Portugali MM-rallil rääkis Postimees Toyota rallitiimi pealiku Tommi Mäkineniga, kes kasutas Latvala tegemisi kirjeldades väga otsekohest väljendusviisi.

Kuidas kommenteerid Latvala õnnetust kohe järgmisel kiiruskatsel [pärast Tänaku katkestamist]?

Jari-Mattil kiilus kõvaketas taas veidi kinni. Niipea kui Ott katkestas, kadus tal sõidurütm ja asjad läksid täiesti segamini.

Täpsusta palun, mil moel Oti tegemised Jari-Mattit mõjutavad.

Ta hakkas mõtlema, kas Oti katkestamine avab talle nüüd võimaluse. Keskendumine peamisele ehk sõitmisele ununes ja oligi kohe õnnetus käes. See oli puhtalt tema enda viga, ei mingit vabandust.

Kas see tähendab, et Latvala tunneb end pärast Oti tulekut ja edukat algust ebakindlalt?

(Pärast mõttepausi.) Ma ei oska isegi päris täpselt seda öelda. Võib-olla pisut. Aga samamoodi on tunda, et tiimisisene konkurents on vajalikul tasemel ja nõuab igaühelt täielikku valmisolekut. Ma ei ütleks, et see on negatiivne mõjutaja.

Tagasi üles